9-3 estate wil niet op slot
-
MartinvR
- Geregistreerd lid
Re: 9-3 estate wil niet op slot
Met mijn aero V6 van 2008 had ik ook regelmatig/onregelmatig dat het sluiten of openen van de deur rechtsachter haperde.
Veelal als ik parkeerde op scheve ondergrond (auto leunt naar rechts) weigerde het slot. (Geen idee hoe dat kan...)
Met de hand pinnetje enkele malen heen en weer bewegen en het euvel was weer weg.
Maar tegenwoordig werkt het slot weer perfect!
Hoe kan dat...
Wel, ik had een eSid2 met oude firmware 2.06 die ik onlangs door Henrik in Zweden heb laten updaten naar de laatste versie 2.11 voor model 2.
Een nieuw feature was dan de mogelijkheid bij openen en sluiten automatisch de beweegbare spiegels in en uit te klappen.
Wat schetst mijn verbazing?
Sinds ik die feature heb ik ingeschakeld heeft de deur rechtsachter nooit meer geweigerd.... Rara politiepet...
Ik heb de indruk dat de stroom nodig voor het automatisch uitklappen van de spiegels zorgt voor een hogere spanning op de deursloten. (Er zitten spoelen in die een
vertraagde "terugslag" hebben en de boordspanning licht verhogen).
Eerst bewegen de spiegels naar buiten en pas daarna klikken de slotpennen omhoog. Ik hoor duidelijk een hardere "klap" wanneer die sloten geactiveerd worden.
Dat is overduidelijk een grotere spanning cq meer vermogen in het deurslot om de deze te ontsluiten.
Het klinkt allemaal een beetje spooky maar het is zo als het is...
groet Martin
Veelal als ik parkeerde op scheve ondergrond (auto leunt naar rechts) weigerde het slot. (Geen idee hoe dat kan...)
Met de hand pinnetje enkele malen heen en weer bewegen en het euvel was weer weg.
Maar tegenwoordig werkt het slot weer perfect!
Hoe kan dat...
Wel, ik had een eSid2 met oude firmware 2.06 die ik onlangs door Henrik in Zweden heb laten updaten naar de laatste versie 2.11 voor model 2.
Een nieuw feature was dan de mogelijkheid bij openen en sluiten automatisch de beweegbare spiegels in en uit te klappen.
Wat schetst mijn verbazing?
Sinds ik die feature heb ik ingeschakeld heeft de deur rechtsachter nooit meer geweigerd.... Rara politiepet...
Ik heb de indruk dat de stroom nodig voor het automatisch uitklappen van de spiegels zorgt voor een hogere spanning op de deursloten. (Er zitten spoelen in die een
vertraagde "terugslag" hebben en de boordspanning licht verhogen).
Eerst bewegen de spiegels naar buiten en pas daarna klikken de slotpennen omhoog. Ik hoor duidelijk een hardere "klap" wanneer die sloten geactiveerd worden.
Dat is overduidelijk een grotere spanning cq meer vermogen in het deurslot om de deze te ontsluiten.
Het klinkt allemaal een beetje spooky maar het is zo als het is...
groet Martin
-
Willem89
- Geregistreerd lid
Dit weekend wederom niet aan het loshalen toe gekomen. Ben er wel achter gekomen dat de schakelaars voor de ramen half of helemaal in te drukken zijn. Bij helemaal indrukken gaan de ramen uit zichzelf helemaal open. Naar boven werkte echter niet automatisch, moest het knopje vast houden om de ramen dicht te doen.
Las ergens op het internet dat het openen van de ramen en ze vervolgens sluiten en het knopje nog even vast houden er voor zou moeten zorgen dat de ramen ook weer automatisch sluiten.
Dat afgelopen weekend geprobeerd, bij beide voorste ramen gaf de auto na een paar seconden de knop vasthouden een piep, nu werken die ramen weer zoals het hoort. Bij de achterste ramen komt echter geen piep, gaan ook niet automatisch omhoog, wel naar beneden. Ik verneem wel dat de schakelaars voor de ramen twee standen hebben.
Weet iemand toevallig of het normaal is dat beide achterste ramen niet automatisch sluiten?
Ps: bovenstaande gaf geen verandering m.b.t. het niet werken van de sloten.
Las ergens op het internet dat het openen van de ramen en ze vervolgens sluiten en het knopje nog even vast houden er voor zou moeten zorgen dat de ramen ook weer automatisch sluiten.
Dat afgelopen weekend geprobeerd, bij beide voorste ramen gaf de auto na een paar seconden de knop vasthouden een piep, nu werken die ramen weer zoals het hoort. Bij de achterste ramen komt echter geen piep, gaan ook niet automatisch omhoog, wel naar beneden. Ik verneem wel dat de schakelaars voor de ramen twee standen hebben.
