Kerstboom

2002-2012
Plaats reactie
chef 9396
Geregistreerd lid

Kerstboom

Bericht door chef 9396 » wo 08 jan, 2025 21:32

Iets vreemds meegemaakt vanmiddag.
Door een putje in het wegdek gereden waardoor m'n telefoon, die aan een magneet in het centrale ventilatierooster hangt, naar beneden tuimelde, op de center console en dan op de vloer.
Meteen ging het volume van de radio naar maximaal, (niet meer te bedienen aan het stuur) gingen ALLE controlelampen aan en uit knipperen en alle meters dansen.
Vlug terug huiswaarts gereden, knipperlichten gaven geen indicatie meer, maar deden het wel gewoon en dan auto stilgelegd. ACC bleef opgelicht en in bedrijf met sleutel uit contact...
Terug gestart, zelfde fenomeen.
Na de batterij even afgekoppeld te hebben opnieuw gestart en alles weer normaal
Iemand een verklaring hiervoor ?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Kerstboom

Bericht door fozwart » do 09 jan, 2025 13:05

Geen idee, nog nooit meegemaakt.

waldpyk95
Donateur
Donateur

Bericht door waldpyk95 » do 09 jan, 2025 16:10

Ik heb op mijn 9-5 een keer iets soortgelijks meegemaakt toen het contactblokje (onder de sleutel) versleten was.

De knipperlichten, ramen, sloten etc deden het even niet meer en ook veel controlelampjes gingen branden. Over sommige hobbels was het opeens weg en soms kwam het spontaan terug.

Mijn voorzichtige idee is dat het even een opdonder is geweest voor het contactblokje en dat daarom heel kort het circuit onderbroken is geweest. Ik heb overigens geen idee of de constructie bij een 9-3 NG hetzelfde is als bij de 9-5 van mij destijds. Gewoon een idee.

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » ma 13 jan, 2025 10:49

Mogelijk kan het te maken hebben met de accu en/of de accu veikigheidsschakelaar.
Die schakelaar verbreekt de pluspool van het boordcircuit als de auto op zijn kop is geraakt.
Misschien doet dat ding t niet goed en is het contact van die schakelaar even verbroken door de schok.

Aan de andere kant kan de accu ook gaar zijn. Dan krijg je ook vaak onverwachte foutmeldingen.
Even nameten onder belasting.

Het zijn twee wat onwaarschijnlijke oorzaken.
Maar checken kan geen kwaad.

Groet Martin

Plaats reactie