een icoon !verde900 schreef: ↑ma 31 jan, 2022 17:52Een 850 met n roffelende 5 cilinder, gewoon n 144pk 10 klepper..
Geweldig ding en onverslijtbaar
![]()

een icoon !verde900 schreef: ↑ma 31 jan, 2022 17:52Een 850 met n roffelende 5 cilinder, gewoon n 144pk 10 klepper..
Geweldig ding en onverslijtbaar
![]()

Had een Saab 9-5 NG 2.0T Vector Automaat en heb op dit moment een Saab 9-3 Sport Estate 2.8T-V6 Aero.

Normaal, volgens het stickertje, zou er 0w30 in moeten, maar ik hoor van een collega (S60 met zelfde blok, maar dan op LPG en 5ton), dat het beter is om er 5w30 of -40 in te gooien. 0W30 is net waterturbopilot schreef: ↑di 01 feb, 2022 20:10
Wissel het eens en gooi er de juiste olie in zou ik in eerste instantie aan denken![]()

Leuk om wat meer te leren over je eigen Saabs.RoelandV schreef: ↑di 01 feb, 2022 20:14Had een Saab 9-5 NG 2.0T Vector Automaat en heb op dit moment een Saab 9-3 Sport Estate 2.8T-V6 Aero.
De Saab 9-3 heb ik vooral gekocht vanwege de fantastische 2.8T-V6. Die motor is werkelijk een genot om te horen
en te rijden. De ontwerpers van die motor verdienen een standbeeld.
Ben me aan het oriënteren op iets anders, maar vind het heel lastig.
Heb proefgereden in een Volvo XC70 en een Volvo V60, maar mis in beide Volvo's het sportieve karakter en het fun-gevoel
van de Saab. Vandaar dit topic.

Inderdaad, gewoon lekker blijven rijden!Henk-Jan schreef: ↑di 01 feb, 2022 21:08Saab komt niet meer terug, dus waarom vroegtijdig er een punt achter zetten?

Inderdaad, ik heb ook ooit een BMW518 gehad. De motor was helemaal klaar met 130.000 km(2 liter olie op 1000km), mijn Saab is met 503.000 km nog in prima conditie , (<1 liter olie op 10.000km).Jungleman schreef: ↑wo 02 feb, 2022 10:44BMW 3-serie is niet de kwaliteit die men zegt dat het heeft. Ik had een 320/4 en bij 150.000 waren de klepsteelrubbers op, 5000km later het differentieel. In 1 jaar €3k aan reparaties gehad.
Maar met de Volvo V70 die ik nu rijd weet ik ook niet waar ik beland: olieverbruik lijkt meer op een lekkage maar ik zie geen lekplekken of blauwe walm…

En hoe lang heb je hem in totaal gehad? Ik heb het idee dat je vaak pech hebt en dan na een jaar (of twee) de auto weer wisselt voor iets anders waarmee je dan ofwel geen klik hebt (verkoop binnen 2 jaar) of tegenvallende kosten hebt (resulterend in een snelle verkoop).Jungleman schreef: ↑wo 02 feb, 2022 10:44BMW 3-serie is niet de kwaliteit die men zegt dat het heeft. Ik had een 320/4 en bij 150.000 waren de klepsteelrubbers op, 5000km later het differentieel. In 1 jaar €3k aan reparaties gehad.
Om bij Koen aan te sluiten, eerlijk gezegd heeft elk van onze Saabs in het eerste jaar meer dan €3000 aan reparaties op de kop gehad. Soms volledig ongepland (9-3 cabrio was inclusief wat onder garantie vervangen is bijna 10k), soms om de Saab op de standaard te brengen waar deze hoort te zijn (9-3x, Saabo), soms jammer genoeg beiden (9000). Maar telkens zien we dat de jaren erop de onderhoudskosten zich op een lager peil stabiliseren. Wat echter nog altijd minimaal €1000-2000 per jaar per Saab is en soms meer, bij max. 10dkm per auto. Het is geen kleingeld, maar past wat mij betreft bij wat ik er voor terugkrijg.Koen K schreef: ↑wo 02 feb, 2022 11:56Nou, onze 9-5 heeft tot nu toe ook niet bepaald indruk gemaakt door betrouwbaarheid en kwaliteit. Het kost geen 3k per jaar, maar veel minder dan dat is het ook niet geweest. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een heerlijke auto, maar ik zou hem niet aanraden als je lage onderhoudskosten wenst,
Het kan natuurlijk altijd sportiever dan bij Saab, maar wat ik zeer waardeer is dat de Saabs voor hun comfort, grootte, gewicht en voorwielaandrijving vrij communicatief zijn en je betrekken bij het rijden, zonder nerveus te worden. Super qua balans. Zo veel moderne auto's zijn nerveus of slaapverwekkend qua rijden. Veel oudere auto's zijn dat niet, maar dan vaak afstandelijk (Volvo's) of leveren meer comfort in om communicatief te zijn dan bij een Saab het geval is. Niet dat het niet beter kan, maar voor wat de auto's destijds nieuw gekost hebben is het mijns inziens een fantastische balans van kwaliteiten.Koen K schreef: ↑wo 02 feb, 2022 11:56[...] en ook niet als je sportief wilt rijden. Daar is 'ie gewoon niet voor ontworpen, wat voor zo'n grote auto ook terecht is wat mij betreft.
Als je sportiviteit zoekt mag er wel een paar honderd kilo af, de aandrijving op de juiste wielen, en een wat communicatiever onderstel + soepelere versnellingsbak is ook geen overbodige luxe.
À propos BMW: toen de 330i nog gewoon een ongeblazen zes-in-lijn was had je in ieder geval een degelijk motorblok. Dat de downsizemotortjes niet altijd dezelfde levensduur hebben is volgens mij allang geen geheim meer![]()