Weet iemand toevallig of het normaal is dat beide achterste ramen niet automatisch sluiten?
Ps: bovenstaande gaf geen verandering m.b.t. het niet werken van de sloten.
-
MartinvR
- Geregistreerd lid
De eerste modeljaren van de 9-3NG hadden wanneer het comfortpakket was aangeschaft inderdaad auto sluiten op alle vier ramen en schuifdak.
Vanaf een later bouwjaar, ik dacht 2005 maar kan ook later zijn geweest, werkt dit uitsluitend op de voorramen en het schuifdak.
Voorin zijn dan driestandenschakelaars gemonteerd en achter tweestanden.
Dat had te maken met veranderde eisen voor Noordamerika.
Groet Martin
Vanaf een later bouwjaar, ik dacht 2005 maar kan ook later zijn geweest, werkt dit uitsluitend op de voorramen en het schuifdak.
Voorin zijn dan driestandenschakelaars gemonteerd en achter tweestanden.
Dat had te maken met veranderde eisen voor Noordamerika.
Groet Martin
-
Willem89
- Geregistreerd lid
Kan dus inderdaad wel kloppen dat achter niet automatisch omhoog gaat.
Dit weekend begonnen om de airco compressor te vervangen, ook direct de condensor vervangen en een grote beurt. Zo'n v6 zit aardig volgebouwd onder de motorkap zeg! Er moet nog al wat gedemonteerd worden om overal goed bij te kunnen.
Als ik daar mee klaar ben maar eens weer naar de sloten kijken. Bedacht me gisteren ineens dat ik nog ergens een Op-com kabeltje moet hebben, misschien dat die wel verbinding kan maken met de modules van de deuren.
Dit weekend begonnen om de airco compressor te vervangen, ook direct de condensor vervangen en een grote beurt. Zo'n v6 zit aardig volgebouwd onder de motorkap zeg! Er moet nog al wat gedemonteerd worden om overal goed bij te kunnen.
Als ik daar mee klaar ben maar eens weer naar de sloten kijken. Bedacht me gisteren ineens dat ik nog ergens een Op-com kabeltje moet hebben, misschien dat die wel verbinding kan maken met de modules van de deuren.
-
Willem89
- Geregistreerd lid
Nou, schiet mij maar lek. Afgelopen weekend een tech2 aangeschaft, vanavond aan de auto gehangen.
Tech 2 ziet netjes of een deur open of dicht is. Geldt voor alle vier de deuren en de kofferklep. Laat ook voor alle knopjes zien dat ze het doen als er op gedrukt wordt (ramen open/dicht, knopje van op/van slot in de bestuurdersdeur).
Als ik de sloten één voor één aanstuur met de tech 2 gaan ze ook gewoon op en van het slot, maar centrale vergrendeling werkt niet...
Toen ik laatst de accu uit de auto haalde om de ATF te verversen viel het me wel op dat de schakelaar net naast de accu (die ziet of de motorkap open staat) wat scheef zat. Was afgebroken en weer met een ty-wrap vast gezet. Had even de goede hoop dat dat misschien het euvel was, maar handmatig indrukken van de schakelaar gaf helaas ook geen verandering m.b.t. de centrale vergrendeling.
Mocht iemand nog ideeën hebben dan hoor ik het graag!
Dankzij de tech 2 wel de aux aansluiting, 6cd wisselaar in het dashboard en de navigatie weer werkend gekregen, dus toch nog iets positiefs
.
Tech 2 ziet netjes of een deur open of dicht is. Geldt voor alle vier de deuren en de kofferklep. Laat ook voor alle knopjes zien dat ze het doen als er op gedrukt wordt (ramen open/dicht, knopje van op/van slot in de bestuurdersdeur).
Als ik de sloten één voor één aanstuur met de tech 2 gaan ze ook gewoon op en van het slot, maar centrale vergrendeling werkt niet...
Toen ik laatst de accu uit de auto haalde om de ATF te verversen viel het me wel op dat de schakelaar net naast de accu (die ziet of de motorkap open staat) wat scheef zat. Was afgebroken en weer met een ty-wrap vast gezet. Had even de goede hoop dat dat misschien het euvel was, maar handmatig indrukken van de schakelaar gaf helaas ook geen verandering m.b.t. de centrale vergrendeling.
Mocht iemand nog ideeën hebben dan hoor ik het graag!
