Luchtmassameter... Alweer maar anders

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Jakke
Geregistreerd lid

Luchtmassameter... Alweer maar anders

Bericht door Jakke » wo 02 feb, 2005 21:44

Besten, ben nieuw dus allemaal goedendag...

Luchtmassameters, het is me wat. En het is me vooral wat duur.
Daarom het volgende. Ik rijd met een SAAB 93 2.2 tid 1999 en heb alweer eens een kapotte luchtmassa meter... van-0-tot-100-in-10-minuten-style.

Nu ben ik niet meer van plan om nogmaals de volle pot te betalen (266.67 €) voor mijn volgende LMM. Ik heb daarom wat onderzoek uitgevoerd. Iedereen weet dat deze motor van GM komt en dus ook wordt gebruikt in enkele modellen van OPEL. De luchtmassameter die OPEL gebruikt, lijkt op het eerste zicht echter helemaal niet op die van OPEL. Deze 2.2 DTI's bij OPEL lijkt me te werken volgen het luchtvolume-principe.

Maar toch. Ik heb mijn laatste LMM’s eens open gevezen en gemerkt dat het meetelement binnenin van de laatste het BOSCH nr F00C 2G2 030 draagt en die ervoor F00C 2G2 013. Beiden dragen echter het BOSCH nr 0281002212 op de koker zelf. Na wat zoekwerk heb ik ergens gegevens gevonden die zouden betekenen dat de F00C 2G2 030 de vernieuwde versie van de -013 zou zijn. Hoewel ik dit nergens bevestigd heb gevonden. En als je met deze F00C nummers bij BOSCH komt aandraven raak je geen meter verder. (ik denk dat deze BOSCH nummers niet vrijgegeven worden)

Deze ochtend ben ik onze lokale OPEL garage binnengestapt en heb ik gevraagd of ik hun gamma luchtmassameters even mocht uitchecken. En ja, na de 3de meter had ik al prijs. De luchtmassameter van de 1ste reeks 2.0 DTI motoren bij OPEL hebben ook de F00C 2G2 030 hittedraadmeter binnenin. De OPEL luchtkokers waarin deze zit zijn echter wel belachelijk klein, bijna de helft zo breed als die van een SAAB.

Nu ben ik echter zeer dicht bij de verleiding om zulk een OPEL meter te kopen en open te zwieren om het meetelement over te plaatsen in de luchtkoker van die van mijn SAAB. Dit omdat deze LMM van OPEL slecht 150€ kost en dat is 117 euro minder !

Nu waarom al deze uitleg. Ten eerste omdat ik geen moer informatie vond over deze mogelijke manier tot mooi wat geld besparen. En ten tweede of niet iemand dit domweg al lang voor mij met succes (of net niet) heeft gedaan.

In ieder geval. Ik ga niet lang meer wachten tot de swap, maar alle relevante informatie is welkom. Ik houd jullie ook op de hoogte wat betreft het bekomen resultaat.

Groeten,
Jan

B235R
Lid van verdienste

Re: Luchtmassameter... Alweer maar anders

Bericht door B235R » wo 02 feb, 2005 23:56

andersom heb ik wel eens gedaan, van saab in een opel en dat werkte goed.

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » do 03 feb, 2005 0:16

Jakke schreef:De luchtmassameter van de 1ste reeks 2.0 DTI motoren bij OPEL hebben ook de F00C 2G2 030 hittedraadmeter binnenin.
Ik ben niet helemaal op de hoogt van de werking van een hittedraadmeter, maar neem aan dat deze gebaseerd is op electrische weerstand.
Als dit zo is kan je misschien kijken of weerstand e.d. overeenkomen met het betreffende onderdeel van een "saab" luchtmassameter. (moet je dus wel over een werkende LMM beschikken :? )

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 03 feb, 2005 9:37

Bij VW/Audi zitten ze ook met luchtmassametersn die vaak stuk gaan. Ik zag laatst bij de universele automaterialenhandelaar een doosje met luchtmassameters liggen. Bleek dat je je eigen kapotte moest inleveren en voor een prikkie (ik geloof iets van 50 eu, maar pin me er niet op vast) kreeg je dan een "nieuwe" gereviseerde mee. Dit zijn ook bosch onderdelen, dus misschien kan een belletje naar de automaterialenhandel nog een optie zijn

Jakke
Geregistreerd lid

Bericht door Jakke » do 03 feb, 2005 9:48

Mja idd, heb ik ook al van gehoord. Speciaal ruilprogramma enkel voor VW-Audi geloof ik (ik dacht dat zij dan een hot-film type in de plaats krijgen). Ik heb ze ondertussen al allemaal uiteen gepeuterd, dus dat is helaas geen optie meer.

Ik wilde vanmorgen bij OPEL één gaan halen. Maar nu twijfel ik weer omdat ik gelezen heb in de Workshop Informatation System (Officiele werkvloer software van Saabgarages) van SAAB dat de meters geijkt worden in hun koker. Dit zou kunnen beteken dat ze de meters nog een soort van programmatie meegeven voordat ze bij BOSCH buitengaan. In dat geval riskeer ik het beter niet. Want de koker bij OPEL is dunner dus hierin stroomt de lucht sneller en ga ik dus weer verkeerde waarden krijgen.

Ik zoek nog even verder, alle info blijft welkom.

Groeten,
jan

Sneeuwwitje
Geregistreerd lid

Bericht door Sneeuwwitje » do 03 feb, 2005 12:26

Verrassend dat die luchtmassameter van Opel 'slechts' € 150 zou kosten. Ik heb hiervoor een Vectra 2.0 DTI gehad en daar heb ik de LMM ook een keer mogen vervangen, maar kostte toen wel € 280 bij de dealer...
(ging trouwens na 3 weken weer kapot, maar die daarna kreeg ik gelukkig gratis...)

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » do 03 feb, 2005 19:51

Sneeuwwitje schreef:Verrassend dat die luchtmassameter van Opel 'slechts' € 150 zou kosten. Ik heb hiervoor een Vectra 2.0 DTI gehad en daar heb ik de LMM ook een keer mogen vervangen, maar kostte toen wel € 280 bij de dealer...
Incl. werkplaatsttarief misschien?

Gr,

Dennis

Jakke
Geregistreerd lid

Bericht door Jakke » do 03 feb, 2005 19:54

Ben net terug van de OPEL garage. Sneeuwwitje, je verwondering is deels terecht. Toen ik aan de kassa stond weerklonk er ineens 199€.

Hij had vorige keer "verkeerd gezien"...
Spijtig... voor die 66€ vind ik het het risico niet meer waard.
Ik heb nog wel enkele mails van BOSCH techniek te goed over dit onderwerp. Maar voor de rest vrees ik dat het toch weer de volle pot zal zijn dus.

Topic zo goed als closed vrees ik.

Plaats reactie