Hallo allemaal, ik heb een vraagje over onze 9-3ss 1.9TiD (150pk) uit 2005. Sinds enkele dagen schakelt deze wat moeilijker. Als ik na de koppeling intrappen het toerental terug laat zakken naar +- 1500 toeren schakelt hij wel goed. Heel soms is het alsof de tandwielen knarsen als hij nog wat hoger zit in de toeren bij opschakelen.
Het viel me vandaag ook op dat als we stil staan voor een stoplicht en de versnelling staat bijvoorbeeld in 1 met de koppeling ingetrapt dat vanuit het niks de auto begint te "daveren" / "schudden"
Heeft iemand van jullie dit wel eens gehad? En zo ja wat zou het kunnen zijn? Waar moet ik naar kijken?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Schakelen en schudden
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: Schakelen en schudden
Mijn eerste gedachte: motor/baksteun(en) op hun retour. Na 14 jaar zullen die niet meer zo okselfris meer zijn, als ze tussentijds niet vervangen zijn.
-
werli
- Donateur (2x)

heey
mijn eerste gedachte gaat naar dubbel massa vliegwiel
mvg werner
mijn eerste gedachte gaat naar dubbel massa vliegwiel
mvg werner
-
jkloonen
- Geregistreerd lid
Idd hetzelfde idee als Werner. Heb dit zelf ook eerder gehad bij deze motor/bak.
Wat is de km-stand?
Wat is de km-stand?
-
dbavell
- Geregistreerd lid
@jungleman
Steunen zijn naar mijn weten nooit vervangen, dat zou het schudden kunnen verklaren maar niet het slecht schakelen in mijn ogen. Maar zeker de moeite om eens te controleren.
@werli
Het dubbelmassa vliegwiel
.... Is dat te vervangen? dat zit toch helemaal in het blok
En is er een manier om te controleren of het daadwerkelijk het vliegwiel is?
@jkloonen
kilometerstand nu is 293k
Steunen zijn naar mijn weten nooit vervangen, dat zou het schudden kunnen verklaren maar niet het slecht schakelen in mijn ogen. Maar zeker de moeite om eens te controleren.
@werli
Het dubbelmassa vliegwiel
@jkloonen
kilometerstand nu is 293k
-
werli
- Donateur (2x)

heey
dubbel massa (is te vervangen )zit tegen het blok geschroefd echter in het versnellingsbak huis, dus de bak dient gedemonteerd te worden ( wat natuurlijk controle van de motorsteunen vergemakkelijkt)
controle is al bij het indrukken van de koppeling dat je geluid begint te horen door het slingeren van het vliegwiel
dat slingeren kan in combi met het ronddraaien als een frees gaan werken op de kop van de vliegwielbouten zodat die kop (dikke torx )er helemaal afgesleten wordt
dan kan je met een snijbrander /slijfschijf/plasmabrander/of ander geklooi de weggesleten rest van de koppen verwijderen om zo dat ding er af te prutsen
dus rijden tot dat het helemaal gaar is zal aanzienlijk meer werk nodig hebben
mvg werner
dubbel massa (is te vervangen )zit tegen het blok geschroefd echter in het versnellingsbak huis, dus de bak dient gedemonteerd te worden ( wat natuurlijk controle van de motorsteunen vergemakkelijkt)
controle is al bij het indrukken van de koppeling dat je geluid begint te horen door het slingeren van het vliegwiel
dat slingeren kan in combi met het ronddraaien als een frees gaan werken op de kop van de vliegwielbouten zodat die kop (dikke torx )er helemaal afgesleten wordt
dan kan je met een snijbrander /slijfschijf/plasmabrander/of ander geklooi de weggesleten rest van de koppen verwijderen om zo dat ding er af te prutsen
dus rijden tot dat het helemaal gaar is zal aanzienlijk meer werk nodig hebben
mvg werner