Duivelse dillema's

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Duivelse dillema's

Bericht door Gårdarket » wo 20 mar, 2024 18:28

In 2013 kocht ik mijn eerste Saab, een ONK 99 walnoot. Prachtige wagen in een kleur die ik nog steeds een van de fraaiste vind voor een 99. Een paar Silverspokes eronder en je krijgt de mooiste combinatie die er is.
Afbeelding

Soms dacht ik wel, een 99 is leuk, maar een 900 turbo is wel wat leuker. In 2019 kwam een beetje onverwacht een 900 op mijn pad en ik kon de verleiding niet weerstaan. Een originele zwarte Saab 900 T16S Aero voorzien van leer in de kleur Arizona. Daarnaast de juiste opties, een origineel schuifdak, airco en cruisecontrol, en ook nog eens met de juiste velgen. Mooier kan het niet worden in mijn ogen.

Overleggen doe ik thuis altijd pas nadat ik wat gekocht heb omdat zoiets het proces wat versneld en dus veel makkelijker maakt, de koop was in dit geval dus snel gesloten 8) . Ik was blij!
De desbetreffende 900 is overigens geen onbekende hier op het forum want was van een bekende forummer. Ik kan niet anders zeggen dat het een fantastische auto is, om te zien en om te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

De 99 heb ik na een jaar toch met een beetje pijn in het hart verkocht aan een nieuwe liefhebber hier ook op het forum actief. 2 Saabs erbij was gewoon wat teveel van het goede want het ontbrak me gewoon aan tijd om in beide te rijden. Dan is het beter dat de auto terecht komt bij iemand die er op dat moment meer plezier aan beleefd (en nog steeds trouwens)

Naast de Saab rij ik ook motor en dat met veel plezier. Ga regelmatig een paar dagen rijden in bijvoorbeeld Duitsland. Ook wat langer en verder weg gebeurt regelmatig. Een motor zelf doet me niet zoveel, het moet goed rijden en hoe het eruit ziet vind ik van minder belang. Dat is ook een groot verschil met de Saab want daar kan ik "uren" naar kijken. Ik vind het gewoon een héle mooie auto, alles klopt aan zo'n auto. In de winter staat de auto in de stalling om er met het voorjaar weer uit te komen, net als de motor. Daar zit ook gelijk het probleem, ik merk dat als het eenmaal mooi weer wordt ik liever met de motor op pad ga. Dat geeft me meer voldoening en ik kan dat ook dat delen met mensen uit mijn omgeving. Het gevolg is dat de Saab meer stil staat dan me lief is want een auto is nu eenmaal gemaakt om te rijden. Af en toe denk ik dus dat het misschien beter is om de auto te verkopen, komt ook doordat ik mijn stalling kwijt ga raken. Thuis heb ik wel ruimte maar in de winter vind ik het niet handig en dan heb ik de auto liever op een andere plek staan.
Maar verkopen doe je maar een keer en de enige reden die ik kan bedenken om te verkopen is dus dat ik er te weinig in rij. Verder niets, een hobby kost nu eenmaal geld dus daar denk ik verder niet over na. Het geld wat de auto oplevert na verkoop interesseert me ook niets, ik heb het niet nodig dus het levert in die zin ook niets op. Maar het dilemma blijft, houden of verkopen. Heeft iemand wel eens in zo'n situatie gezeten en hoe is dat afgelopen?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Duivelse dillema's

Bericht door Saapie » wo 20 mar, 2024 18:45

Herkenbaar. Ik heb al twee keer schoon schip gemaakt met mijn Saabhobby. Geld speelde hierbij geen rol. Tijd en ruimte waren toen de argumenten. Ik heb gelukkig wel altijd mijn onderdelenverzameling gehouden. Ieder mens is anders, maar als je echt gek bent op het Saab design en de rijervaring, zou ik de auto houden. Zeker coupes zoals jij hebt zijn niet makkelijk meer te vinden. En weg is weg.

Jasperdut
Geregistreerd lid

Bericht door Jasperdut » wo 20 mar, 2024 19:00

Ik herken het "probleem" maar dan met de motoren die ik heb gehad. Mijn ervaring is dat zolang je hem hebt je er over kan twijfelen of je hem wel genoeg gebruikt. Zodra ik geen motor in de schuur had staan begon het altijd weer te kriebelen.
Nu heb ik dan ook besloten, al rijdt ik een seizoen maar 200 km, dat de motor niet meer weggaat. Het komt er toch altijd weer op neer dat ik er 1 wil bezitten.

