Xenon lampen (aftermarket)

2002-2012
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Xenon lampen (aftermarket)

Bericht door ico9-3 » ma 30 sep, 2024 12:31

Mijn lampunits zijn zo goed als nieuw. En de auto is van 2010. Heb ik dan ook al die updates nodig? En kan er dan nog gewone halogeen in voor de keuring (apk in belgie)

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 30 sep, 2024 14:38

Ik heb een Lince HID set erin zitten, xenon dus. Dat was letterlijk 15 minuten werk en het zat erin. LED zou, als ik de meningen daaromtrent mag geloven, tegenwoordig ook plug&play zijn. Dus geen knipperende lichten meer omdat er een chip in de LED lampen zit die de canbus regelt. Met Tech II zou je één instelling moeten wijzigen en dat zou de optie 'xenon' moeten zijn om het knipperen via de canbus tegen te gaan.

Hoe dan ook, verschillende verhalen, meningen en ervaringen. Ook vind ik wat er voor gerekend wordt best aan de prijs door de garages om LED aan de praat te krijgen. Voor mijn xenon set waar ik nu vier jaar mee rijd betaalde ik 40 Euro in totaal (HID lampen en twee ballasten). Voor een setje LED lampen betaal je tegenwoordig een paar tientjes.

Ik ga binnenkort eens kijken voor deze LED lampen: https://amzn.eu/d/5dVBlz0

Correct me if I'm wrong.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 30 sep, 2024 16:04

De vraag is dan of het bekende (?) merk Koyoso inderdaad levert en plug en play werkt of dat het gewoon meuk is.
Ik ben niet zo’n Amazoner en heb ooit een Oukitel telefoon via die weg besteld. Het ding is net zo snel als een overleden schildpad maar de batterij is zo ongeveer na drie maanden pas leeg.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 30 sep, 2024 16:51

Geen idee of het bekend is. Maar met zoveel overwegend positieve reviews maak ik mij niet druk. Alles is Chinese meuk tegenwoordig en wonderbaarlijk werkt het vaak ook prima. De return policy van Amazon is overigens prima. Dus werkt het niet stuur je het terug. Net als bij Bol.com.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 30 sep, 2024 17:17

ico9-3 schreef:
ma 30 sep, 2024 12:31
Mijn lampunits zijn zo goed als nieuw. En de auto is van 2010. Heb ik dan ook al die updates nodig?
Nee, dan heb je alleen een instelling in de UEC nodig, stelt niks voor en heb je waarschijnlijk al voor je xenon set (xenon type II instelling).
En kan er dan nog gewone halogeen in voor de keuring (apk in belgie)
Ja, geen gekkigheid voor nodig. Lampjes die ik heb zijn plug & play en hebben een CE keurmerk dus misschien mag dat zelfs gewoon in België.

Overigens heb ik ook nog wel een Lince ballast op werk liggen volgens mij. Ik heb destijds z’n laatste paar H7 sets gekocht..

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 02 okt, 2024 10:20

reiernumans schreef:
ma 30 sep, 2024 11:39
... LED in een 9-3 is altijd iets van poespas (tenzij je een ori xenon auto hebt, maar daar ga ik hier even niet vanuit) ...
Hoe zit het dan als je bij een 9-3 II met Xenon dit wil vervangen met led, plug & play? En werkt de automatische hoogteverstelling van de verlichting dan nog wel?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 02 okt, 2024 15:35

Voor facelift modellen met koplampen die D1s lampjes gebruiken kan het volledig plug & play. Je vervangt alleen het lampje, de auto weet nieteens dat de lamp anders is. Hoogteverstelling etc werkt allemaal zoals het altijd al deed. Lichtbeeld blijft gelijk, maar wordt veel helderder ingevuld.

Pre-facelift modellen met koplampen die D2s lampjes gebruiken ben ik nog mee aan het stoeien. Omdat bij deze koplampen de onsteker zowel op het lampje als in de projector clipt moet je lampen hebben die op dat gebied exact dezelfde maatvoering hebben als ‘gewone’ D2s lampjes. Die heb ik nog nergens kunnen vinden, ondanks meerdere bestellingen bij fabrikanten die zeggen dat het wel past. Ik heb nu een partijtje lampjes liggen die ook een net iets langere fitting blijken te hebben en dus niet plug & play werken. Als je de clipjes waarmee de ontsteker aan de projector haakt verwijdert en de ontsteker dus alleen op het lampje monteert (in principe genoeg, want de meeste auto’s werken zo) past het wel gewoon. Voor mij een reden om ze niet op mijn site aan te bieden, daar ik dit soort dingen altijd omkeerbaar wil houden, maar het kan relatief makkelijk dus. Ook hier geldt dan dat je alleen het lampje vervangt, lichtbeeld gelijk blijft maar beter ingevuld wordt, en de rest van het systeem mbt hoogteregeling gewoon functioneert als vanouds.

chef 9396
Geregistreerd lid

Bericht door chef 9396 » wo 02 okt, 2024 18:03

https://amzn.eu/d/i1NiWcr

Ik heb deze geplaatst.
In een '05 SC met halogeen.
Met tech2 op Xenon ingesteld.
Enkel de projectoren wel. De grootlichten en stadslichten zijn nog halo.
Beetje raar gezicht wel van buitenaf maar het zicht van binnenuit is massaal veel beterAfbeelding
Spiegels en lenzen gepoetst binnenin,
lichtbeeld zelf afgesteld op de garagepoort en zonder problemen door de technische controle Afbeelding

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 02 okt, 2024 18:48

Met raar gezicht bedoel je waarschijnlijk kleurverschil. Meeste setjes zitten op een kleur rond 5000 of zelfs 6000K. Wil je een beetje dezelfde kleur als halogeen dan moet je naar 4300K

chef 9396
Geregistreerd lid

Bericht door chef 9396 » wo 02 okt, 2024 19:47

fozwart schreef:Met raar gezicht bedoel je waarschijnlijk kleurverschil. Meeste setjes zitten op een kleur rond 5000 of zelfs 6000K. Wil je een beetje dezelfde kleur als halogeen dan moet je naar 4300K
Ja klopt, dat bedoel ik. Die led's zijn 6000K Afbeelding Maar ik kon zo direct niets anders (warmers) vinden.
Dus ja, ik hoef er zelf niet op te kijken, tenzij in spiegelbeeld van een winkelruit of zo. En het lichtbeeld is niet storend voor tegenliggers, dus laat ik het maar.
Ik denk dat het eenvoudigste is om de standaard stadslichtjes te vervangen door iets blauwere halo's. En zo meer in de buurt van die led's te komen.
De grootlichten en mistlichten worden toch maar sporadisch gebruikt.

Plaats reactie