Kletsnat tapijt

2002-2012
Plaats reactie
Francel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Kletsnat tapijt

Bericht door Francel » zo 05 mei, 2024 11:24

Onze cabrio, model 2007 staat normaal altijd onder de carport. Gisteren echter niet. Vanochtend was het tapijt aan de bijrijderskant kletsnat. Ik zie niet echt nattigheid bij de deurrubbers maar wel dat er in de bak onder het voorraam aan de bestuurderskant water blijft staan, dus op zoek geweest naar afvoerkanaal dat mogelijk dan verstopt is maar kan deze niet vinden helaas. Ben zelf helemaal niet technisch aangelegd dus kan kijken of morgen mijn garage in Barneveld tijd hiervoor heeft maar misschien is er ook iemand in omgeving Renkum/Wageningen die mij hier verder mee kan helpen?
Afbeelding

Flyplan37
Geregistreerd lid

Re: Kletsnat tapijt

Bericht door Flyplan37 » zo 05 mei, 2024 12:43

Ik heb nu een dergelijk probleem met mijn 2007 9-3 SS. Ik veel vocht na de wasstraat aan de bijrijderskant afkomstig vanaf midden consol. In mijn geval het bekende probleem met het rubber van de interieur filter bak.

Succes!

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » zo 05 mei, 2024 16:20

Aan beide zijden zit een afvoer als je de motorkap opendoet. Dit is een ovaal rubber met een soort klepje erin. Die kan je niet missen en is erg makkelijk schoon te maken mocht die vuil zijn. Wel moet je de roosters even loshalen maar dat is makkelijk.

Andere oplossingen:

Voor de bijrijderskant is er een modificatieplaat te koop: https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD12765989

Ook kan het foamrubber waar je interieurfilter zit op zijn. Dit kan je oplossen door de houder eraf te halen, foam te verwijderen en opnieuw te kitten.

Als laatste kan het zijn dat je aircoafvoer verstopt zit.

In alle drie bovenstaande situaties krijg je natte voeten. Om te drogen moet je het vloerinterieur optillen en uitzuigen met een waterzuiger. Dat kan vanaf de deur door het plastic van de dorpel los te maken.

Francel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Francel » ma 06 mei, 2024 10:06

Toch nog wel even moeten zoeken maar na het loshalen van de afdekplaat aan beide kanten het rubber afvoerpijpje gevonden. Aan beide kanten behoorlijk verstopt waardoor water niet werd afgevoerd. Dankjewel voor de duidelijke uitleg

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 06 mei, 2024 11:02

:applause: :applause:

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » ma 06 mei, 2024 11:21

Die modificatieplaat is trouwens nog steeds wel een goede toevoeging, scheelt erg veel water en vuil wat in de bak stroomt en verstoppingen kan veroorzaken.

Trouwens ook lichtjes off-topic; maar hoort het schoonmaken van zo’n afvoer niet gewoon bij de taken van de monteur tijdens het (al dan niet jaarlijkse) vervangen van het interieurfilter? Toen ik mijn Saab had gekocht zat er een relatief vers interieurfilter in, maar de bak zat vol met bagger, inclusief de bijbehorende lekkage.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » ma 06 mei, 2024 11:58

@LarsJanse. De modificatieplaat zorgt er niet voor dat er minder water in de ruimte onder de parafaan komt. Wel dat het er op een andere manier in komt. Voornaamste reden van die plaat is dat er niet regelrecht water in de interieurfilter behuizing kan komen en daarmee de interieurventilator beschermt. Is dus een regelrechte aanrader om die aan te brengen als die er niet in zit. Zeer klein klusje.

Nee, het is niet de taak van een monteur om dat te doen zonder dat hem dat is opgedragen. Als hij een beurt uitvoert waarin staat dat hij luchtfilter moet vervangen dan moet hij dat vervangen. Je kunt je wel afvragen of een monteur je daar even attent op kan maken en dat alsnog even doet.

molorean
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door molorean » vr 10 mei, 2024 10:18

Deze problematiek bijft voor een 9-3 een klassieker... :(

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » vr 10 mei, 2024 10:42

molorean schreef:
vr 10 mei, 2024 10:18
Deze problematiek bijft voor een 9-3 een klassieker... :(
Je hebt geen idee hoeveel niet Saabs er bij ons binnenkomen met een soortgelijk probleem.

molorean
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door molorean » vr 10 mei, 2024 10:51

Ook van GM groep, of nog andere diverse merken?
Trouwens volledig met je eens met je vorige reactie m.b.t. monteurs

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » vr 10 mei, 2024 14:30

Diverse merken. Zelfs Mercedes.

Plaats reactie