Trekhaak en parkeren

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Hägar
Geregistreerd lid

Trekhaak en parkeren

Bericht door Hägar » zo 09 okt, 2022 15:36

Hoewel een trekhaak op het forum ook regelmatig als analoge parkeersensor wordt betiteld, heb ik hier toch een vraagje bij.
Onlangs zag ik dat de achter mijn 900 geparkeerde auto zijn nummerplaat fors beschadigd had precies achter mijn trekhaak. Behalve zijn nummerplaat waren ook de houder en zijn bumper gedeukt, dit zal dus geen zacht tikje geweest zijn. (Ik heb het niet zien gebeuren)
Hierdoor kwam bij mij de vraag op in hoeverre dit soort contact doorwerkt op de trekhaakconstructie, de bevestiging daarvan en de bodem waaraan de trekhaak bevestigd is.
Bij een eerste snelle blik zag ik (nog) geen schade maar niet alles is makkelijk te bekijken. Waar moet ik op letten?
Ik heb zo'n Zweedse trekhaak met een kogel op een rechthoekige buis.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Trekhaak en parkeren

Bericht door el-barro » zo 09 okt, 2022 16:03

Zolang je bumper niet geraakt is zal de constructie hier geen nadeel van hebben. Die voorkant van de auto heeft een heel stuk zachtere constructie dan jouw trekhaak.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » zo 09 okt, 2022 18:36

Stel dat jij met een 750kg wegende aanhanger vol op de remmen moet staan. Die aanhanger, zelfs als deze geremd is, reageert nooit zo snel als jouw auto. De trekhaak krijgt dan ook een klap ....

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » zo 09 okt, 2022 20:26

Een remmende auto met daarachter een aanhanger geeft een ander krachtenspel op de trekhaak en constructie: beide hebben dezelfde snelheid en je gaat vertragen.
Nu staat jouw auto stil. Iemand rijdt achterop de trekhaak. Dit is meer een impuls kracht. Als alle bevestigingsbouten nog goed zijn zal het allemaal meevallen, controleren van de bouten kan misschien zowieso geen kwaad. Voor de versnellingsbak is het ook niet goed. (Automaat of handbak ? )

Sandr
Geregistreerd lid

Bericht door Sandr » zo 09 okt, 2022 23:03

Heb ooit, kortstondig, een 900 gehad waar de trekhaak enigszins getordeerd bleek te zijn.
De auto had geen zichtbare schade.

Hägar
Geregistreerd lid

Bericht door Hägar » di 11 okt, 2022 23:30

Dank voor alle reacties, ik zal alle tips meenemen bij een grondiger inspectie.
Het betreft een handgeschakelde 5-bak. In dit geval dus met het geluk dat de achteruitblokkering op het contactslot niet werkte.
Het nieuwe blokkeringssetje heb ik al klaar liggen maar nu ga ik twijfelen of ik het wel moet vervangen :-S+

Plaats reactie