remklauw cilnder links achter

2002-2012
Plaats reactie
loebassie
Geregistreerd lid

remklauw cilnder links achter

Bericht door loebassie » za 30 mar, 2024 14:42

hai, even 'n vraagje. in mijn beleving was het vervangen van remblokken achter een gemakkelijke do-it-yourself-job.. wiel eraf, klauw lossen, cilinder terug draaien, blokken ertussen omgekeerde volgorde terug en klaar.

maar nu krijg ik met geen mogeljjkheid die cilinder teruggedraaid... mis ik iets: handremkabel losgooien van de klauw ? nippel (ontluchting) loszetten ? schijf eraf en de klauw terug op de bracket dat ik nog meer kracht moet zetten ?

er moet toch wel gewoon beweging in de te krijgen zijn :( wie heeft de goeie paastip, voordat ik weer naar een onhankelijke garage rij.. voor een normaal gesproken makkelijke klus

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: remklauw cilnder links achter

Bericht door fozwart » za 30 mar, 2024 15:24

Handrem niet aantrekken, gewoon in de normale stand. Het juiste gereedschap gebruiken. Remcilinder moet zowel rechtsom gedraaid als naar binnen gedrukt worden.

Met zo'n setje kun je het perfect doen.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... 3OEALw_wcB

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 30 mar, 2024 15:37

Mits ie niet vast geroest zit in de behuizing, dan wordt het een complete remklauw vervanging.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 30 mar, 2024 15:43

@ Jansen, ja, dan is het vervangen. je kunt eventueel even de rubber afdichting voorzichtig omhoog halen. Dat kan je een indicatie geven of er al dan niet roestvorming is.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » za 30 mar, 2024 17:53

En indien je de klauw vervangt zou ik een ATE (al of niet gereviseerde versie) aanraden. Er zijn bedrijven (waaronder RenD) die met een statiegeld-systeem werken op de ATE-klauw.

loebassie
Geregistreerd lid

Bericht door loebassie » za 30 mar, 2024 20:55

@fozwart.. zo'n draaitool heb ik, maar daarmee kreeg ik het alsnog niet voor elkaar.

stofhoes zat mooi dicht, dus ik nam aan dat de cilinder niet het probleem zou zijn.

RenD zit lekker dichtbij, dat zou nog wel een optie zijn.. (als laatste redmiddel)

zal morgen als het knap weer is, nog een proberen met schijf eraf en klauw op de bracket; zodat ik iets gemakkelijker meer kracht/overtuiging de tool kan gebruiken

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » zo 31 mar, 2024 0:16

Als je zoveel kracht moet gebruiken zou ik er ernstig over nadenken om toch een nieuwe remklauw te plaatsen of te reviseren.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » zo 31 mar, 2024 11:21

+1 Als RenD toch vlakbij zit daar een gereviseerde klauw halen en je kunt weer jaren vooruit.

loebassie
Geregistreerd lid

Bericht door loebassie » zo 31 mar, 2024 16:51

kilometer of 16 hier vandaan.. magoe, ik laat dinsdag nog een ultieme poging doen.

loebassie
Geregistreerd lid

Bericht door loebassie » di 02 apr, 2024 19:52

hai, even update en dan mag dit topic dicht.

allereerst bedankt voor het meedenken en de PB's. :!:

de oplossing was simpel, er is een revisie setje rubbers, stofhoes en glijrubbers geplaatst. Kost iets meer tijd, maar met uiteindelijk het zelfde resultaat.

De grote O-ring hield de zuiger muurvast op zijn plek. Tijdens krachtzetten met terugdraaien, vondt deze het wel prima en begaf het, dus er moest soieso een nieuwe op..

.. en we stampen weer vrolijk door

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 02 apr, 2024 22:03

Mooi, gereviseerd. Goede en doeltreffende oplossing.

Plaats reactie