Bjorn Envall

In heel veel films en TV programma's zijn Saabs te zien.
Plaats reactie
gudmundje
Donateur
Donateur

Bjorn Envall

Bericht door gudmundje » ma 17 okt, 2022 21:32

kwam dit tegen op youtube. Envall had nog grote plannen, GM zag het niet...

op 3.19

https://www.youtube.com/watch?v=vE0zoN68eYI

Afbeelding

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Bjorn Envall

Bericht door Saapie » ma 17 okt, 2022 22:19

Er is een prototype gebouwd. In het zwart. Een bekende Saabverzamelaar in het Noorden van het land heeft deze ter restauratie staan…

Als dromen waar zouden zijn. Prachtig model is dit

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 18 okt, 2022 7:59

Een bekende Saabverzamelaar in het Noorden van het land heeft deze ter restauratie staan…
dat is wel heel interessant. Ik wil wel foto's komen nemen en een verhaaltje schrijven :wink:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 18 okt, 2022 10:07

Saapie schreef:
ma 17 okt, 2022 22:19
Een bekende Saabverzamelaar in het Noorden van het land heeft deze ter restauratie staan…
die Saab verzamelaar heeft wel een concept car staan met een zeer hoog Leif Melberg gehalte (of door hemzelf of door iemand met dezelfde stijl en skills). Melberg maakte voor Bjorn Envall de conceptcars van Saab destijds waaronder de rode Saab EV 1

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 18 okt, 2022 11:19

vind het een mooi ontwerp. De neus en velgen hebben sterke gelijkenis met de EV1 uit 1985. Ben benieuwd uit welk jaar deze zwarte concept stamt. Mijn gok is tweede helft van de 80-er jaren. Van mij had een dergelijke sportcoupé er mogen komen; naast de NG900 die in 1993 gelanceerd werd. Graag met de B234R en transmissies uit de 9000. Eventueel ook als 5 deurs uitvoering. Zou een Zweedse rivaal zijn geweest voor bv de BMW 8 serie en Mercedes SL uit de jaren 90

Vaak hebben conceptcars lichte kleuren zodat de lijnen het beste uitkomen... deze is pikzwart, aparte kleurkeuze tenzij het een hommage is aan de zwarte UrSaab.

mijn Zweeds is erg roestig, zou graag weten wat Bjorn Envall over dit ontwerp zegt in het interview

Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 18 okt, 2022 12:30

verderop in de video duikt er nog een (mij) onbekend ontwerp op. Een gele speedster

Afbeelding

en deze lijkt aardig op de concept auto die ik heb staan. De basis is een 99 waar een 900 T8 motor en dashboard in gemonteerd zijn. Koplampen en achterlichten zijn geleend van Audi en er zitten asymetrische aero's onder (Aero 92)

Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 18 okt, 2022 14:57

gudmundje schreef:
ma 17 okt, 2022 21:32
GM zag het niet...
jawel hoor. Ze hebben het ontwerp gewoon snoeihard gejat van Envall, met slechte smaak wat aangepast en het vervolgens als Opel Calibra op de markt gebracht.

Afbeelding

Bij GM waren er plannen om de Opel Calibra in de USA als een Saab op de markt te brengen (maar de homologatie kosten waren te hoog voor de potentiele marktpotentie). De Calibra staat op hetzelfde platform als de Vectra.... die hoe toevallig ook hetzelfde platform is waar de NG 900 op gebaseerd is.

Afbeelding

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » di 18 okt, 2022 15:45

ah zo zit dat, vond die calibra altijd al verdacht mooi :-)

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 24 okt, 2022 20:37

Die gele lijkt wel erg hard op deze:
Afbeelding

Afbeelding

https://www.autoblog.nl/nieuws/zijn-tij ... ster-86391

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur