Misschien heeft iemand anders het al gezien, of is het verhaal allang bekend, maar op YouTube staat een interview met Prof. Fritz Indra, die in de tijd dat Saab onderdeel uitmaakte van GM, bij Opel verantwoordelijk was voor de motorontwikkeling. Saab was in die tijd de turbo-expertisegroep of iets dergelijks. Enfin: het komt erop neer dat Saab een heel ingewikkeld concept bedacht had met zowel turbo als een variabele compressie door het onderste deel van het motorblok te laten bewegen. Dat zou dan voordelen opleveren bij lage toerentallen, omdat je dan eerder last van pingelen hebt, aldus Indra. Ik denk ook of misschien wel vooral omdat je bij lage toerentallen weinig turbodruk hebt, maar goed. Dat schijnt heel veel geld gekost te hebben en men heeft Saab verkocht na tien jaar werken aan dit concept, suggereert hij. Overigens waren er ook allerlei andere patenten en concepten populair in die tijd, onder ander één van Opel zelf, dus geheel objectief is Indra niet. Kenmerkend was zijn uitspraak dat ze vergaderd hadden en dat de Saab-mensen dan uiteindelijk gewoon iets heel anders gedaan hebben dan afgesproken. Dat heb ik ook wel over andere zaken gehoord m.b.t. de 900 II. Ik denk dat Indra in ieder geval niet helemaal gelijk heeft op sommige aspecten; het idee van één turbo bij een v6 is misschien wel goed geweest gezien de levensduur van de Opelmotoren als ik het goed begrepen heb. Maar goed, dat is natuurlijk niet iets wat Indra dan weer graag zou willen toegeven. Bovendien zegt Indra dat één cilinderrij gewoon atmosferisch en de andere via een turbo beademd werd, en dat is in ieder geval niet waar. Er werd gewoon alleen één turbo gebruikt op één cilinderrij maar de inlaatdruk was natuurlijk verder gelijk bij beide cilinderrijen.
Zie verder: https://www.youtube.com/watch?v=EdawHGs_yfg
Saab en GM; motor met ingewikkelde mechanische variabele compressie
- KoninK
- Geregistreerd lid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: ma 09 jun, 2008 10:33
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Saab en GM; motor met ingewikkelde mechanische variabele compressie
Bizar concept, dat SVC
http://saabworld.net/wp/saab-variable-c ... vc-engine/
ziet er meer uit als een compressor ipv turbo
https://youtu.be/PtvEFUqsw1A
Heel benieuwd waar die prototypes nu zijn.
http://saabworld.net/wp/saab-variable-c ... vc-engine/
ziet er meer uit als een compressor ipv turbo
https://youtu.be/PtvEFUqsw1A
Heel benieuwd waar die prototypes nu zijn.
Rain is good for you, Rain is bad for electrical equipment....
9-5 Vector Estate 2.0 Hirsch 2008
9-5 Vector Estate 2.0 Hirsch 2008
- albertk
- Donateur
- Berichten: 395
- Lid geworden op: do 19 sep, 2019 18:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Saab en GM; motor met ingewikkelde mechanische variabele compressie
Een staat er in ieder geval in het Saab museum.
SAAB 9-5 2.3t Arc 2002
SAAB 99 special limited edition 119
Voorheen:
SAAB 9-3 Aero ttid cabriolet 2008
SAAB 900ng 2.0i 1996
SAAB 900 GL 1986
SAAB 900 GL 1984
SAAB 99 special limited edition 119
Voorheen:
SAAB 9-3 Aero ttid cabriolet 2008
SAAB 900ng 2.0i 1996
SAAB 900 GL 1986
SAAB 900 GL 1984
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Saab en GM; motor met ingewikkelde mechanische variabele compressie
Motor was te bezichtigen in de autorai. Heb em er toen zelf bekeken en vond het een interessant concept.
Was overigens geen turbo, maar compressor. Verhaal klopt dus niet.
Hebben een aantal journalisten toendertijd nog mee proefgereden.
Jammer dat GM er, mede door compleet gebrek aan visie, de stekker uit heeft getrokken.
Nadelen waren overigens oa ondehoud. Dit blok nodigde niet uit om serieus aan te sleutelen...
Was overigens geen turbo, maar compressor. Verhaal klopt dus niet.
Hebben een aantal journalisten toendertijd nog mee proefgereden.
Jammer dat GM er, mede door compleet gebrek aan visie, de stekker uit heeft getrokken.
Nadelen waren overigens oa ondehoud. Dit blok nodigde niet uit om serieus aan te sleutelen...