Doe-het-zelf garage buurt Rotterdam

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
speedofloic
Geregistreerd lid
Berichten: 38
Lid geworden op: di 12 jan, 2021 18:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Doe-het-zelf garage buurt Rotterdam

Bericht door speedofloic » di 02 mar, 2021 16:27

Ik sleutel graag aan de auto wanneer dat nodig is (altijd), en ook al sta ik in een rustige straat geparkeerd zou ik toch fijn vinden om dit in een soort self-service garage te kunnen doen en dan bijv. een brug te gebruiken. Kent iemand een goeie in de buurt van Rotterdam? Even gekeken online en er staan veel in de buurt van Schiedam en Spaanse Polder maar zonder een website of uitleg of zo. Ook is er autophilipplus.nl maar €10,- per uur is voor mij wel aan de dure kant. Ook nog wat andere vragen:

- Zijn dit soort garages nog toegangbaar gezien de huidige coronasituatie?
- Ik ga er vanuit dat op een zaterdag het normaal best druk zal zijn (indien de garages open zijn)? Of valt dat toch wel mee?

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Doe-het-zelf garage buurt Rotterdam

Bericht door Steve-O » di 02 mar, 2021 23:10

1 va de 2 heeft in ieder geval een website ( maar verder omlaag zie je dat ik de andere ook heb gevonden):

https://www.gustoauto.club/
Maasdijk 1, 3113BN Schiedam
Tel. 010 473 48 80

gustoautoclub3113@gmail.com

Beide clubs worden geleid door gepensioneerde mensen met een hart van goud, die met je meedenken. Relaxte sfeer en meestal behulpzame mensen aanwezig.
Wees bereid om een ander ook behulpzaam te zijn, is de gedachte.


De formule van Gusto is:

- eerst inschrijven en contributie betalen (niet veel)
- extra de club steunen door bij hun te tanken (3 dagen per week) en oliëen en vloeistoffen kopen
- koffie en thee voor weinig
- contant betalen (m.u.v. tanken en lidmaatschap)
- elke maandag kun je bellen voor een reservering van 1 of meer dagdelen voor dezelfde week (niet voor de volgende week of later)
- 's avonds tot 22u ook open
- rest van de week kun je ook bellen voor gaten in het rooster
- bij sluitingstijd moet je auto van de brug en naar buiten (overnachting als iets niet af komt is verzekeringstechnisch uitgesloten)
- als je een ochtend hebt geboekt, en de klus is niet af, dan heb je een probleem als jouw brug voor de rest van de dag is volgeboekt. Je moet dan de mazzel hebben dat een andere brug niet geboekt is en er geschoven kan worden. Beter meer dagdelen boeken, die je ook moet afrekenen, maar niet gebruikt. Maar wat is die € 5,- nou.
- kwaliteitsgereedschap (Gedore) is per brug beschikbaar (doppen, schroevendraaiers, steek en ringsleutels) - neem zelf Torxgereedschap en speciaal gereedschap mee
- er is een wel een hoop speciaal gereedschap te leen, zoals veerklemmen, een luchtsleutel en meer
- wees zuinig op de spullen van de club en zorg dat gereedschap van de brug, bij de brug blijft. (eindcontrole, ook op schoonmaak)
- er is een afzuiginstallatie voor uitlaatgassen. Gebruik die ook als je maar "2 seconden" je motor laat lopen!
- er is een leenfiets om naar de dichtsbijzijnde autoonderdelenzaak te rijden ( https://www.detelefoongids.nl/automater ... 23730/5-1/ )

De andere sleutelclub kon ik aanvankelijk niet 1-2-3 vinden omdat de exacte naam me niet bij stond, maar het lukte: De WAC
Wilton Automobiel Club (van de medewerkers van de voormalige scheepswerf Wilton Feyenoord (nu Damen Shipyards) aan de Admiraal de Ruyterstraat 22 in Schiedam,
tel. 010 4731346
website: http://wacschiedam.nl/

