Hulpcilinder defect, tips?

2002-2012
Plaats reactie
jerjoen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Hulpcilinder defect, tips?

Bericht door jerjoen » wo 11 sep, 2024 21:01

Gisterochtend reed ik thuis weg, aan het eind van de straat koppeling intrappen, het pedaal kwam vervolgens niet meer terug. :cry:
Net de ANWB laten inspecteren, die zei dag de hulp cilinder defect is. Helaas pindakaas, morgenochtend wordt de auto weggesleept naar peter Heijnes, dan is hij in ieder geval in goede handen.

Aangezien de bak eraf moet, is het slim om direct de gehele koppeling aan te pakken? Of alleen de drukgroep en cilinder vervangen?
Wordt bij de bak eraf ook de carter eraf gehaald? Zo ja dan zou direct het befaamde olie ringetje vervangen kunnen worden…

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Hulpcilinder defect, tips?

Bericht door fozwart » wo 11 sep, 2024 21:07

Controleer eens met de motor uit of je kunt schakelen terwijl je de koppeling in trapt. De hulpcilinder van de koppeling laat namelijk niet je pedaal opkomen. Het gebeurt nogal eens dat er een klemmetje van een klein hulpveertje van het pedaal is gebroken.
In dat laatste geval ben je niet heel veel geld kwijt voor de reparatie.

jerjoen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jerjoen » wo 11 sep, 2024 21:22

Ik had de stille hoop dat het inderdaad de veer of clipje daarvan was, maar die zijn beide in tact en op de juiste plaats. Ik heb zelf geen lekkage bij de hoofdcilinder kunnen ontdekken, die lijkt verder ook in tact

Het pedaal ligt plat op de grond, kan alleen met de hand omhoog gehaald worden. De Anwb heeft bij inspectie een plas olie geconstateerd op de onderplaat, vandaar de conclusie dat het de hulp cilinder is.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 11 sep, 2024 21:48

Ja, was te mooi om waar te zijn. Ik zou met Peter Heynes overleggen over wat je extra gaat doen. Als de boel los is dan valt daar best wel een goede diagnose op te stellen en een goed advies uit op te maken.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 11 sep, 2024 21:57

Het is een afweging die je kan maken. Als de bak eraf moet kan je direct bij de koppelingsplaat, vliegwiel et cetera. Afhankelijk van hoelang het spul er al op zit kan het ook een goed moment zijn het te vervangen. Subframe komt ook los dus misschien ook een goed moment voor wat rubbers vervangen of draagarmen. Carterpan kan blijven zitten.

jerjoen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jerjoen » wo 11 sep, 2024 22:01

Ja das inderdaad een goed idee. Direct (preventief) groot onderhoud doen lijkt me niet verkeerd.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 11 sep, 2024 22:12

Als je nog een tijd wil rijden is dat wel een goede optie.

jerjoen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jerjoen » do 26 sep, 2024 21:22

De boel is inmiddels vervangen, nieuwe koppeling en hulpcilinder. Vliegwiel was nog goed dus die hoefde gelukkig niet meegenomen te worden.

Erg tevreden met de deskundigheid en adviezen van Peter Heijnes, ik heb even moeten wachten aangezien hij het druk had, maar ben erg goed geholpen. Kleine beurt meteen laten doen, de wagen is meteen ook uitgelijnd en zelfs gewassen en gestofzuigd 8)

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 27 sep, 2024 8:05

Kijk aan! Kan je er weer mooi mee door.

:O:

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » vr 27 sep, 2024 9:55

Weer goed voor vele plezierige kilometers.

Plaats reactie