Voor vijftig mille nog niet...

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Voor vijftig mille nog niet...

Bericht door Ewout » za 18 feb, 2023 20:21

Ik zoefde afgelopen week laat in de avond in mijn kerngezonde 9-5 over de A7 richting huis, gezeten in een comfortabele Aero-stoel, het nightpanel actief, mijn favoriete klanken ten gehore brengend via de Bluetooth, kortom: niets te wensen over hebbend. Ineens dacht ik: als iemand mij bij de eerstvolgende stop vijftig mille biedt voor deze heerlijke sedan, dan zou ik volgens mij het aanbod vriendelijk afslaan. Ik zou geen waardig vervanger kunnen bedenken voor onze gezins-9-5; een automobiel dat me dezelfde positieve emotie, hetzelfde comfort, evenveel souplesse en een dergelijke uitstraling zou bieden. Gewoon geen, zoals Saapie ook al hoofdbrekens kreeg over een aanstaande/volgende leaseauto. Wat moet je kiezen?

Afbeelding

Mijn zwarte 9000 zou ik ook trouwens niet laten gaan voor een dergelijk bedrag, ook al hoef ik die nadien niet per se te vervangen aangezien het een hobby-auto is. Maar wel mijn hobby-auto, en ik ga daar voorlopig geen verandering in brengen. Over de andere 9000 en de 900 turbo zou ik op zijn minst lang moeten nadenken.

Aangezien 99% van de Saabs in Nederland geen vijftig mille waard is riep het bij mij de 'Man bijt hond'-achtige vraag op: wie zou zijn Saab ook niet laten gaan als iemand stante pede vijftigduizend Euro bood?

voodoo
Geregistreerd lid

Re: Voor vijftig mille nog niet...

Bericht door voodoo » za 18 feb, 2023 20:37

Voor zo'n lofzang zitten er wel weinig plaatjes bij.... :wink:

Oh, en als iemand mij 5k biedt voor mijn 9000, dan koop ik daarna een 9-5 sedan.

Gijstet
Geregistreerd lid

Bericht door Gijstet » za 18 feb, 2023 20:41

Mooi!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 18 feb, 2023 21:10

Voor 50 mille gaat 'ie meteen weg en koop ik er andere voor + een paar andere Saabs om de stal te vullen.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » za 18 feb, 2023 21:35

Jeetje zeg... Vijftig mille. Je legt de lat wel hoog...

Geeft wel aan hoe veel je 't naar je zin hebt met je 9-5 en minimaal één 9000. Good for you.

Ik loop wel 's met de vraag rond welke ik zou willen missen. Maar da's toch anders dan wanneer iemand met 50 mille voor je neus staat en één van je Saabs wil meenemen. Over ééntje zou ik dan geen enkele twijfel hebben en da's de Viggen. Die gaat niet weg. Over sommige anderen zou ik misschien heel eventjes twijfelen. En over sommige twijfel ik of ik zou twijfelen. :wink:

Als 't puur over daily's zou gaan, dan zou ik 50K voor m'n MNB coupe misschien wel overwegen. Ook al zou ik dan ook geen idee hebben wat er als daily voor terug zou kunnen komen, dus of ik 't zou doen... Kweenie.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » za 18 feb, 2023 21:51

alle 6 voor 50K?

poeh, ik ga dat hier thuis niet vragen :oops:

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » za 18 feb, 2023 22:09

Hebben is houden. Ik snap de redenering heel goed. En ik haal zelf geen plezier uit geld, wel uit de auto's die ik met mijn eigen verdiende geld heb mogen opknappen. Dus nope. Als ik ga verkopen dan is het financieel noodzakelijk. En dan zal 50k wel lekker zijn.😁

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » za 18 feb, 2023 22:28

Tja, als ik voor 50k verkoop heb ik een goede deal gesloten met een geweldig rendement. Ik heb dan een zak met geld die ik vervolgens niet nodig heb en wat me dus ook niks brengt. Ik ben wel een auto kwijt die mij veel plezier geeft en waar ik ook best wel enigszins trots op ben. Een auto die me laat glimlachen van oor tot oor en waar ik oprecht van kan genieten.
Ondanks alle plezier zou de auto voor 50k wel de deur uitgaan, maar gelukkig hoef ik daar helemaal niet over na te denken want het is helemaal niet aan de orde.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » za 18 feb, 2023 22:38