De Formule van WAC:
- Groot eigen terrein met sleutel en stallingsmogelijkheden dat buiten de openingstijden is afgesloten
- 2 wascabines
- 1 brug (uitsluitend voor oliewissels beschikbaar; tenzij die de laatste jaren is veranderd)
- 2 putten ( 1 korte en 1 lange )
- reserveren voor vandaag en de verdere toekomst
- eigen gereedschap meenemen is zeer aan te raden/noodzakelijk (alhoewel er wel het een en ander bij de beheerder geleend kan worden)
- behulpzame stamgasten die graag een praatje maken en een biertje drinken
- men vindt het leuk als je iets bij de koffie meeneemt
- als je klus niet afkomt, kan met een formulier onder het raam overnacht worden (d.w.z. de auto, niet jij) - x aantal dagen per jaar per lidmaatschap (kenteken gebonden)
- metrostation op loopafstand

Openingstijden per 1 maart 2021:
- clubterrein open ma-za van 10-16u
- kantoor ma/wo/za van 12-16u (bijvoorbeeld voor lidmaatschap, NB: contant geld meenemen, pinnen kan momenteel niet)

Het lidmaatschap is dusdanig laag dat het aantrekkelijk kan zijn om bij beide lid te zijn en de clubs te steunen. Want ook zij kunnen momenteel alle steun gebruiken. Houdt rekening met de leeftijd van de mensen die de clubs runnen.
Laatst gewijzigd door Steve-O op ma 15 mar, 2021 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

speedofloic
Geregistreerd lid
Berichten: 38
Lid geworden op: di 12 jan, 2021 18:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Doe-het-zelf garage buurt Rotterdam

Bericht door speedofloic » wo 03 mar, 2021 10:59

Top Steve-O! Bedankt voor de uitgebreide reactie. Dit lijken mij leuke clubs om bij te sleutelen

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Doe-het-zelf garage buurt Rotterdam

Bericht door Steve-O » wo 03 mar, 2021 12:43

Graag gedaan. Dit is een stukje cultuur dat we moeten koesteren!

En het biedt een geweldige mogelijkheid voor mensen zonder sleutelruimte, om hun auto voordelig zelf te kunnen onderhouden. Het lidmaatschap van beide clubs is heel snel terugverdiend. En daarnaast kun je ook nog weer leuke contacten op doen en elkaar helpen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Doe-het-zelf garage buurt Rotterdam

Bericht door Marcel-S » wo 03 mar, 2021 13:30

Steve-O,

ook namens mij bedankt voor de info. Had vorig jaar ook al naar doe-het-zelf garages gekeken in de omgeving van Rotterdam, maar deze niet tegen gekomen.
Toen uiteindelijk mijn oliewissel bij FleXwheels in Leiderdorp gedaan, voor een meer commerciel bedrag (EUR 16 per uur voor een brug en EUR 12 voor een olieopvangtank)

Ga binnenkort eens even kijken bij beide clubs.

Groetjes,
Marcel
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Doe-het-zelf garage buurt Rotterdam

Bericht door Steve-O » wo 03 mar, 2021 13:55

Top. Hoorde van Gusto vanochtend dat de weg bij hun is opgebroken. Misschien even om de hoek parkeren.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Doe-het-zelf garage buurt Rotterdam

Bericht door Marcel-S » ma 15 mar, 2021 1:27

Was er deze zaterdagochtend even langs geweest en inderdaad hele vriendelijke vrijwilligers allemaal.
Weg was inderdaad opengebroken, maar je kunt er wel met de auto komen.
Gelukkig kwam ik met mijn Saab door de "ballotage" commissie, dus meteen lid geworden :-D
Binnenkort maar een paar klusjes gaan inplannen.
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

schuimkraag
Donateur
Donateur
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 06 sep, 2010 18:59
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Doe-het-zelf garage buurt Rotterdam

Bericht door schuimkraag » ma 15 mar, 2021 23:53

Ga binnenkort ook eens kijken in Schiedam,bedankt voor de tip....
Koos Saab-loos
Cupra Born,electrifying performance

Gebruikersavatar
Marcel-S
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 23 jan, 2020 20:40
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Doe-het-zelf garage buurt Rotterdam

Bericht door Marcel-S » wo 12 mei, 2021 21:28

Vandaag voor de eerste keer op de brug bij de Gusto autoclub, oliewissel, brandstoffilter vervangen en een algehele visuele check van de onderkant.

Afbeelding

Ik had de brug van 9 tot 13 uur, dus gewoon heel relaxed gewerkt en nog om 12 uur al weg.
Saab 9-3 2.0 lpt S Cabrio 2001

Plaats reactie