Luide ferrita

2002-2012
Plaats reactie
Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Luide ferrita

Bericht door Tho6 » za 25 nov, 2023 17:03

Onder mijn 9-3 estate (B207R) zit een ferrita downpipe- en dubbel uitlaatsysteem, type SAK60072S. Een mooie diepe roffel als gevolg. Op constante (snelweg) snelheid is het geluid prima te doen maar bij acceleren resoneert het geluid zo intens dat ik dit toch aan wil passen. Ferrita levert zelf db-killers maar deze zijn voor de pijpen met 60mm diameter, ik heb er een met 80mm diameter. Nu denk ik dat ik de volgende opties heb
- Ik kan kijken of ik ergens een extra demper kan laten plaatsen.
- Ik kan de downpipe laten zitten en een originele uitlaat laten plaatsen, eventueel met grotere sierstukken
- Ik kan een geheel ander systeem laten plaatsen na de downpipe (BSR?, heb ik onder mijn Aero sedan (enkelzijdig) en deze is niet te luid). Of toch een gebruikt hirsch systeem?)

Graag hoor ik hoe jullie hier over denken

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Luide ferrita

Bericht door reiernumans » za 25 nov, 2023 17:29

Is de middendemper weggelaten? Ik ken Ferrita’s totaal niet als dreunerig..

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » za 25 nov, 2023 17:45

Goede vraag! Zal er morgen even onder duiken. Dat zou een verklaring kunnen zijn

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » zo 26 nov, 2023 16:53

Mijn Feritta geeft een hele beschaafde roffel. Enkel bij een snelle inhaalmanoeuvre hoor je de turbo opspoelen.

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » zo 26 nov, 2023 21:36

ik ben er even ondergedoken. Er zit een nette middendemper gemonteerd en verder lijkt het systeem gewoon luchtdicht. Tussen mijn sedan en deze estate zit bij 3000-5000rpm duidelijk verschil, laatstgenoemde is dan duidelijk luider en ik herken niet helemaal wat hierboven geschetst wordt. De enige verschillen zijn het merk van de 3'' downpipe (BSR onder de sedan, Ferrita onder de estate), het aantal einddempers (1 vs 2) en het merk van het uitlaatsysteem.

Ik verwacht dat er tussen 2 3'' downpipes qua geluid niet zoveel verschil kan zitten, net als de aanwezigheid van zo'n 2e einddemper. Ik vermoed dan ook dat het verschil toe te schrijven is aan het merk. Ik overweeg toch een ander systeem

Afbeelding
Afbeelding

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » zo 26 nov, 2023 22:33

Ovale Abott racing uitlaat beviel mij ook niet. 2 Killers van trike shop van 40mm komen op 2 mm na aan dezelfde diameter van 2,5 inch uitlaat.
Handige lasser maakte 2 killers een plaatje welk in einddemper/pijp past.
De mate van geluiddemping stijgt met lengte van je killer, eventuele lucht weerstand ook. Dus meten en testen.
In uw geval zou iedere pijp dus een eigen db killer kunnen krijgen. 1x per jaar moeten ze wel eruit. De co sensor van apk kan er anders niet in.

Afbeelding

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » vr 29 dec, 2023 21:29

Uiteindelijk contact gezocht met Ferrita in Zweden. Zij gaven aan dat plaatsing van een DB-killer mogelijk is. Aangezien ik niet 100% zeker was van het effect hiervan en wel tevreden was met mijn BSR uitlaat onder de sedan heb ik besloten een Simons (/BSR/Maptun) aan te schaffen en deze te plaatsen met exact het resultaat wat ik zocht (over het algemeen niet aanwezig maar bij wat meer gas een lekker luid). De in mijn ervaring luidere ferrita komt bij deze dan ook te koop :D

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » za 30 dec, 2023 20:30

En weg is 'ie! :mrgreen:

Da's ook wel een andere Ferrita dan ik eronder heb hangen - een enkele einddemper met een dubbel pijpje omlaag. Dus dat zal ook wel verschil maken in de ervaring die ik omschreef tov de jouwe.

Komt er nog een fotootje van de nieuwe :wink:

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » za 30 dec, 2023 21:03

Ik zag inderdaad dat dit een type is die al lang niet meer door Ferrita geleverd wordt. Erg mooie pijp maar gewoon net iets te luid voor mij. Gisteren samen met Pascal bezig geweest om de uitlaat er netjes onder te hangen. Rechter demper hangt nog een fractie lager. Komen nog nieuwe uitlaatrubbers op dus ik hoop dat dit nog wat verbetering geeft maar ik ben al redelijk tevreden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 30 dec, 2023 21:31

Dikke piep‘n

Plaats reactie