Kleuren en lakken

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Moppersmurf
Geregistreerd lid

Re: Vraagprijzen van de classic 900..

Bericht door Moppersmurf » vr 13 aug, 2004 10:23

Ik vermoed dat wit inderdaad een relatief zwakke lakkleur is, net als rood (monokleur). MBA: ik zag dat je veel wit reed/rijdt. Er is ook een speciaal soort groen geweest in de eerste jaren van de 900; die roestte al in de folder. Een kleur die je rond 1981-1985 veel ziet is slate-blue metaal, beetje blauw-grijs. Dat is sterke lak! Verder rijkt mijn ervaring niet. Dat verhaal over Finland verbaast me. Ik meende begrepen te hebben dat bijv. de in Finland gebouwde exemplaren van de 99 relatief sterk zijn. Dan gaat het om de bouwjaren 1980-1984, in die buurt. Of heb ik het mis?
Moppersmurf

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » vr 13 aug, 2004 10:37

Ik vind een witte 900 erg mooi; neutrale kleur die het model grafisch heel sterk laten uitkomen. 2x een donkere gehad (donkerblauw en donkergrijsmetallic) maar vind wit toch mooier. Gelukkig deelt niet iedereen mijn mening en zijn er vele donkere 900's en weinig witte.

Dat van die 99's weet ik niet. Ik weet dat van de 99's die in Belgie zijn geassembleerd ook niets meer over is. (Mijn zwager had er ooit een uit 1976; was al in z'n eerste levensjaar compleet overgespoten) De roest zat er in gebakken leek wel. Het bleef roesten wat uiteindelijk het einde heeft ingeluid. Hetzelfde gold voor de 99 combi coupe uit 1975 van mijn schoonvader (voor hij overging op z'n eerste en tevens laatste 900 en hij daarna overging op 9000).

De eerste jaren van de 900 zijn ronduit slecht. (mijn schoonvader had ooit voor alle 9000's een marmor white 900 GLS uit 1980 (dat is wit met een zweem groen en groene bekleding, erg mooie combinatie). En roesten dat ie deed........

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » vr 13 aug, 2004 11:00

mba schreef:ok ok moppersmurf heeft wel een beetje gelijk

Het hangt af van berijden, bouwjaar, onderhoud, lakkleur, stalling, geluk enz enz.
Maar toch .
Ik kan voor mezelf maar 4 bouwjaren beschrijven (M84, M88, M90, M91).
Die M84 was een zweed en werkelijk absoluut onverwoestbaar; geen roest! Nergens. En wel een zwaar leven, met veel kilometers weggedaan (meer dan 300K) kleur donkerblauw en zo te zien was de vorige eigenaar er niet zuinig op geweest. Top. (Daar heeft moppersmurf een goed bouwjaar uitegzocht).
Toen M88. help! De deuren na 5 jaar compleet doorgerot; onder garantie hersteld, dat wel ja... Maar overal ellende.Was een fin en de kleur wit.
(en de "fijne"KE-jetronic)
Dan M90. (laatste KE-jetronic, weer zo'n "fijn" systeem (K-jetronic ok, maar dan zonder kathalysator en een brandstofverbruik...). Een finse odoardo 900i. Wat betreft de roest: zelfde ellende, motorkap, deuren... Gauw weg dus.
.
Is aan chassisnummers te zien waar de auto is gemaakt? Of is ergens in een register aangegeven welk nr. in welk jaar in welk land is gemaakt? Iemand zei bijv. over mijn Saab 90 uit 1987 dat die per definitie niet goed in elkaar zitten en dat de lak snel loslaat omdat ie in Belgenland is gefabriceerd....
Behalve een plekkie onder de rubber strip linkerdeur geen centje pijn en de lak ziet er ongemeen goed uit. Heb ik dan geboft?

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » vr 13 aug, 2004 11:20

Even je chasis nummer in typen en het bouwjaar en plaats, motor, enz komen uit de EPC rollen.
Als je je vin even mailt wil ik hem wel even in typen voor je.

groeten
Hanens

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 13 aug, 2004 11:27

kun je dat in de epc nazoeken? Ik pluis dat altijd uit met een print van die ouderwetse scan met VIN verklaring die overal op t net rondzweeft. Waar zit die functie precies in de EPC?

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » vr 13 aug, 2004 14:50

Ik kan het nu op mijn werk niet na kijken maar ik dacht het meest rechtse tab blad onder het kopje VIN.

groeten

Hannes

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 13 aug, 2004 17:37

wat de lak betreft : de lichte metallic kleuren uit de jaren 80 zijn inderdaad sterk. Als je een (harde) oude neus tegen komt zijn het meestal die kleuren. de gewone lakken zijn overhet algemeen slecht ja - of houden bv de californische zon slecht. (bruin, rood, blauw, wit) Zwart gaat volgens mij nog wel :?: .

Wit vind ik zelf heel mooi op de laatste lichting 99 2 deurs door de zwarte raamomlijsting - en in mijn geval, de Special, de bronsgetinte ramen maken het contrast extra groot.

Wat Finland betreft - ik heb dat verhaal van horen zeggen :? en dan ging het om de jaren ca 75-80 - kan het niet hard maken. inderdaad de 81-84 99's zijn hard.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » za 14 aug, 2004 12:02

Voor wat betreft de herkomst kun je natuurlijk ook onder de motorkap kijken (rechtsvoor) op het identificatieplaatje.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 14 aug, 2004 12:40

over de combi tussen lakkleur en roest kan ik me voorstellen dat lichtere kleuren meer zonlicht/warmte reflecteren, minder heet worden en dus minder 'zacht'... ergo donkere kleuren zouden roestgevoeliger moeten zijn... Ben er dan nog niet uit welk effect een metallic laklaag heeft... sterker of zwakker.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » za 14 aug, 2004 20:51

Metaallak is meestal sterker, het zijn namelijk 2 lagen, de kleurlaag en een vernislaag. Overigens is slate-blue niet zo licht, het is staalgrijs.
Ralph, weet je zeker dat de 90 in Belgica gebouwd werd? De 99 wel ja, maar de 90 ook?
Moppersmurf

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » ma 30 aug, 2004 21:00

over de lakkwaliteit;heeft dit niet te maken met milieuregels?
Zo zouden de ng900 watergedragen lakken hebben ivm milieu!
Vogels schijnen dit te kunnen zien.
Ze schijten altijd midden op een warme motorkap.
Binnen 10 min is de watergedragen lak verwoest.
Niet bij oude lakkken!(minder)

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » ma 30 aug, 2004 21:17

Moppersmurf schreef:Metaallak is meestal sterker, het zijn namelijk 2 lagen, de kleurlaag en een vernislaag. Overigens is slate-blue niet zo licht, het is staalgrijs.
Ralph, weet je zeker dat de 90 in Belgica gebouwd werd? De 99 wel ja, maar de 90 ook?
Moppersmurf

Nou, dat had ie man uit Ooltgensplaat me gezegd. Dat de productie van de 90 naar Belgenland was gehaald, en dat daarmee de afwerking en lakkwaliteit te wensen overliet. Nou, dan was die van mij een liefdevol woensdagochtend produkkie met een warm bakkie troost net achter in het keelgat. Ik moet nog eens echt werken aan de lak maar die is echt om over naar huis te schrijven; ik ken auto's die 10 jaar jonger zijn en er niet zo uit zien.

Plaats reactie