lettertype

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
bmw3er
Geregistreerd lid

lettertype

Bericht door bmw3er » zo 26 dec, 2004 16:10

kan iemand me vertellen welk lettertype saab tegenwoordig in zijn huisstijl gebruikt? ik vind t een erg fris, modern en opvallend lettertje dat ik graag ook eens wil gebruiken om presentaties e.d. te verfraaien.

Paul99
Geregistreerd lid

Re: lettertype

Bericht door Paul99 » ma 27 dec, 2004 8:35

Verdana. Dat kan je zie door op een stukje tekst te gaan staan, rechtermuisknop, en bron weergeven. Dan krijg je een tekstbestand met een hoop abacadabra, maar er staat vrij bovenaan een stukje dat over het font gaat.

Kenny
Geregistreerd lid

Bericht door Kenny » ma 27 dec, 2004 11:07

Opgelet, de huisstijl staat meestal niet op het net!
Ik weet niet of bmw3r het heeft over de site of de offline communicatie?
Op websites worden fonts gebruikt die alle gebruikers op hun pc hebben staan, dit zodat iedereen hetzelfde te zien krijgt. Maar dit betekent niet dat dit hun huisstijl font is. Als je op een paar sites gaat kijken - in de source files - zal je merken dat +- 95% van de sites dit font gebruikt. De meest gebruikte html fonts op het net zijn: Verdana, Tahoma, Helvetica, Times New Roman, Trebuchet. Dit omdat zoals hierboven reeds beschreven de meest voorkomende fonts zijn op alle platformen, windows, mac, linux en andere.

Ik hoop dat ik op deze manier een beetje duidelijkheid geschept heb :roll:

Indien je zulk font in je presentaties wil gebruiken zou ik persoonlijk voor Tahoma gaan. Dit font is fixed width, d.w.z. dat alle karakters van dit font over dezelfde breedte beschikken in tegenstelling tot Verdana die niet fixed is. Dit zorgt voor een beter leesbaar geheel in presentaties. Indien je echt een fixed width font wil gaan gebruiken kan je voor een New Courier gaan, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat naar Tahoma, enkel en alleen omdat ik dit mooier vind :lol:.

Maar aangezien dat je toch niet moet kijken naar de compatibiliteit in jouw presentatie, kan je evenzeer hier eens gaan kijken : dafont.com

Op deze site vind je veel freeware fonts en het enige wat ik nog wil toevoegen is: "Keep it simple". Als de inhoudelijke tekst van je presentatie het belangrijkst is, zorg dan dat deze makkelijk te lezen is.

Groetjes,
Kenny

obir
Geregistreerd lid

Bericht door obir » ma 27 dec, 2004 12:07

bmw3er, bedoel je het font dat 'over de foto's' heen staat geprojecteerd zoal op bijv. saab.nl?
Dat is nl. niet een standaard webfont zoals waar de vorige poster op doelt, de tekst zit nl. in het plaatje ingebakken en is waarschijnlijk in photoshop gemaakt.
Het font ziet er uit als een Gill Sans, gaat soms ook door het leven als een Humanist.

Kenny
Geregistreerd lid

Bericht door Kenny » ma 27 dec, 2004 12:23

obir,
Als dat het font is dat bmw3er bedoelt, is het inderdaad Gill Sans.
Heb het even bekeken en vergeleken in PS, en het is Gill Sans.

Drukervaring ? :D

Ben maar een webmanneke :lol:

Groetjes,
Kenny

obir
Geregistreerd lid

Bericht door obir » di 28 dec, 2004 17:32

Nee hoor, ben ook 'maar' een webmanneke ;) durf me zelf niet eens vormgever te noemen :)

-obir

Plaats reactie