Hitteschild brandstof tank

2002-2012
J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Hitteschild brandstof tank

Bericht door J.vandermeulen » za 13 apr, 2024 17:39

Vandaag bij de Saabkeuringsdag kwam het hitteschild onder de benzinetank van de 9-3 ter sprake. Deze roesten kennelijk nogal flink maar vervangingen zijn niet te krijgen. Welke oplossingen zijn daarvoor? 12781649

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Hitteschild brandstof tank

Bericht door RoelandV » za 13 apr, 2024 21:58

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » za 13 apr, 2024 22:01

Die van FWD modellen roesten helemaal niet, die van de XWD's daarentegen...

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » zo 14 apr, 2024 1:57

Flowe Kitttt99 schreef:
za 13 apr, 2024 22:01
Die van FWD modellen roesten helemaal niet, die van de XWD's daarentegen...
Hoe kan dat?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 14 apr, 2024 12:35

RoelandV schreef:
za 13 apr, 2024 21:58
Goede tip! Ik wil daar graag nog een aan toevoegen:

Gebruik bij montage van die ringen iets als vloeibare pakking van een soort die zeer hittebestendig is. Smeer dit zowel dun op je schroefdraad, als op de contactvlakken tussen de ring en het hitteschild.

Waarom?
- De vloeibare pakking is hittebestendig en vult de schroefdraad van montagebouten als de schroefdraad van de carosserie. (Verdere) corrosie wordt hierdoor voorkomen doordat er geen lucht meer bij komt.
- De vloebare pakking vormt een barriere tussen de verschillden metalen, zodat corrosie vanwege die reden ook niet meer kan doorzetten of ontstaan.
- De vloeibare pakking fungeert ook enigzins als trillingdemper.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » zo 14 apr, 2024 16:41

J.vandermeulen schreef:
zo 14 apr, 2024 1:57
Hoe kan dat?
Het gebruikte materiaal is van een andere kwaliteit (helaas een stukje slechter..).

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » zo 14 apr, 2024 18:16

Raar dat niet hetzelfde materiaal wordt gebruikt. Is het relatief eenvoudig om dat onderdeel na te maken nu het niet meer verkrijgbaar is of heb je de matrijs eigenlijk nodig?

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 14 apr, 2024 18:42

Als het vooral gaat om een loslatende of uitgescheurde bevestiging, dan kun je hiervoor kiezen:
https://www.veo-store.nl/modificaties-r ... aratie-kit

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » ma 15 apr, 2024 19:45

J.vandermeulen schreef:
zo 14 apr, 2024 1:57
Hoe kan dat?
Die hitteschilden zijn dacht ik van aluminium. De boutjes waar die platen mee vastgemaakt zijn, roesten echter wel.

groet Martin

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 15 apr, 2024 22:17

MartinvR schreef:
ma 15 apr, 2024 19:45
Die hitteschilden zijn dacht ik van aluminium. De boutjes waar die platen mee vastgemaakt zijn, roesten echter wel.

groet Martin
Ik weet niet of dit aluminium is. Lijkt mij niet. https://www.esaabparts.com/static/image ... 781649.jpg

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » ma 15 apr, 2024 22:36

De schilden bij einddempers en middendemper plus tweede cat zijn wel van aluminium.
Daar vind je wit poeder bij de stalen pinnen waar die schilden aan zijn gemonteerd. Dat is de kenmerkende alu corrosie.
De bevestigingsboutjes laten vaak los door roest en door het vergaan van de alu omlijsting daarbij.
Zie bijv bij RenD:
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD12785068

Het hitteschild bij de turbo is waarschijnlijk van ander materiaal.

groet Martin

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 19 apr, 2024 16:09

Bij dit topic haak ik graag aan, omdat het hitteschild onder de benzinetank van onze XWD ook uiterst croquante is. Reier is ervan op de hoogte en zal zijn oor ook bij Amerikaanse contacten te luister leggen, om zo breed mogelijk naar een oplossing te zoeken. Het probleem is dat dit onderdeel nieuw niet meer leverbaar is en moeilijk gebruikt in goede staat te vinden.

Mochten er anderen met hetzelfde probleem zijn, steek hier gerust je hand op, voor het geval dit onderdeel op kleine schaal ergens te produceren is.

Mocht het schild waarover we het hebben echt uit aluminium bestaan, mag het wat mij betreft in een museum voor materiaalkunde hangen omwille van haar roestvriendelijkheid en bruine, krokante voorkomen. Onze roestige, aluminium achterklep ziet er toch echt anders uit...

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 21 apr, 2024 16:23

Henk-Jan schreef:
vr 19 apr, 2024 16:09
Mochten er anderen met hetzelfde probleem zijn, steek hier gerust je hand op, voor het geval dit onderdeel op kleine schaal ergens te produceren is.
Ik heb al erg lang niet meer onder XWD's gestaan waar 'ie nog echt goed was..

Ik heb wat lijntjes uitgezet om eens te peilen of er mensen bezig zijn met het maken van een oplossing, maar vooralsnog is het een bekend probleem waar nog niet echt actie op ondernomen wordt.. Bij de meeste auto's doen we een poging om de ergste loszittende roest/vlokken eraf te krabben en de boel in een roestomvormer te zetten, om het in ieder geval wat te vertragen.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » zo 21 apr, 2024 17:16

Die dingen worden gemaakt met een matrijs? Is bekend waar die matrijs nu is? Dus welke fabriek maakte die dingen?

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » zo 21 apr, 2024 17:30

De hitteschilden van de XWD's zijn van een soort blik gemaakt, de schilden voor FWD modellen zijn idd van aluminium en roesten dus ook niet

Plaats reactie