Steeds minder Saabs met weinig km's - hoe nu verder?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
RoelandV
Geregistreerd lid

Steeds minder Saabs met weinig km's - hoe nu verder?

Bericht door RoelandV » zo 15 jan, 2023 19:33

Ben dit weekend met een collega op zoek gegaan naar een Saab 9-3 Sport Sedan met een relatief lage km-stand.

Daar zijn er steeds minder van. De meest recente twee op Autoscout24 hebben een stand van resp. 410.000 en 350.000 km.
En als je dan toch nog een exemplaar met een lagere km-stand vindt, dan is de vraagprijs nogal hoog.

Ben geneigd om toch maar te blijven helpen met zoeken, maar word er ook een beetje moedeloos van.
Hoe gaan jullie daarmee om?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Steeds minder Saabs met weinig km's - hoe nu verder?

Bericht door evo » zo 15 jan, 2023 19:35

Goedkope basis kopen en slijtage onderdelen vervangen?

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 15 jan, 2023 19:59

kilometerstand is bij goed onderhoud gewoon psychologisch.
Het voordeel van de auto's uit de jaren 70 en ouder is dat je na iedere 100.000 km met een frisse kilometerstand begint.
Als je nu bv een Saab 96 koopt, dat weet je ook nooit of die 80.000 km of 380.000 km gereden heeft.
Ik had een tante die heel haar leven Opel kadettjes reed. Deze auto's gingen naar de sloop voordat ze 25.000 km haalden en waren dan ook steeds tot op de draad versleten omdat ze altijd maar stukjes van 800 meter woon-werkverkeer ermee reed. Dus een lage kilometerstand is geen garantie voor een goede wagen.
Vaak wordt bij totaalrestauraties de teller ook weer op 0 gezet voor het goed gevoel.
Irvin Gordon had met zijn P1800 volvo 4,8 miljoen kilometer gereden (inclusief enkele motorrevisies). zijn auto heeft hem uiteindelijk overleefd. Daarmee vergeleken is mijn 900c met 508.000 km nog kakelvers te noemen.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 15 jan, 2023 20:37

Neem dat niet zo waar. Op autoscout24.nl (om er maar een te nemen) staan momenteel 22 9-3 sedans met minder dan 175.000 km. te koop... Goedkoopste is €4.500.

Neem nou dit exemplaar: https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab- ... ch-results

Facelift uit 2008, courante kleurstelling, 156.000 km. voor €6.750. Dat is toch een mooi aanbod?

RonnieW
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door RonnieW » zo 15 jan, 2023 20:47

Wel handig om te weten wat het budget is en welke uitvoering er precies gezocht wordt maar inderdaad Saabs worden schaars. Ik kom er bar weinig meer tegen op de weg...helaas.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 15 jan, 2023 21:48

RoelandV schreef:
zo 15 jan, 2023 19:33
Ik kijk steeds minder naar de kilometerstand en steeds meer naar de staat (van onderhoud), waarbij ik eigenlijk nog het meeste let op de staat van de koets. Als de koets hard is en de uitvoering is wat je zoekt, krijg je met wat geduld de techniek wel op het gewenste niveau. Andersom wordt steeds lastiger. Bij 9-3 sport sedans valt het me overigens nog alles mee. Ga maar eens een mooie 9-5 Aero zoeken met een lage kmstand, het bestaat gewoon bijna niet meer..

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 16 jan, 2023 1:01

Ja, omdat de vorige eigenaren zoveel rijplezier hadden. Duh. :O:

Nou goed, ik heb met kerst mijn 9-5NG over de 100.000 mijl gereden voor het kerstdiner. Ik had het nog uit willen stellen tot het nieuwe jaar. Ook hier psychologie. Hoe ik het redelijk laag hou? Thuiswerken en weinig rijden. :| Hoe nu verder? Niet al te veel van aantrekken.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 16 jan, 2023 1:22

Ik heb net nog een 9-5 DE van 2007 ingekocht, 1 eigenaar en 77.000 km!
En dan is het ook nog een diesel, mooi als je als ondernemer nog een yongtimer zoekt tot het einde van het fossiele tijdperk :-)

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » ma 16 jan, 2023 9:12

Voelt 'n beetje als pappa leren hoe 'ie mamma moeder moet maken om RoelandV te laten zien hoe snel het aanbod van Saabs slinkt... :wink: Maar toen ik ongeveer een jaar geleden keek hoe groot het totaal aanbod van Saabs was op onderstaande sites, werden er nog beduidend meer aangeboden dan nu. Ze zijn in toenemend tempo bijzonder aan 't worden. Doe je niets aan.

Aanbod alle Saabs op Autoscout Europawijd (Exclusief Zwitserland) op 15-01-2023:

Afbeelding

Aanbod alle Saabs op Gaspedaal op 15-01-2023:

Afbeelding

Aanbod alle Saabs op Marktplaats op 15-01-2023:

Afbeelding

RoelandV schreef:
Stoppen met spotten? :lol:
De Km's laag houden door ze over zoveel mogelijk Saabjes te verdelen? 8)
Ach, 't zoeken wordt er moeilijker en leuker door vind ik. Go with the flow...

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 16 jan, 2023 9:22

Door vooral de eigen saabs goed te onderhouden Ik kijk als ik zoek vooral naar wat reier zegt de carrossorie en de basis van techniek moet in orde zijn. En kijken om er op termijn een EV van te maken.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 16 jan, 2023 9:55

DV 9-3 schreef:
ma 16 jan, 2023 9:12
Maar toen ik ongeveer een jaar geleden keek hoe groot het totaal aanbod van Saabs was op onderstaande sites, werden er nog beduidend meer aangeboden dan nu. Ze zijn in toenemend tempo bijzonder aan 't worden. Doe je niets aan.
Een jaar of twee geleden waren het er bij een check of Autoscout24.ch nog ongeveer 300-325. Vandaag zijn het er nog maar 156. Ook hier gaat het langzaam maar zeker achteruit (niet verrassend natuurlijk).

