Een SAAB 600???

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
sb90
Geregistreerd lid

Een SAAB 600???

Bericht door sb90 » di 24 jul, 2012 17:34

Ik zit even te kijken op het SF uit Servie, en kwam de volgende post tegen:

De SAAB 600, gemaakt tussen 1980-1982, zie foto`s hieronder.

Weet iemand hier meer van? Een LANCIA die op de kont een SAAB-logo draagt?
Is dit alleen voor mij nieuw, of zijn er meer mensen die nu een "HUH!?-moment" hebben..?

(Laat even weten of de plaatjes werken, ik was te lui om ze naar mn eigen site te kopieren).
Afbeelding

en

Afbeelding

en

Afbeelding

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Een SAAB 600???

Bericht door Tubbe » di 24 jul, 2012 17:49

Was inderdaad een ge-rebadgde Lancia Delta en alleen in Zweden Finland en Noorwegen te koop (ws omdat ze daar geen Lancia verkochten). Geproduceerd van 80-82. Groot succes geweest.....not ;-)

sb90
Geregistreerd lid

Re: Een SAAB 600???

Bericht door sb90 » di 24 jul, 2012 18:16

Hmm, ik had al een vermoeden dat dat nooit een succes geweest kon zijn..

Weet je er toevallig meer over? Hoort dit "misbakseltje" echt bij de tijdslijn/productiemodellen van SAAB of hoort deze niet in de tijdlijn? (Ik hoop het niet...) O_o
Dit "hok" zal toch niet door SAAB zelf gemaakt zijn, of in een fabriek van SAAB?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 24 jul, 2012 18:20

Past precies bij de saab 90. Niet geliefd door de meesten. :P

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » di 24 jul, 2012 18:23

Clickety-click.

De Lancia Delta heeft wel successen geboekt in Rally-land. In dat opzicht wel een waardig spiritueel opvolger van de 96.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 24 jul, 2012 18:45

Er zijn zelfs schaalmodellen van;
Afbeelding

Laat even weten of de plaatjes werken
Ze werken, maar dat kon je ook zelf zien...

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 25 jul, 2012 0:52

Idd niet zo'n succes die Saab 600, wel wat vreemd want de Lancia Delta was wel degelijk succesvol.
Zelf nog twee Lancia Prisma's (de Delta met kofferruimte) gehad met een turbodieselmotor, die verkochten gewoon bij de Saab-dealer. Was een echte VW Golf GTD killer wat die FIAT dieselmotor was beter, moderner en krachtiger. Bij Saab meenden ze dat auto's met een dieselauto niets was, een hele domme vergissing. Tja, moet je maar geen Amerikanen aan het roer laten, die kijken alleen naar wat ze in de VS leuk vinden, recht door rijden met een zuipschuit.

"De Lancia Delta heeft wel successen geboekt in Rally-land. In dat opzicht wel een waardig spiritueel opvolger van de 96"
Dat is nog wat zuinig uitgedrukt, meermaals wereldkampioen, niet alleen met de Delta, ook met de MC 037, zelfs de Fulvia was een rallye succes.
Maar de FIAT Group had wel een uiterst ruim "sportbudget", dat was voor de altijd armlastige Saabfabriek helaas niet weggelegd :cry:

nove mille
Geregistreerd lid

Bericht door nove mille » wo 25 jul, 2012 9:11

En dan vergeet je nog de Stratos, de mooiste van allemaal. :wink:

Afbeelding

Back on topic: de 600 was wellicht de verkeerde auto op het verkeerde moment voor Saab.
De Delta draag ik nog steeds een warm hart toe: los van de rally-successen met de HF Integrale, was het een leuke, mooi gelijnde, door en door Italiaanse auto.

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » wo 25 jul, 2012 20:24

carlsson schreef:Idd niet zo'n succes die Saab 600, wel wat vreemd want de Lancia Delta was wel degelijk succesvol.
De Chevrolet Trailblazer en Subaru Impreza zijn ook succesvol maar deze 600 was net zo'n rebadge verhaal als de 9-7 and 9-2. ook toen werkte dat niet.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Een SAAB 600???

Bericht door Tubbe » wo 25 jul, 2012 21:29

carlsson schreef:Bij Saab meenden ze dat auto's met een dieselauto niets was, een hele domme vergissing. Tja, moet je maar geen Amerikanen aan het roer laten, die kijken alleen naar wat ze in de VS leuk vinden, recht door rijden met een zuipschuit.
Iets teveel mening in je post proberen te krijgen carly? Het waren toch echt de Zweden zelf die niets voelden voor diesel. De advertentie van Pasen en Pinksteren op een dag met daarop een 900d classic dateert toch echt van voor dat tijdperk..

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 27 jul, 2012 1:48

carlsson schreef:Bij Saab meenden ze dat auto's met een dieselautomotor niets was, een hele domme vergissing. Tja, moet je maar geen Amerikanen aan het roer laten, die kijken alleen naar wat ze in de VS leuk vinden, recht door rijden met een zuipschuit.
Wat een heerlijke nuance weer :roll: :roll: :roll:

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » za 28 jul, 2012 15:17

Ook zo historisch correct hé? 8)
Gewoon even voorbijgaan aan het feit dat Saab en Diesel een combinatie is die pas ten tijde van het GM-bewind geëffectueerd werd... maar ja, dat past om welke reden dan ook niet in zijn straatje ;)

Sorry, way :offtopic: maar dergelijke uitspraken hebben ook op mij het effect van de rode lap op de stier.
Eerst zorgen dat je je feiten op orde hebt :)

:O:

Jan

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 28 jul, 2012 15:37

Hoezo historisch incorrect, de eerste diesel Saab was idd van GM, maar GM was toen al ruime tijdje (mede)eigenaar van Saab.
Dus "GM" heeft te lang gewacht, voorheen was er een vrijage met FIAT, die hadden toen al een ruim aanbod in de dieselklasse, de AR 164, de Fiat Croma en de Lancia Thema waren toen al een succes in de zakenwereld mede doordat ze een goed presterende dieselmotoren aanboden.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » za 28 jul, 2012 17:13

Tubbe schreef:Het waren toch echt de Zweden zelf die niets voelden voor diesel. De advertentie van Pasen en Pinksteren op een dag met daarop een 900d classic dateert toch echt van voor dat tijdperk..
Dit kan ik bevestigen omdat mijn broer destijds tekstschrijver van het reclamebureau was dat deze reclame verzorgde (en naar ik mij meen te herinneren was hij ook de bedenker van deze tekst) en dat was lang voordat GM in beeld was. Dat had niets te maken met de VS (hoewel dat wel al een belangrijke markt was), maar met het rotsvaste geloof dat men bij Saab had in de toekomst van turbobenzinemotoren als alternatief voor roetende diesels. Er was toen ook nog eens een reclame waarin beweerd werd dat de uitlaatgassen van een Saab in NY schoner waren dan de inlaatlucht ter plaatse.

OW
Geregistreerd lid

Bericht door OW » ma 30 jul, 2012 11:51

Ik vermoed dat de tekst van de Saab-advertentie 'Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.' is geschreven door Peter ten Hoopen, van het toenmalige reclamebureau Go.

Plaats reactie