Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
gudmundje
Donateur
Donateur

Re: Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?

Bericht door gudmundje » di 01 feb, 2022 15:47

verde900 schreef:
ma 31 jan, 2022 17:52
Een 850 met n roffelende 5 cilinder, gewoon n 144pk 10 klepper..
Geweldig ding en onverslijtbaar
Afbeelding
een icoon !

Afbeelding

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 01 feb, 2022 15:59

Dingen met veel vermogen zijn ook bij volvo doorgaans echt moe getrapt.
Een atmosferische 5 cilinder is n geweldige machine met n gaaf geluid..
Vooral een 850 is een tijdloze en solide zweed.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 01 feb, 2022 19:45

Sinds enige tijd heb ik een V70 2.4 onder de bips.

Geen strepentrekker bij verkeerslichten, maar gewoon een goeie no-nonsens kilometervreter, al moet-ie dat nog bewijzen op een tripje naar/in Normandië, in juni a.s.

Wat nu wel opvalt na 265.000 km in 16jaar: een olieverbruik van 0,75 liter op ongeveer 3000 km. Teveel, vind ik. Geen lekplekken op de oprit en geen blauwe walm uit de uitlaat, zoals ik wel had met de BMW. Dat wordt volgende week uitgezocht door mijn garage, Stigter in Vianen. Lekker naast de deur 😉.

Ondanks dat, denk ik dat een V70 een best alternatief is voor b.v. een 9-5 Estate. Bovendien scheelt het een gewichtsklasse. Je zou denken dat een V70 loeizwaar is, maar ik vind dat met 1470kg nog wel meevallen. Verbruik is net als bij iedere andere auto afhankelijk van je rijstijl. Toen ik de V70 kocht, stond de boco op 1:12,5. Inmiddels is dat 1:11 😎

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 01 feb, 2022 20:10

Hoor wel meer mensen over olie verbruik bij Volvo , vooral als ze nieuw zijn :shock:
Wissel het eens en gooi er de juiste olie in zou ik in eerste instantie aan denken :-S+

De leus bij BMW was destijds , meneer snelle motoren verbruiken altijd iets meer olie
1 liter op 1000 km :mrgreen:

En terugkomen op de topic vraag , NEE

Ben van de oude stempel, een trekker met een dak
en in de grotere Volvo’s bij ons aan de zaak rijden allemaal collega’s in van het type wannabe manager

Zo; ik denk dat ik chips en bier kan gaan halen :mrgreen:

Alhoewel die dikke 5 cilinder turbo R klinkt wel lekker

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » di 01 feb, 2022 20:14

gj900 schreef:
ma 31 jan, 2022 23:22
Wat vind de topicstarter eigenlijk zelf en wat rijdt hij?? :?
Had een Saab 9-5 NG 2.0T Vector Automaat en heb op dit moment een Saab 9-3 Sport Estate 2.8T-V6 Aero.
De Saab 9-3 heb ik vooral gekocht vanwege de fantastische 2.8T-V6. Die motor is werkelijk een genot om te horen
en te rijden. De ontwerpers van die motor verdienen een standbeeld.

Ben me aan het oriënteren op iets anders, maar vind het heel lastig.
Heb proefgereden in een Volvo XC70 en een Volvo V60, maar mis in beide Volvo's het sportieve karakter en het fun-gevoel
van de Saab. Vandaar dit topic.
.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 01 feb, 2022 20:23

Kijk naar n xc90V8!
Of een V70RAWD van 2004-2006

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 01 feb, 2022 20:41

turbopilot schreef:
di 01 feb, 2022 20:10

Wissel het eens en gooi er de juiste olie in zou ik in eerste instantie aan denken :-S+
Normaal, volgens het stickertje, zou er 0w30 in moeten, maar ik hoor van een collega (S60 met zelfde blok, maar dan op LPG en 5ton), dat het beter is om er 5w30 of -40 in te gooien. 0W30 is net water 😁

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 01 feb, 2022 21:08

RoelandV schreef:
di 01 feb, 2022 20:14
Had een Saab 9-5 NG 2.0T Vector Automaat en heb op dit moment een Saab 9-3 Sport Estate 2.8T-V6 Aero.
De Saab 9-3 heb ik vooral gekocht vanwege de fantastische 2.8T-V6. Die motor is werkelijk een genot om te horen
en te rijden. De ontwerpers van die motor verdienen een standbeeld.