Zelf vind ik het bevrijdend als de Saab meer dan 2 ton heeft gelopen, dan hoef ik me niet meer zo druk te maken om de cijfercombinatie voor m'n neus. Zolang je de koets en techniek maar op peil houdt en je nog genoeg goede onderdelen kan vinden én goede monteurs.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » ma 16 jan, 2023 16:15

dat het aanbod achteruit gaat, komt omdat iedereen zijn SAAB koestert en wil houden..... :roll:

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » ma 16 jan, 2023 19:10

Henk-Jan schreef:
ma 16 jan, 2023 9:55
Een jaar of twee geleden waren het er bij een check of Autoscout24.ch nog ongeveer 300-325. Vandaag zijn het er nog maar 156. Ook hier gaat het langzaam maar zeker achteruit (niet verrassend natuurlijk).
Ik geef Dion de schuld! :wow:

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 16 jan, 2023 19:42

Die Dion is inderdaad een grote boef. Door al dat getjoen worden die Saabs bloedsnel.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 16 jan, 2023 19:59

Het aantal Saabs dat te koop staat wil niet per se iets zeggen over het totale (overgebleven) aantal. Op dit moment zijn tweedehands auto's relatief duur vanwege de lange levertijd op veel nieuwe (lease) auto's. Dus wellicht doen ook minder mensen de auto die ze hebben weg. Dat kan ook verklaren dat er minder te koop staat. Wellicht dat 1-2 jaar terug meer mensen in de financiële problemen zaten door bijv. Corona waardoor ze genoodzaakt waren de auto weg te doen. En zo zijn er veel meer verklaringen te bedenken. In Nederland is de Saab dichtheid nog altijd een van de hoogste wereldwijd.
RoelandV schreef:
Ben dit weekend met een collega op zoek gegaan naar een Saab 9-3 Sport Sedan met een relatief lage km-stand.
Dus ik begrijp dat je "al" 3 dagen zoekende bent. Dat is nog niet echt een lange adem te noemen. Ik zou zeggen: kijk minstens een maand rond, dan is de kans groter dat je iets naar je zin vindt. Haast is een slecht devies als je een auto wilt kopen en als er echt haast bij is, dan wordt het concessies doen (genoegen nemen met hogere prijs of hogere stand).
RoelandV schreef:
En als je dan toch nog een exemplaar met een lagere km-stand vindt, dan is de vraagprijs nogal hoog.
Ja, nogal logisch, want er komen er geen meer bij, worden er nog steeds regelmatig total loss gereden en gesloopt en vrijwel iedereen die nog één keer een frisse Saab wilt zoekt er een met een lage stand.
RoelandV schreef:
Ben geneigd om toch maar te blijven helpen met zoeken, maar word er ook een beetje moedeloos van.
Ehm, accepteren wat je niet kunt veranderen. Moedeloos worden helpt niks, behalve je eigen humeur om zeep. Het einde van Saab als gangbaar automerk nadert, dat merk je aan alles (het zal steeds meer een hobby op zich worden). Een nog echt goede Saab vinden is bijna niet meer te doen zonder hem bij aanschaf direct op punt te (laten) zetten voor een flink bedrag doorgaans. De jongste zijn ruim 12 jaar oud, voor een auto is dat zo'n beetje het eind van de economische levensduur. Met een gemiddelde van ik geloof 13.000 km per jaar in Nederland hebben ze na 12 jaar dus ruim 150.000 gereden en de meeste Saabs zijn al 15 jaar of ouder (de productie aantallen waren de laatste jaren al aan het dalen), waardoor ze minstens tegen de 2 ton komen gemiddeld. Maar de Saabrijder rijdt naar mijn idee (ik heb geen bron) vaak meer dan gemiddeld, dus de auto's die onder het gemiddelde zitten zijn in de minderheid. En tegelijk probeert iedereen uit die vijver te vissen. Het houdt gewoon een keer op.

Dus het beste advies is: accepteren dat een goede vandaag de dag veel kost, of accepteren dat het er geen zal worden met een "lage" stand (waarbij je dus vaak nog het e.e.a. voor de kiezen krijgt om in te halen na aanschaf), of stoppen met zoeken / wachten op dat ene koopje waar iedereen op hoopt.
phanot schreef:
zo 15 jan, 2023 19:59
kilometerstand is bij goed onderhoud gewoon psychologisch.
Hier ben ik het ook maar deels mee eens. Natuurlijk, er rijden hele goede exemplaren rond met 500.000 km. Maar alles slijt aan een auto, en je merkt zeker het verschil tussen een exemplaar dat 100.000 km heeft gereden of 500.000, hoe goed onderhouden dan ook. Dat is niet "gewoon psychologisch". Daarbij om een auto met dergelijke stand echt goed te houden is A) meer onderhoud nodig (en dus meer geld) en B) meer onderdelen nodig, die lang niet allemaal meer voorhanden zijn om alles te kunnen repareren op het niveau zoals je zou wensen. De kwaliteit van veel aftermarket delen is bovendien minder, ondanks het fijn is dat ze er zijn kun je niet overeind houden dat de auto niet "slijt". Het is dus deels psychologisch (een auto met veel km kan heel goed rijden) maar het is nu eenmaal een feit dat er sprake is van degradatie van de hele auto. Niks is voor eeuwig.

Plaats reactie