Mijn broer belde gisteren. Hij heeft een Saab 9-3 Sedan 2.0t van 2010 met ca. 150dkm op de klok.
Zijn garage had hem verteld dat het verstandig was om bij 150dkm preventief de distributie te vervangen.
Als de distributieketting zou breken dan zou een forse schadepost ontstaan.
Om dat te voorkomen adviseren zijn preventief vervangen.
Heb hem verteld dat 'preventief vervangen' volgens mij niet nodig is.
Maar hoor graag jullie mening.
Preventief distributie vervangen B207 ?
-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
Re: Preventief distributie vervangen B207 ?
Distributie set bij B207 kan veel meer dan 200k als motor goed onderhouden is (lees: olie vervangen vaker dan 30k) en eerst laat even weten met vreemde geluiden dat de tijd is op
Of beginnen problemen met misfires zonder andere oorzaak.
IMO niet doen als alles in order is.
IMO niet doen als alles in order is.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Ik denk dat die garage dan ook adviseert om je banden preventief te vervangen bij 7 millimeter.
-
J.vandermeulen
- Donateur

[] En een andere auto te kopen als de asbak bijna vol is of de brandstoftank bijna leeg.
Reden: Quote verwijderd
-
Eelco9-3
- Geregistreerd lid
Naar mijn mening is de distributieketting en balansasketting redelijk probleemloos bij de B207. Wat wel eens gebeurd is dat de geleider van de balansaskettingspanner breekt, waardoor de balansasketting te slap komt te liggen en uiteindelijk kan breken met alle gevolgen van dien. Als je dan toch iets aan preventief onderhoud wilt doen dan zou je de zijdeksel kunnen verwijderen en de geleider + spanner kunnen vervangen. Het is even een klusje om de deksel te verwijderen, maar is qua werk en kosten voor de onderdelen niets vergeleken bij een complete distributieketting/balansasketting set en evt. cilinderkop revisie.

-
Barboer
- Donateur (6x)

Tijd dat broerlief een andere garage zoekt..RoelandV schreef: ↑vr 05 apr, 2024 19:16Maar hoor graag jullie mening.
Kan zijn dat de spanners minder worden, dan wordt de distributie lawaaiig en zou ik in ieder geval de spanners doen.