Ben me aan het oriënteren op iets anders, maar vind het heel lastig.
Heb proefgereden in een Volvo XC70 en een Volvo V60, maar mis in beide Volvo's het sportieve karakter en het fun-gevoel
van de Saab. Vandaar dit topic.
Leuk om wat meer te leren over je eigen Saabs.

Wat sportieve Volvo's betreft zou je natuurlijk naar een S/V60 Polestar kunnen kijken (specifiek die met de 6-in-lijn), maar ik denk dat je dan een behoorlijk straffer afgeveerde auto zal hebben dan met de 9-3 V6.

Saab komt niet meer terug, dus waarom vroegtijdig er een punt achter zetten?

@ Verde; Een XC90 met V8 is moeilijk sportief te noemen (hoewel niet te versmaden als SUV). Een S80 V8 vond ik al weinig lichtvoetig (hoewel wederom een fantastische reisauto). Onder de Volvo's vond ik de nieuwe S60 XC die ik in 2016 eens gereden heb nog het meest plezierig. Enigszins lichtvoetig, vrij comfortabel, fantastische stoelen, plus het gemak van een iets verhoogd onderstel. Die heeft een betere indruk achter gelaten dan de S90/V90/XC90s die ik diezelfde periode heb mogen chauffeuren. Met name het meubilair was een stuk beter in de S60 XC.

Koen K
Donateur
Donateur

Bericht door Koen K » wo 02 feb, 2022 9:02

Henk-Jan schreef:
di 01 feb, 2022 21:08
Saab komt niet meer terug, dus waarom vroegtijdig er een punt achter zetten?
Inderdaad, gewoon lekker blijven rijden!

Overigens, wat mijn eigen Saab betreft vind ik toch dat je heel wat fantasie nodig hebt om die een sportief karakter toe te dichten, maar misschien dat het bij een NG ineens heel anders is :) Als het echt om sportiviteit/fun en een mooi geluid gaat, maar wel met 4 of 5 deuren, dan lijkt het me niet moeilijk kiezen: een BMW 3-serie met zes pitten, liefst een niet al te nieuwe. Maar ik heb zo'n vermoeden dat er nog wat onvermelde criteria zijn ;)

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 02 feb, 2022 10:44

BMW 3-serie is niet de kwaliteit die men zegt dat het heeft. Ik had een 320/4 en bij 150.000 waren de klepsteelrubbers op, 5000km later het differentieel. In 1 jaar €3k aan reparaties gehad.

Maar met de Volvo V70 die ik nu rijd weet ik ook niet waar ik beland: olieverbruik lijkt meer op een lekkage maar ik zie geen lekplekken of blauwe walm…

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » wo 02 feb, 2022 10:58

Jungleman schreef:
wo 02 feb, 2022 10:44
BMW 3-serie is niet de kwaliteit die men zegt dat het heeft. Ik had een 320/4 en bij 150.000 waren de klepsteelrubbers op, 5000km later het differentieel. In 1 jaar €3k aan reparaties gehad.

Maar met de Volvo V70 die ik nu rijd weet ik ook niet waar ik beland: olieverbruik lijkt meer op een lekkage maar ik zie geen lekplekken of blauwe walm…
Inderdaad, ik heb ook ooit een BMW518 gehad. De motor was helemaal klaar met 130.000 km(2 liter olie op 1000km), mijn Saab is met 503.000 km nog in prima conditie , (<1 liter olie op 10.000km).
Maar het kan nog slechter, de VW TSI en TFSI motoren hebben het vaak al gehad met 80.000 km. Ja, we zijn een beetje verwent met de kwaliteit van Saab.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 02 feb, 2022 11:18

Daar noemen jullie ook een rommel op! :shock:

Als je een paar maanden lang bij een aantal universele garages gaat kijken wat daar staat te wacht op reparatie weet je precies wat je niet moet hebben.

Koen K
Donateur
Donateur

Bericht door Koen K » wo 02 feb, 2022 11:56

Nou, onze 9-5 heeft tot nu toe ook niet bepaald indruk gemaakt door betrouwbaarheid en kwaliteit. Het kost geen 3k per jaar, maar veel minder dan dat is het ook niet geweest. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een heerlijke auto, maar ik zou hem niet aanraden als je lage onderhoudskosten wenst, en ook niet als je sportief wilt rijden. Daar is 'ie gewoon niet voor ontworpen, wat voor zo'n grote auto ook terecht is wat mij betreft.

