9.3 1.8t. Bouwjaar 2006;
Pendules vervangen en zeer recent moeiteloos door APK gekomen. Desalniettemin nog veel “kraakjes” en “rammeltjes” hoorbaar vanuit onderstel. Kilometerstand 110.000. Goed onderhouden. Om geluiden kwijt te raken draagarmen voor en achter vervangen of zijn er specifieke rubbers die vervangen moeten/kunnen worden.
Wie heeft ervaring hiermee en/of tips?
Geluiden onderstel!
-
werli
- Donateur (2x)

Re: Geluiden onderstel!
heey
vervang de torsie baar rubbers eerst opmeten voordat je besteld er zijn 3 verschillende maten
vooraan een leuk klusje met meerdere kracht woorden
achteraan valt wel mee
gebruik het bijhorend vet dan hoor je ze een paar jaar niet meer
mvg werner
vervang de torsie baar rubbers eerst opmeten voordat je besteld er zijn 3 verschillende maten
achteraan valt wel mee
mvg werner
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Re: Geluiden onderstel!
Ik heb de gehele achterophanging vervangen vorige maand, dus alle draagarmen en ook de verbindingsstukken voor de stabilisatiestang. Het rammelt en bonkt nog steeds wel een beetje. Onderstel is overigens Bilstein B12. Die is ook best wel stug. Naar mijn mening iets te stug en dat kan zeker meespelen in geluiden en trillingen.werli schreef: ↑do 21 dec, 2023 13:08heey
achteraan valt wel mee
mvg werner
@TS
De rubbers voor de stabilisatiestang komen inderdaad in drie varianten zoals werli aangeeft. Als het goed is staat op de rubbers de juiste maat. Voor mijn 9-3 uit 2010 is het 19mm. Het verbindingsstuk vervangen is een heidens werkje maar lang zo heidens niet als je achterste draagarmen vervangen, boven en onder. Als je pech hebt zit de brut zo ontiegelijk vast dat zelfs heet stoken niet helpt en je er met de haakse slijper op los kan. En dan vervloek je je hele auto van voor tot achter. Ik spreek uit ervaring.
Ik zou zeggen, omdat je de apk door bent, het advies van werli op te volgen: rubbers stabilisatiestang en de verbindingsstukken. Als je speling had op je draagarmen had je dat geweten via je apk.