Preventief distributie vervangen B207 ?

2002-2012
Plaats reactie
RoelandV
Geregistreerd lid

Preventief distributie vervangen B207 ?

Bericht door RoelandV » vr 05 apr, 2024 19:16

Mijn broer belde gisteren. Hij heeft een Saab 9-3 Sedan 2.0t van 2010 met ca. 150dkm op de klok.
Zijn garage had hem verteld dat het verstandig was om bij 150dkm preventief de distributie te vervangen.
Als de distributieketting zou breken dan zou een forse schadepost ontstaan.
Om dat te voorkomen adviseren zijn preventief vervangen.

Heb hem verteld dat 'preventief vervangen' volgens mij niet nodig is.
Maar hoor graag jullie mening.

Moeshkien
Geregistreerd lid

Re: Preventief distributie vervangen B207 ?

Bericht door Moeshkien » vr 05 apr, 2024 20:47

Distributie set bij B207 kan veel meer dan 200k als motor goed onderhouden is (lees: olie vervangen vaker dan 30k) en eerst laat even weten met vreemde geluiden dat de tijd is op :wink: Of beginnen problemen met misfires zonder andere oorzaak.
IMO niet doen als alles in order is.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » vr 05 apr, 2024 21:30

Ik denk dat die garage dan ook adviseert om je banden preventief te vervangen bij 7 millimeter.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » vr 05 apr, 2024 21:46

[] En een andere auto te kopen als de asbak bijna vol is of de brandstoftank bijna leeg.
Reden: Quote verwijderd

Eelco9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Eelco9-3 » za 06 apr, 2024 21:53

Naar mijn mening is de distributieketting en balansasketting redelijk probleemloos bij de B207. Wat wel eens gebeurd is dat de geleider van de balansaskettingspanner breekt, waardoor de balansasketting te slap komt te liggen en uiteindelijk kan breken met alle gevolgen van dien. Als je dan toch iets aan preventief onderhoud wilt doen dan zou je de zijdeksel kunnen verwijderen en de geleider + spanner kunnen vervangen. Het is even een klusje om de deksel te verwijderen, maar is qua werk en kosten voor de onderdelen niets vergeleken bij een complete distributieketting/balansasketting set en evt. cilinderkop revisie.

Afbeelding

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » zo 07 apr, 2024 1:14

RoelandV schreef:
vr 05 apr, 2024 19:16
Maar hoor graag jullie mening.
Tijd dat broerlief een andere garage zoekt.. :wink:

Kan zijn dat de spanners minder worden, dan wordt de distributie lawaaiig en zou ik in ieder geval de spanners doen.

Plaats reactie