Ewout schreef:
za 18 feb, 2023 20:21
Ik zoefde afgelopen week laat in de avond in mijn kerngezonde 9-5 over de A7 richting huis, gezeten in een comfortabele Aero-stoel, het nightpanel actief, mijn favoriete klanken ten gehore brengend via de Bluetooth, kortom: niets te wensen over hebbend. Ineens dacht ik: als iemand mij bij de eerstvolgende stop vijftig mille biedt voor deze heerlijke sedan, dan zou ik volgens mij het aanbod vriendelijk afslaan. Ik zou geen waardig vervanger kunnen bedenken voor onze gezins-9-5; een automobiel dat me dezelfde positieve emotie, hetzelfde comfort, evenveel souplesse en een dergelijke uitstraling zou bieden. Gewoon geen, zoals Saapie ook al hoofdbrekens kreeg over een aanstaande/volgende leaseauto. Wat moet je kiezen?

Afbeelding

Mijn zwarte 9000 zou ik ook trouwens niet laten gaan voor een dergelijk bedrag, ook al hoef ik die nadien niet per se te vervangen aangezien het een hobby-auto is. Maar wel mijn hobby-auto, en ik ga daar voorlopig geen verandering in brengen. Over de andere 9000 en de 900 turbo zou ik op zijn minst lang moeten nadenken.

Aangezien 99% van de Saabs in Nederland geen vijftig mille waard is riep het bij mij de 'Man bijt hond'-achtige vraag op: wie zou zijn Saab ook niet laten gaan als iemand stante pede vijftigduizend Euro bood?
Voor 50 mille snap ik!

Maar ik heb zojuist eens even de car-configurator van de BMW 5-serie zitten invullen: 530i, 245 pk, beste stoelen, Harman Kardon geluid. https://configure.bmw.nl/nl_NL/configur ... anded=true

Die kost net € 80.000. Daar zou ik het wel voor doen. Zou er nog wel iets geregeld moeten worden voor de bijtelling. Voor de BMW wordt er € 20.000 bij mijn jaarinkomen geteld, voor mijn Saab 9-5 Aero € 700. Netto scheelt dat zo'n € 9.000 per jaar

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 19 feb, 2023 1:17

Herkenbaar Ewout!
MvR schreef:
za 18 feb, 2023 21:10
Voor 50 mille gaat 'ie meteen weg en koop ik er andere voor + een paar andere Saabs om de stal te vullen.
De vraag die bij mij altijd gelijk ontstaat is: als je er zo makkelijk afstand van doet, ben je er dan wel dermate aan gehecht? Tuurlijk, 50k is veel voor een 95, maar koop je zomaar een net zo goede auto terug? Als je er (weer) een moet restaureren is die 50k zo op, dus heel veel houd je dan niet over voor andere exemplaren.

Ik zou overigens ook niets weten waar ik blijer mee zou zijn dan een saab. In elk geval zou het heel veel sneller moeten zijn en een mooi(er) geluid produceren om enigszins het gemis te compenseren. Dus elke elektrische auto valt sowieso af bij gebrek aan enige beleving anders dan hard optrekken. Ik zou wellicht uitkomen bij een quattroporte V8 of iets in die richting. In elk geval iets met een grote motor, want dat is het eerste dat ons gaat ontvallen, voorzover het niet al gebeurd is bij veel merken.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 19 feb, 2023 1:21

Gårdarket schreef:
za 18 feb, 2023 22:28
Tja, als ik voor 50k verkoop heb ik een goede deal gesloten met een geweldig rendement. Ik heb dan een zak met geld die ik vervolgens niet nodig heb en wat me dus ook niks brengt. Ik ben wel een auto kwijt die mij veel plezier geeft en waar ik ook best wel enigszins trots op ben. Een auto die me laat glimlachen van oor tot oor en waar ik oprecht van kan genieten.
Precies dit, dus!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 19 feb, 2023 1:40

50K is veel voor een oude Saab, maar binnen afzienbare tijd gaan we wel die kant op. De opgelapte gebakjes gaan er langzaam uit, de Saabs van het GM-tijdperk en nieuwer worden qua elektronica te ingewikkeld en worden storings-gevoeliger. Die worden afgestoten. Wat overblijft zijn top-gerestaureerde exemplaren, relatief eenvoudige modellen, opgebouwd om te overleven.

