Gearbox malfunction

2002-2012
Plaats reactie
Goes
Geregistreerd lid

Gearbox malfunction

Bericht door Goes » zo 02 feb, 2025 11:19

Twee weken geleden met de Saab 9-3 naar wintersport geweest, berg op ging prima tot ongeveer twee kilometer van de plek waar we moesten zijn, melding gearbox malfunction, contact the dealer en limited performance. Gelukkig ons appartement nog wel kunnen bereiken maar van de (automatische) versnellingsbak werkte alleen nog de 2de en de 5de versnelling.
De afgesloten pechhulp verzekering wilde de auto alleen naar een plaatselijke garage brengen en niet repatriëren omdat de auto economisch total loss zou zijn. Daar heb je nog eens wat aan. :cry:
Gelukkig zorgt de reisverzekering wel voor de repatriëring en verwachten we de Saab komende week weer terug en gaan we horen wat er nog aan te doen is en wat het eventueel gaat kosten.
Iemand enig idee wat de kosten zijn van een nieuwe ( gereviseerde) versnellingsbak ?

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Re: Gearbox malfunction

Bericht door Sa93Ve » zo 02 feb, 2025 11:40

Ik zou eerst eens uitlezen en kijken of het niet een sensor is die kapot is. Als het de krukas positie sensor is dan is een revisie niet nodig. Die kan simpel vervangen worden.

Goes
Geregistreerd lid

Bericht door Goes » zo 02 feb, 2025 11:54

Dat hoop ik van harte ... de auto gaat naar de Saab dealer in Lemmer en het uitlezen gaat daar gebeuren, hopelijk valt het allemaal mee.

DennisV5
Geregistreerd lid

Bericht door DennisV5 » ma 14 apr, 2025 21:01

Welk jaar is de Saab? Ik weet dat er bij de eerste NG modellen (2003) een terugroepactie is geweest op de automatische versnellingsbak. De automaatolie wordt gekoeld in de radiateur en de afdichtingen op de leiding van de automaatbak konden bij dat modeljaar lekken. Hierdoor komt er dus koelvloeistof bij je automaatolie waardoor de boel naar verloop van tijd kapot loopt. Achterin je koffer heb je een metalen plaatje zitten. Hierop kun je zien (door een cijfer aangegeven) of de modificatie destijds gedaan is.

Goes
Geregistreerd lid

Bericht door Goes » wo 16 apr, 2025 5:59

Auto is van 2006, gearbox is ondertussen vervangen door een goede tweedehands, rijdt en schakelt weer goed...

Plaats reactie