Katalysator

2002-2012
Plaats reactie
Pieter56
Geregistreerd lid

Katalysator

Bericht door Pieter56 » di 14 nov, 2023 15:46

Bij de apk keuring gaf de Co2 52 % aan. Volgens de monteur een defecte katalysator vermoedelijk door smeerolie. Bij de keuring begon de Saab licht te roken.
Kan ik ervan uitgaan dat de turbo ook stuk is. In het lucht traject is het niet schoon maar naar mijn idee behoorlijk vettig.
Hij heeft 4.6K op de teller en heeft een Hirsch gehandeling gehad.
De laatste tijd heeft de motor moeite bij goed gas geven en bij het overschakelen van de automaat. Ik heb de bobines alle vier vervangen omdat de obd aangaf dat er misfires waren.
Het werd wel beter maar eigenlijk niet wat je zou verwachten. Nieuwe Denso bougies gemonteerd.

Mijn vragen , zijn die symptomen te rijmen met eem defecte turbo/katalysator. Zijn er andere oorzaken waar de katalysator defect van raakt. En moet het lucht traject absoluut olievrij zijn.

Groeten Pieter

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Katalysator

Bericht door jansen » di 14 nov, 2023 17:21

Katalysatoren kunnen slecht tegen misfire,s met name door verkeerd gebruik van bougie,s, en bobine,s , zeker als er ook nog een Hirsch tuning opzit, er is voor Saab maar 1 bougie merk en das NGK en voor bobine,s orgineel Saab.

Pieter56
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter56 » di 14 nov, 2023 18:51

Er zaten mitsubishi bobines in die zitten er weer in. NGK heb ik ook gemonteerd maar die doen het beslist niet beter dan de Denso's.
Vanmiddag heb ik de intercooler er uit gehaald. Het lijkt erop dat de onderste twee koelkanalen vol water hebben gestaan en bevroren zijn geweest.
Aan de beide uiteinden zijn ze gescheurd en het is een grote oliebende.
Morgen de turbo eruit.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 14 nov, 2023 20:23

Absoluut olie vrij is het inlaattraject eigenlijk nooit.

Pieter56
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter56 » wo 15 nov, 2023 14:50

Nou de turbo is definitief defect, je zou haast het asje eruit trekken. Had ik een turbo bij Elferink besteld krijg ik bericht dat de door mij bestelde niet zou passen en ze de juiste niet op voorraad hebben. Van mijn vorige 9-5 heb ik toendertijd op E-bay een cartridge gekocht. Maar eens wat zoeken.

kww76
Geregistreerd lid

Bericht door kww76 » wo 15 nov, 2023 15:11

Of je gaat voor revisie en misschien meteen een upgrade zoals deze: https://www.marktplaats.nl/u/rolf-ter-stege/15465426/
Of je gat meteen voor een Aero turbo. Van de nood een deugd maken.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 15 nov, 2023 21:00

Pieter56 schreef:
wo 15 nov, 2023 14:50
Nou de turbo is definitief defect, je zou haast het asje eruit trekken. Had ik een turbo bij Elferink besteld krijg ik bericht dat de door mij bestelde niet zou passen en ze de juiste niet op voorraad hebben. Van mijn vorige 9-5 heb ik toendertijd op E-bay een cartridge gekocht. Maar eens wat zoeken.
Vraag Maurice uit Beuningen even. Heeft vast eentje liggen.

Pieter56
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter56 » vr 17 nov, 2023 14:11

Bedankt voor de tips. Ik heb heb ondertussen nieuwe cartridge gekocht, heeft als bijkomend voordeel dat ik dan ook nog voordeliger uitben dan een 2de hands turbo. Wat is het voordeel van een aeroturbo?
En welke bougies monteren jullie zoal? ( Hirsch tuning). Jansen zegt dat er maar één goed merk voor Saab is, NGK. Ik heb ze er vaak in gwschroefd maar kan niet zeggen dat ik er van ondersteboven ben.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » vr 17 nov, 2023 15:33

NGK is de aanbevolen bougie, gaat lang mee en geeft de beste resultaten. Let wel, houdt ook de originele bobines aan en monteer het juiste type bougie.