Als je sportiviteit zoekt mag er wel een paar honderd kilo af, de aandrijving op de juiste wielen, en een wat communicatiever onderstel + soepelere versnellingsbak is ook geen overbodige luxe.

À propos BMW: toen de 330i nog gewoon een ongeblazen zes-in-lijn was had je in ieder geval een degelijk motorblok. Dat de downsizemotortjes niet altijd dezelfde levensduur hebben is volgens mij allang geen geheim meer :)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 02 feb, 2022 13:29

Jungleman schreef:
wo 02 feb, 2022 10:44
En hoe lang heb je hem in totaal gehad? Ik heb het idee dat je vaak pech hebt en dan na een jaar (of twee) de auto weer wisselt voor iets anders waarmee je dan ofwel geen klik hebt (verkoop binnen 2 jaar) of tegenvallende kosten hebt (resulterend in een snelle verkoop).

Koen K schreef:
wo 02 feb, 2022 11:56
Nou, onze 9-5 heeft tot nu toe ook niet bepaald indruk gemaakt door betrouwbaarheid en kwaliteit. Het kost geen 3k per jaar, maar veel minder dan dat is het ook niet geweest. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een heerlijke auto, maar ik zou hem niet aanraden als je lage onderhoudskosten wenst,
Om bij Koen aan te sluiten, eerlijk gezegd heeft elk van onze Saabs in het eerste jaar meer dan €3000 aan reparaties op de kop gehad. Soms volledig ongepland (9-3 cabrio was inclusief wat onder garantie vervangen is bijna 10k), soms om de Saab op de standaard te brengen waar deze hoort te zijn (9-3x, Saabo), soms jammer genoeg beiden (9000). Maar telkens zien we dat de jaren erop de onderhoudskosten zich op een lager peil stabiliseren. Wat echter nog altijd minimaal €1000-2000 per jaar per Saab is en soms meer, bij max. 10dkm per auto. Het is geen kleingeld, maar past wat mij betreft bij wat ik er voor terugkrijg.

Koen K schreef:
wo 02 feb, 2022 11:56
[...] en ook niet als je sportief wilt rijden. Daar is 'ie gewoon niet voor ontworpen, wat voor zo'n grote auto ook terecht is wat mij betreft.

Als je sportiviteit zoekt mag er wel een paar honderd kilo af, de aandrijving op de juiste wielen, en een wat communicatiever onderstel + soepelere versnellingsbak is ook geen overbodige luxe.

À propos BMW: toen de 330i nog gewoon een ongeblazen zes-in-lijn was had je in ieder geval een degelijk motorblok. Dat de downsizemotortjes niet altijd dezelfde levensduur hebben is volgens mij allang geen geheim meer :)
Het kan natuurlijk altijd sportiever dan bij Saab, maar wat ik zeer waardeer is dat de Saabs voor hun comfort, grootte, gewicht en voorwielaandrijving vrij communicatief zijn en je betrekken bij het rijden, zonder nerveus te worden. Super qua balans. Zo veel moderne auto's zijn nerveus of slaapverwekkend qua rijden. Veel oudere auto's zijn dat niet, maar dan vaak afstandelijk (Volvo's) of leveren meer comfort in om communicatief te zijn dan bij een Saab het geval is. Niet dat het niet beter kan, maar voor wat de auto's destijds nieuw gekost hebben is het mijns inziens een fantastische balans van kwaliteiten.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 02 feb, 2022 13:44

Ik heb mazzel met Saab ene saab gehad en pech met de andere.
De onderhoud kosten waren bij de ene ongekend laag de andere liep ik op leeg.
Over het algemeen zitten ze wel degelijk in elkaar maar alles hangt en staat met het onderhoud van de vorige eigenaars.

Maar als ik de kosten bekijk dan is mijn huidige justy 3gx de klapper in positieve zin ik heb nog nooit een auto gehad waar de onderdelen zo goedkoop van zijn.
Ik heb best wat verkeert onderhoud van de vorige eigenaar gehad.
Er zit zo langzamerhand een nieuw onderstel onder en er hangt al een andere motor in door foutief koelvloeistof en nog is dit de goedkoopste ooit.

Plaats reactie