Tot nu geldt dat ik voor dat geld er weer een kan kopen en nog meer leuks. Ik ben wel blij met mijn 95, maar trots niet. Het is leuk-maar-duur speelgoed. Het brengt plezier en afleiding -alsof ik dat nodig heb; als er iemand een stress-vrij leven leidt, ben ik het wel. Laten we zeggen dat ik er aan gewend ben, niet gehecht. En mijn huidige Saab heb ik gerestaureerd gekocht. Het proces van restaureren heb ik meerdere keren meegemaakt. Is leuk, erg leuk. Maar ook dat levert bij mij niet meer 'hechting' op, is mijn ervaring.

Ik heb sommige klassiekers meer dan 20 jaar gehad. En als ik ze verkoop is het klaar. Het proces naar het verkoopmoment toe, is moeilijker. Maar, een auto is niet mijn hond, geen levend wezen. Daar zou ik geen afscheid van willen/kunnen nemen. Mijn vorige 96 en mijn 74'er Sonett heb ik verkocht wegens ruimtegebrek. Geen traan om gelaten. Ik verkocht lucht, verpakt in ijzer, rubber enz met een blauw vliegtuig-logootje voorop. Ik verkoop niet mijn ziel en zaligheid of zoiets.

Voor mij is een klassieke Saab '...terug naar de tijd dat ik jong(er) was'. Maar er zijn meer auto's die me dat gevoel bezorgen: mijn eerste Honda Civic, of de eerste auto bij ons thuis die ik me levendig kan herinneren: een Austin Glider. Daarna hadden ze een VW Type 3 Variant. Zou ik ook nog graag eens hebben. Net als de BMW E10 waarin ik op de achterbank zat.

Met sommige auto's heb ik dat helemaal niet: Porsche bijvoorbeeld. Ik heb het geprobeerd/in mijn bezit gehad Niet gelukt. Heel dik aan verdiend; in 5 jaar waren de prijzen x3 gegaan. Maar geen plezier gehad. Misschien omdat we er vroeger geen hadden? BMW 520 (E12 serie) die mijn ouders wel hadden na de E10? Niks aan. Ook al mocht ik er van mijn vader in rijden zonder rijbewijs.

Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arthurj » zo 19 feb, 2023 12:30

Erg grappig om te lezen dit en 100% mee eensch! En dit lezende bedacht ik me dat mij die vraag hier door de wederhelft ook al eens is gesteld en dat ik daar in het topic over de Obsessie van de 9-3 Black Diamond/Svart Diamant ook al eens over heb geschreven;

Gekscherend zegt de wederhelft wel eens; "Als iemand nu € 50.000,00 biedt, doe je hem dan weg?" Antwoord is steevast; NEEN, want dan is mijn hobby weg en dus gaat de SAAB gewoon NIET weg, veel te leuk om te hebben, te TLC-en, gewoon naar zitten kijken en soms in rijden.

En bij dat standpunt blijf ik nog steeds, zoveel plezier en hobby, ondanks de ellende op de Stelviopas :-P+

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » zo 19 feb, 2023 14:17

Ach voor 50k kan je genoeg leuk ander Saab spul halen.
Een 9-5ng Aero met 40k op de klok of een 900 turbo 16 met 114k.
Beiden gevallen heb je nog minimaal 10k over.

Het is vaak een emotionele/financiële afweging.

MikeF
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door MikeF » zo 19 feb, 2023 17:42

Zo herkenbaar, op mijn werk sta ik wel eens buiten een peukje te roken en kijk over de parkeerplaats en zie veel mooie en vooral dure auto's. kijk ik dan naar mijn 9-5 en heb zoiets van "wat heb ik een geweldige auto" ik zou geen andere willen. Waarde buiten beschouwing gelaten.

Plaats reactie