Dankzij de tech 2 wel de aux aansluiting, 6cd wisselaar in het dashboard en de navigatie weer werkend gekregen, dus toch nog iets positiefs
-
MartinvR
- Geregistreerd lid
Die schakelaar naast de accu maakt deel uit van het alarmsysteem. Deze detecteert of de motorkap wordt opengemaakt indien alarm is ingeschakeld.
Als deze schakelaar niet wordt ingedrukt (motorkap dus open) zal de signalering bij activeren alarm (deuren op slot met ab) anders zijn. Iplv 5 seconden continue zal de alarmled enkele malen dubbel knipperen. Dat geldt ook indien 1 of meer deuren (niet deur LV) niet dicht zijn.
Misschien is er een relatie met de centrale vergrendeling. Maar dat weet ik niet zeker.
Het niet werken vd centrale vergrendeling heeft wel een directe relatie met het bestuurdersslot. Als dat niet (goed) werkt doet de centrale vergrendeling het niet.
Groet Martin
Als deze schakelaar niet wordt ingedrukt (motorkap dus open) zal de signalering bij activeren alarm (deuren op slot met ab) anders zijn. Iplv 5 seconden continue zal de alarmled enkele malen dubbel knipperen. Dat geldt ook indien 1 of meer deuren (niet deur LV) niet dicht zijn.
Misschien is er een relatie met de centrale vergrendeling. Maar dat weet ik niet zeker.
Het niet werken vd centrale vergrendeling heeft wel een directe relatie met het bestuurdersslot. Als dat niet (goed) werkt doet de centrale vergrendeling het niet.
Groet Martin
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Onze 2006 9-3 estate heeft hetzelfde probleem. Deuren gaan soms wel soms niet open met de afstandsbediening en dat wisselt ook nog per deur.
Gister stond de auto op slot, in de zon en toen reageerde geen enkele deur meer, moest via achterklep naar binnen leunen om een deur handmatig van het slot te doen. Achterklep ging gelukkig nog wel open.
Gister stond de auto op slot, in de zon en toen reageerde geen enkele deur meer, moest via achterklep naar binnen leunen om een deur handmatig van het slot te doen. Achterklep ging gelukkig nog wel open.
-
MartinvR
- Geregistreerd lid
Klinkt als een slechte stroomvoorziening van de deursloten. Misschien is er een centrale stroomdraad iin het slotenbedradingsschema.
Zoek dat na in WIS. Alle schema's staan daar in.
Groet Martin
Zoek dat na in WIS. Alle schema's staan daar in.
Groet Martin
-
fozwart
- Donateur (7x)

Suggestie mbt de motorkapschakelaar. Trek daar de stekker eens van af dan is de motorkap voor het systeem gesloten.
-
Willem89
- Geregistreerd lid
Mocht de centrale vergrendeling ooit weer gaan werken, dan zal ik eens op de led letten.MartinvR schreef: ↑do 27 jun, 2024 10:50Die schakelaar naast de accu maakt deel uit van het alarmsysteem. Deze detecteert of de motorkap wordt opengemaakt indien alarm is ingeschakeld.
Groet Martin
Voor zover ik kan zien werkt het slot van de bestuurdersdeur precies zoals verwacht mag worden. Kan t.z.t. natuurlijk altijd eens een andere van de sloop halen, kijken of het daar anders van wordt. Volgens mij zijn de huidige sloten uitgerust met dat systeem waarbij ie een keer extra op slot gaat (weet even niet meer hoe het heet). Kan ik daar eventueel een slot in zetten die die optie niet heeft?
-
Willem89
- Geregistreerd lid
Oh, da's makkelijk. Kan ik hem er dus gewoon afhalen tot ik een andere heb.fozwart schreef: ↑do 27 jun, 2024 12:11Suggestie mbt de motorkapschakelaar. Trek daar de stekker eens van af dan is de motorkap voor het systeem gesloten.
-
Willem89
- Geregistreerd lid
Beetje stom, maar vorige keer de foutcodes in de auto niet uitgelezen. Vanavond wel gedaan, auto heeft aan 'B2976 Door ajar switch left front circuit, open/short to B+'.
Lijkt dus inderdaad dat het slot van de bestuurdersdeur voor problemen zorgt. Vind het wel bijzonder dat de tech 2 gewoon ziet dat de schakelaar werkt. Zal in ieder geval het slot binnenkort vervangen.
Lijkt dus inderdaad dat het slot van de bestuurdersdeur voor problemen zorgt. Vind het wel bijzonder dat de tech 2 gewoon ziet dat de schakelaar werkt. Zal in ieder geval het slot binnenkort vervangen.
-
Willem89
- Geregistreerd lid
Vanavond het slot van de bestuurdersdeur vervangen. Auto gaat weer op slot zoals het hoort!