Terug uit Oekraïne

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Pepijnb2
Geregistreerd lid

Terug uit Oekraïne

Bericht door Pepijnb2 » do 11 aug, 2016 23:31

Hallo allemaal,

Zoals beloofd hierbij de foto's van mijn reis naar Kiëv. Afgelopen week ben ik terug gekomen in Nederland.

Wat een geweldige reisauto is een 9-5 met 2.0t motor. Heerlijk stil&comfortabel en toch nog in staat vlot door te rijden.

Hier begint de reis: op de stoep bij JEnVanDenBosch voor nog gauw een nieuw interieurfiltertje en brandstofpomp-retour-leiding-connectortje:
Afbeelding

De reis ging voorspoedig, de wegen in vooral Polen(door ons betaald natuurlijk:D) zijn geweldig. Na 1 dag aangekomen bij de grens met Oekraïne:
Afbeelding
Afbeelding

De medeweggebruikers waren een beetje wennen:
Afbeelding
Afbeelding

Google maps besloot dat het leuk zou zijn als we de toeristische route door Lviv zouden rijden:
Afbeelding

Maar over de eindeloze lege snelwegen van Lviv naar Kiëv kon je lekker doorrijden:
Afbeelding

In de buurt van Kiëv werd het al wat drukker:
Afbeelding

De wagen op de oprit van het 3 sterrenhotel: (omgerekend 13,- per nacht voor een 2 persoonskamer)
Afbeelding

Een bezoek aan Tsjernobyl kon niet ontbreken:
Afbeelding
Afbeelding

Helaas bij 35 graden op een helling midden in de spits van Kiëv kregen we de melding dat er koelvloeistof moest worden bijgevuld. Dit terwijl ik elke avond de vloeistoffen checkte.
De coolant-bypass-valve bleek de boosdoener. Gelukkig makkelijk te krijgen bij de lokale autohandel als Opel/Cadillac onderdeel voor minder dan 20,-.
Dat kniptangetje(Beta) rechtsboven half op de foto is waarschijnlijk van Autobedrijf Tholen geweest. En lag waarschijnlijk al 100.000km onder het zekeringsbakje:-)
Afbeelding
Afbeelding

De laatste foto in Kiëv:
Afbeelding

En over de lege snelwegen terug naar Nederland...
Afbeelding

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Terug uit Oekraïne

Bericht door gertram » vr 12 aug, 2016 3:07

Mooie trip, dat doe ik je graag een keer na. Hoe was Oekraïne zelf, landschap, mensen?

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » vr 12 aug, 2016 6:25

Typische 9 5 ervaring

rijdt groots
maar er is altijd wel een kleinigheidje.

Leuk verslag: in een paar foto's een heel verhaal.

Pepijnb2
Geregistreerd lid

Bericht door Pepijnb2 » vr 12 aug, 2016 14:55

Oekraïne zelf was geweldig. Uitgestrekte lege landschappen. De mensen dragen nog wel enig Sovjet verleden bij zich. Op straat lacht niemand. Als je een gesprek met ze aanknoopt duurt het even voordat ze echt ontdooien. Maar dan zijn ze uiterst vriendelijk en gastvrij. Verder spreekt men buiten Kiev&Lviv alleen Russisch of Oekraiens. In Kiëv&Lviv spreekt alleen de jongere generatie (<30) Engels trouwens. De taal is wel een barriere.

De economie ligt volledig op zijn gat. Waar de Hryvnia - Euro 2 jaar geleden 1 : 10 was, is dit nu 1:27 en heeft zelfs even de 1:32 aangetikt. In de meeste restaurantjes en winkels waar we kwamen waren weinig mensen te zien. Maar als buitenlander voel je je de koning te rijk.

Een litertje gas kost 0,30 euro en benzine 0,80 euro.

Los van de snelweg tussen Lviv en Kiev zijn het vooral 2 baans wegen waar je op rijdt. Met levensgevaarlijke inhaal acties. Maar na een paar dagen went dit en krijg je er zelfs plezier in:-)

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 13 aug, 2016 3:45

Ik heb het Oekraïense stuk van de Karpaten nog niet gehad en zou het graag eens zien. Nu mijn wederhelft nog overtuigen.

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » za 13 aug, 2016 23:22

Mooie reis, leuke foto's!

Nog andere Saab's tegengekomen?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 14 aug, 2016 1:20

Mooie reis !