Ik rij altijd op de dagteller. Daarom dat het zo opviel dat er dik 100km minder uit een tank kwam.
Met 3 personen + bagage en een paar ski's op de fietsendrager zal het volgende week sowieso geen zuinigheidsrit worden. Maar onder de 9 liter moet toch haalbaar zijn normaal...
Plots veel hoger verbruik
-
MartinvR
- Geregistreerd lid
Re: Plots veel hoger verbruik
Mijn V6 aero heeft ook een automaat. Een heel prettige weliswaar 
Op lange afstanden (200 km) loopt ie 1:10 a 11; en soms 1:11,5 (als ik braaf 100 rijd)
In en rondom de stad stijgt het verbruik naar 1:8 en soms nog slechter...
In mijn geval zit het verschil dus vooral in de lengte van de afstanden en de zwaarte van de rechtervoet.
Koude maakt niet zo veel uit. (Wel de koude start bij vriezend weer, natuurlijk en dan korte afstanden...)
groet Martin
Op lange afstanden (200 km) loopt ie 1:10 a 11; en soms 1:11,5 (als ik braaf 100 rijd)
In en rondom de stad stijgt het verbruik naar 1:8 en soms nog slechter...
In mijn geval zit het verschil dus vooral in de lengte van de afstanden en de zwaarte van de rechtervoet.
Koude maakt niet zo veel uit. (Wel de koude start bij vriezend weer, natuurlijk en dan korte afstanden...)
groet Martin
-
LarsJanse
- Donateur

Wat was de uitslag van de lange rit?chef 9396 schreef: ↑vr 21 feb, 2025 20:10Ik rij altijd op de dagteller. Daarom dat het zo opviel dat er dik 100km minder uit een tank kwam.
Met 3 personen + bagage en een paar ski's op de fietsendrager zal het volgende week sowieso geen zuinigheidsrit worden. Maar onder de 9 liter moet toch haalbaar zijn normaal...
-
Steve-O
- Donateur (8x)

In het lijstje met mogelijke oorzaken zag ik nog niet het idee om de bougies te controleren op te rijk mengsel i.c.m. vervuilde/niet goed afsluitende injectoren. Deze kunnen door afzetting van vuil een pietsje open blijven staan.
Wat ook kan gebeuren is dat de rubbers van injectoren uitdrogen en er bij het inspuiten langs die weg geleidelijk een deel van de benzine verdampt. Dit laatste zou je met lopende motor ook onder de kap moeten ruiken.
Het zal niet direct brandrisico geven, daar de hoeveelheden aanvankelijk te klein zijn. Maar het is wel iets om te checken.
Wat ook kan gebeuren is dat de rubbers van injectoren uitdrogen en er bij het inspuiten langs die weg geleidelijk een deel van de benzine verdampt. Dit laatste zou je met lopende motor ook onder de kap moeten ruiken.
Het zal niet direct brandrisico geven, daar de hoeveelheden aanvankelijk te klein zijn. Maar het is wel iets om te checken.
-
chef 9396
- Geregistreerd lid
Update: net terug van een retourtje Franse Alpen. 2000km gereden, 3 personen + bagage en een paar ski's dwars op de fietsendragerLarsJanse schreef: Wat was de uitslag van de lange rit?
.Gemiddeld verbruik 7,7 liter/100 km. Ik denk dat alles OK is