Doe er je voordeel mee en houdt je prachtige Saab al rijdt je er niet elk seizoen (genoeg) mee naar je idee :O:

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » wo 20 mar, 2024 20:34

Dat een auto gemaakt is om mee te rijden is rationeel gezien natuurlijk wel waar, maar met een 900 zoals de jouwe is dat niet meer de enige waarheid. Het kan zelfs een belemmerende overtuiging zijn. :wink:

De best beklijvende beslissing in zo'n dilemma is die beslissing die uit 't gevoel komt, is mijn ervaring. Beslissingen over zo'n vraag die puur uit 't hoofd kwamen, liepen bij mij steevast af met spijt.

Wàt een mooie 900 heb je zeg...

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » do 21 mar, 2024 8:38

Gårdarket schreef:
wo 20 mar, 2024 18:28
Overleggen doe ik thuis altijd pas nadat ik wat gekocht heb omdat zoiets het proces wat versneld en dus veel makkelijker maakt
:green_many:

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » do 21 mar, 2024 14:33

Bedank voor de wijze inzichten zover :D

siccojan
Donateur
Donateur

Bericht door siccojan » do 21 mar, 2024 15:43

Van elke auto die ik eens bezeten heb denk ik wel eens "had ik die nog maar". De realiteit is dat de noodzakelijke aandacht geven ALTIJD het probleem was. Dus ook: het geld daarvoor over hebben. Soms was repareren ook echt economische onzin (3x). Van slechts één auto heb ik spijt dat hij er niet meer is (van ongeveer 10). Nu is de grens de beschikbare ruimte, en de stap om ruimte te huren of kopen. Dus 2 auto's is op dit moment mijn max, ééntje daarvan is praktisch en de andere een Saab.

Wat Saapie zegt is ook een belangrijke. Die eigen onderdelen schelen zoveel, wat een luxe om te kunnen kopen als het langskomt in plaats van als je het nodig hebt. Bij veel onderdelen is het toch maar de vraag of je vindt wat je zoekt. Helaas eens alles moeten opdoeken wegens ruimtegebrek. Zal je net zien dat na 20 jaar stilliggen je een half jaartje later wel weer een greep in die onderdelen zou willen doen. Nou ja, pech dan.

Nou goed, mijn afdronk: als je er geen plezier meer aan beleeft en geen stalling voor hebt, denk ik dat je afscheid moet nemen. Gun hem aan een liefhebber, parkeer het geld in aandelen laat dat groeien. Wie weet wat er dan over 10 jaar voor terugkomt. Je hebt de foto's in elk geval nog.

Groet, Sicco Jan

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 21 mar, 2024 20:15

Uiteindelijk moet je doen waar je op termijn gelukkig(er) van denkt te worden. Ik zal geen epistel opschrijven, maar schaar me achter de adviezen van DV, Jasperdut en Saapie. Je hebt er maar één (en wat voor één!), geniet van het lijnenspel (niet enkel van het rijden) en hebt de verkoop niet nodig. Een nieuwe stalling is ook te vinden.

Rijden is niet de enige manier om van een auto te genieten en ik kan me voorstellen dat je spijt zou krijgen en/of t.z.t. toch weer een andere zou kopen, waar je dan mogelijk minder een klik mee hebt of eerst nog van alles aan moet doen.

(Overigens heb ik hetzelfde met motoren c.q. motorrijden, eigenlijk veel leuker en hoewel ik ervan geniet mag de garage 'm jaarlijks schoonmaken. Express heb ik mijn ketting aangedreven motor voor een exemplaar met cardan weggedaan, kan ik weer 10 minuten langer rijden!)

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » vr 22 mar, 2024 7:01

En als je hem nou van tijd tot tijd verhuurt?
Voor een dag of voor een maand? Kan allebei.
De auto doet wat ie moet doen, nl rijden, jij blijft eigenaar, je vangt er nog wat geld voor en een andere Saab-liefhebber kan zijn behoefte om een tijdje in een ultieme Saab te rijden mee bevredigen?

