Misschien een slecht idee, maar wellicht heeft iemand er ervaring mee…
Mijn mistlampen voor doen het regelmatig wel/niet/wel/niet. Ik heb het volgens mij mu zover uitgevonden dat er een draadbreuk zit in de bundel draden die van de relaiskast naar de stekker in de voorbumper zit. Nu vraag ik me af hoe moeilijk het is om een nieuw setje draden te trekken van het desbetreffende relais naar de stekker in de bumper om zo de draadbreuk geheel te omzeilen. Ik heb geen zin om de hele kabelboom te gaan wisselen hiervoor. Kun je gewoon onderin de relaiskast een extra draadje aansluiten of is dat allemaal beveiligd/ontoegankelijk gemaakt?
Bedrading mistlampen omleiden
-
LarsJanse
- Donateur

Re: Bedrading mistlampen omleiden
Oké, en hoe doe ik dat dan aan de kant van de zekeringkast?fozwart schreef: ↑zo 23 jun, 2024 11:37Extra draad trekken is mogelijk.
Kan ik m echt in de zekeringkastkast aansluiten, of is t dan beter om het juiste draadje te onderscheppen en daar met een kabelverbinder de nieuwe draad vast te maken?
-
Bummer
- Geregistreerd lid
Ik zou vooral niet van die klemmetjes gebruiken om over de oorspronkelijke draad heen te klemmen. Die kunnen icm vocht zo weer voor nieuwe problemen zorgen.
-
fozwart
- Donateur (7x)

De zekering houder kun je losnemen. Met het juiste gereedschap kun je het contact er uithalen, nieuwe er in met een nieuwe draad. Je kunt, als je de plek van de breuk weet natuurlijk ook een nieuwe draad aan de bestaande draad koppelen. Leg dan wel een soldeerverbinding en gebruik bij voorkeur een krimpkous om de nieuwe verbinding goed te isoleren. Daar ben je wel wat flexibeler mee, zou je onder de zekering kast kunnen doen maar ook op een andere plaats in de bekabeling als je de positie van de draadbreuk weet.
-
LarsJanse
- Donateur

Bedankt voor de info, daar heb ik wat aan. Wat is dan “het juiste gereedschap”? Klinkt misschien als een suffe vraag maar ik weet niet hoe die contacten in elkaar zitten.fozwart schreef: ↑ma 24 jun, 2024 10:56De zekering houder kun je losnemen. Met het juiste gereedschap kun je het contact er uithalen, nieuwe er in met een nieuwe draad. Je kunt, als je de plek van de breuk weet natuurlijk ook een nieuwe draad aan de bestaande draad koppelen. Leg dan wel een soldeerverbinding en gebruik bij voorkeur een krimpkous om de nieuwe verbinding goed te isoleren. Daar ben je wel wat flexibeler mee, zou je onder de zekering kast kunnen doen maar ook op een andere plaats in de bekabeling als je de positie van de draadbreuk weet.
Optie twee met de nieuwe draad koppelen ben ik wat enthousiaster over, dat voldoende waterdicht krijgen is wel goed te doen. Is alleen wat langer zoeken naar de locatie van de breuk. Maar i vermoed dat die vrij dicht bij de stekker zit. De mistlamp gaat knipperen als ik met de kabelbundel bij de stekker rommel.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Ik doe dat altijd met een spanningszoeker met controlelampje. Met de puntige kant prik ik in de bedrading waar ik de breuk verwacht. Meestal is het dan snel gevonden.

-
fozwart
- Donateur (7x)

In WIS kun je goed zien hoe de zekering kast is los te maken. Mocht je geen wis hebben dan neem je wisonline. Als je in de beschrijving op de pijltjes klikt dan krijg je een afbeelding.
https://saabwisonline.com/b3/9-3/2006/3 ... emove-465/
https://saabwisonline.com/b3/9-3/2006/3 ... emove-465/