Pieter56
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter56 » di 05 dec, 2023 19:36

Vanmiddag ben ik met de Saab naar de APK geweest. Ondertussen heb ik de turbo voorzien van een nieuw draaiend gedeelte is er een andere intercooler gemonteerd plus een andere katalysator. Alle slangen en buizen schoongemaakt en olie en filters vervangen. Een flinke klus.
Co2 op 0,00 en lambda op 1,005 een hele opluchting.
De auto rijd ook wel iets anders. Het laatste jaar had ik volgends de OBD veel misfires. Nieuwe bougies van NGK of Denso verhielpen dat niet. Ook nieuwe bobines van Mitsubishi hielpen niet. De motor bokte soms heftig bij het optrekken of als de automaat van versnelling wisselde. Het is allemaal over en voorbij.
De smeerolie die door de turbo de inlaatlucht in werd geslingerd heeft dus voor die misfires gezorgd en uiteindelijk de katalysator vernield. Onderweg ook de intercooler opgeblazen.
Ik hoop er weer een paar jaar van te kunnen genieten.

Er zat een paar tienden speling op de turbine as waardoor de afdichtingen hun werk niet naar behoren konden vervullen.

Pieter56
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter56 » di 05 dec, 2023 19:40

De onkosten?
1 cartridge €125
1 katalysator uit Enter €250
1 intercooler uit Enter €50
1Turbomontageset €50

Verder de normale kosten voor de olie en olie- en luchtfilter

Jurgen
Geregistreerd lid

Bericht door Jurgen » di 05 dec, 2023 22:33

en nu; goed onderhouden!
elk jaar olie verversen (goede kwaliteit) en het gebeurd niet nog een keer.
zo kan je nog jaren van de 9-3 genieten

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 05 dec, 2023 22:51

Originele bobines erin en NGK bougies en goede olie en originele filter. Elke 10.000km. Zou tips Jansen volgen.

Pieter56
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter56 » wo 06 dec, 2023 19:26

De 9-3 staat nu op 460000 km de 9-5 hiervoor stond op 570000 km de 900 daarvoor op 4000000 en de andere 2X900 en de eerste 99 weet ik niet meer.
Voor zover mij bekend zijn de mitsubishi bobines origineel ? Overigens de Chinese kasette op de 9-5 deed het ook voortreffelijk evenals de Chinese cartridge.
Het spijt me als ik iemand voor de kop stoot maar de Janpanse LPG Denso's doen het ook erg goed. Ze deden het in de oliemist beter dan de NGK bougies.

Dat het zover is gekomen met de turbo is aan mijzelf te wijten, een zeer drukke baan met veel aan mijn hoofd heeft de SAAB geen goed gedaan.

En ja origineel. Ik heb bij een VoloPenta dealer gewerkt, de smeeroliefilters waren van Mann, purflux en Knecht mooi overgspoten met wit en blauw. De smeerolie zat in luxe 5 liter cans ook wit met blauw, er zat Mobil Delvac in. Ik heb in de motorenrevisie gewerkt, je wilt niet weten wat er allemaal aan vreemd spul in een originele motor met originele onderdelen zit.
en als ik nu remblokken, dynamo ect. bestel krijg ik ope londerdelen.
Dus ja ik houd het bij origineel. :) en ga hem wat beter onderhouden.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 06 dec, 2023 19:54

Als je originele remblokken besteld komen ze van ATE. Originele onderdelen wil niets meer of minder zeggen dan dat wat in dit geval SAAB zelf gemonteerd heeft. (Of welke automaker dan ook) denk als je bij Volvopenta gewerkt hebt dat je wel weet wat we bedoelen. Nog veel veilige km.

Plaats reactie