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » vr 22 mar, 2024 9:32

Super72 schreef:
do 21 mar, 2024 8:38
:green_many:
Heel herkenbaar!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 22 mar, 2024 11:04

Gårdarket schreef:
wo 20 mar, 2024 18:28
Overleggen doe ik thuis altijd pas nadat ik wat gekocht heb omdat zoiets het proces wat versneld en dus veel makkelijker maakt
Mededelen noem ik dat. Risicoanalyse en businesscase stel ik ook altijd zelf op, komt daardoor altijd door de ballotagecommissie, hehehe :facts:

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » vr 22 mar, 2024 11:56

collega schreef:
vr 22 mar, 2024 7:01
En als je hem nou van tijd tot tijd verhuurt?
Voor een dag of voor een maand? Kan allebei.
De auto doet wat ie moet doen, nl rijden, jij blijft eigenaar, je vangt er nog wat geld voor en een andere Saab-liefhebber kan zijn behoefte om een tijdje in een ultieme Saab te rijden mee bevredigen?
Ik zie dit maar als een grap, verhuren is voor 100% uitgesloten. Er wordt nou niet bepaald voorzichtig omgegaan met de gemiddelde huurauto, denk niet dat ik daar erg vrolijk van wordt.

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » vr 22 mar, 2024 12:16

Vyv schreef:
vr 22 mar, 2024 11:04
Mededelen noem ik dat. Risicoanalyse en businesscase stel ik ook altijd zelf op, komt daardoor altijd door de ballotagecommissie, hehehe :facts:
Toen ik de 900 kocht ging het ongeveer zo:
-kostte dat ding nou?
-oh paar duizend
-ok wel een mooie auto
- Ja toch
-En zo'n lekker open dakkie ook nog
-sterker nog, zelfs een airco.
-Echt? Jeetje, voor zo'n oude auto,mmmm koopje dus
-Ja

Later vroeg ze nog wel een keer "wat is in jouw ogen eigenlijk een paar duizend?"
Heb het antwoord wijselijk maar in het midden gelaten :mrgreen:

GJ95
Geregistreerd lid

Bericht door GJ95 » vr 22 mar, 2024 12:32

Motorrijden was één van mijn jongste passies, na wat opgevoerde brommers (Kreidler) vanaf m'n 18e motor gereden. Ook daar altijd veel aan verbouwd. Mijn laatste, een Yamaha MT01, nieuw gekocht in 2005 en verkocht in 2020, was compleet verbouwd/opgeleukt en had zo bij me in de woonkamer mogen staan. Iemand was daar op tegen.... Uiteindelijk besloten om privé geen motor meer te hebben omdat motorrijden in NL eigenlijk niet meer leuk is. Op de mooiste weggetjes mag je niet harden dan 60, liggen overal drempels en nergens mag je meer inhalen. Op dijkjes moet je oppassen dat je geen bezemsteel in je wiel geworpen krijgt door gefrustreerde bewoners. Dus ik reed nog 500 km/jaar. Ook omdat de MT niet vies mocht worden....

Het mooiste alternatief voor een motor is een cabrio. Vooral een Saab cabrio. Dus bij mij is het Duivelse Dilemma erg mooi opgelost.
Afbeelding

jp1
Geregistreerd lid

Bericht door jp1 » vr 22 mar, 2024 15:35

Wat een schitterende 900!
Ik heb dat ook zo vaak, een auto die ik eigenlijk te weinig rijdt en je tegelijkertijd moeilijk vindt om weg te doen. Op het moment dat ik weer eens de diverse fora induik om ervaringen van andere mede-eigenaren te lezen, dan word ik vanzelf weer zo enthousiast dat het dilemma soms weer even uitgesteld wordt.
Toch heb ik heel vaak voor mij bijzondere auto's weer laten gaan, omdat ik zoeken naar een andere zo leuk vind. En meestal leverde mij dat geen spijt op omdat het weer iets nieuws oplevert qua rijbeleving, design, vermogen , etc.
Inmiddels rij ik weer sinds enige jaren 2 saabs , na een hele periode geen saabs te hebben gehad. Ik heb vooral vanuit nostalgische herinneringen mijn oude 9000 Aero weer ergens teruggekocht. De auto waar ik inmiddels het langst in rij en die ook dagelijks gebruikt wordt. Omdat die 9000 Aero's zo lekker rijden en inmiddels een bijzondere en zeldzame verschijning zijn geworden, heb ik er een 2e bijgekocht. Maar ook hier hetzelfde dilemma, hij staat (te) veel binnen. En eigenlijk is het beter er eentje weg te doen en ik weet ook dat ik dan weer een andere saab ga zoeken. Dus in mijn geval maakt het niet uit, dat dilemma hou ik zolang ik bepaalde auto's te leuk blijf vinden.

Plaats reactie