Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Gesloten
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?

Bericht door 72sonett3 » do 12 mar, 2020 10:38

ico9-3 schreef:
do 12 mar, 2020 8:51
... Dit legt het allemaal netjes uit: https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... d3d9cd99ca
Heb je de commentaren ook gelezen?
fake news.

Als asthmapatient val je in een hogere risicogroep en als je ook nog ouder bent dan 60 helemaal, maar dat geldt ook voor griep.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » do 12 mar, 2020 10:43

de man is heel zeker bewust van hoe SEO werkt, maar de info lijkt me goed overeen te stemmen met wat alle epidemologen vertellen in België, Europa en wat het WHO stelt:
https://www.who.int/emergencies/disease ... virus-2019

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/11 ... ig-om-cor/

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 12 mar, 2020 11:04

Dit zijn wel erg uitgebreide linkjes: je samenvatting geloof ik ook wel hoor.

Gisteravond werd nog door een viroloog uitgelegd dat een massale schoolsluiting niet passend is, zijn collega gaf aan:
'de tijd zal het leren, we weten het niet zeker '. Wie gaat thuis op de kinderen passen dan: ook alle werkenden buitenshuis
maar thuis houden dan?

Ik vrees dat de waarheid achteraf vastgesteld gaat worden. Onze buren kwamen terug uit Innsbruck, mijn collega komt
niet van vakantie terug uit Brabant. Mooi dat we die piek willen voorkomen, maar hoe dan zonder draconisch te worden?
Idd gewoon je nuchtere verstand gebruiken en kwetsbare mensen moeten extra uitkijken.

Ben benieuwd of de F1 doorgaat morgen. Daar lopen nog wat 80+ rond ook!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 12 mar, 2020 11:06

ReinO schreef:
do 12 mar, 2020 11:04
Gisteravond werd nog door een viroloog uitgelegd dat een massale schoolsluiting niet passend is, zijn collega gaf aan:
'de tijd zal het leren, we weten het niet zeker '. Wie gaat thuis op de kinderen passen dan: ook alle werkenden buitenshuis
maar thuis houden dan?
Nou, er wordt hier op werk al uitgebreid voorbereid op thuiswerken, check dat alle nieuwe medewerkers een thuiswerk token hebben etc, afstemmen in teams communicatie kanalen etc.

Met dat in het achterhoofd is het probleem van schoolsluiting straks ook zomaar geen probleem.

Maar even serieus, in landen zoals Georgië (waar ik niet geheel toevallig meer dan gemiddeld zicht op heb) waar toch stiekem relatief veel interactie met Europa is (diaspora, studenten etc) zijn nog oor er een eerste besmetting was de vluchten met Iran opgeschort. De eerste besmetting kwam vanuit Iran over land (via Azerbeidzjan) en toen is meteen het landvervoer aan banden gelegd. Vluchten uit Italië liggen al een poosje stil. Eerder deze week zijn per speciale charter (2x) 200 burgers uit Italië gerepatrieerd. 7 zijn naar een speciaal ziekenhuis verplaatst vanwege koorts, de rest in speciale quarantaine. Scholen zijn vervroegd met vakantie gegaan, en zullen langer vakantie houden. Alle vliegreizigers worden thermisch gecontroleerd.

Er zijn geen interne besmettingen behalve een enkele door direct contact met iemand die vanuit het buitenland is gekomen. Nu zijn door Schnengen onze landgrenzen niet te controleren, en dus komt het aan op zelf discipline bij burgers om bij reizen van/naar besmettingshaarden voor een vakantiereisje die men toch wil blijven doen zichzelf af te zonderen.

En dat gebeurt niet. Op vakantie naar Italie en dan carnaval vieren. :nono:

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » do 12 mar, 2020 11:07

Over scholen is idd geen consensus, net omdat kinderen dan vaak opgevangen worden door de grootouders en zij de grootste risicogroep zijn. Er is ook nog geen kennis over de rol van kinderen in de verspreiding van het
Virus.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 12 mar, 2020 11:16

zie Oostenrijk: scholen dicht, maar als opa en oma moeten oppassen, dan mogen ze naar school gebracht worden en wordt daar op de kinderen gepast. Dit aangezien de opa's en oma's een risico categorie vormen. Het lastige aan dit hele gedoe is dat het een soort van nieuw is op deze schaal. Veel organisaties komen er achter dat ze niet eens een continuïteitsplan hebben. En draconische maatregelen zijn we in Nederland nooit echt van, dus verbazen we ons om alles wat er om ons heen gebeurt.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 12 mar, 2020 11:16

Thuiswerken, maar niet met
Citrix...

Of het virus zijn gang laten gaan:
https://medium.com/@philipbraham/should ... 7e34d3a09b

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 12 mar, 2020 11:17

Uit de cijfers van "the WHO" kun je opmaken dat het virus zich veel makkelijker verspreid dan bijvoorbeeld Ebola en dat het aantal patiënten en doden, ondanks een lage fatalaty rate derhalve vele malen hoger zal zijn dan bij Ebola. Tenzij we tot warmer weer in een soort lock-down gaan. Handen wassen helpt niet als je met het openbaar vervoer reist. Wuhan ging ook niet voor niets in Lockdown. We moeten doordachter en sneller met verstandige en drastische maatregelen komen, willen we het dodental laag houden.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 12 mar, 2020 11:40

Steve-O schreef:
do 12 mar, 2020 11:17
Uit de cijfers van "the WHO" kun je opmaken dat het virus zich veel makkelijker verspreid dan bijvoorbeeld Ebola en dat het aantal patiënten en doden, ondanks een lage fatalaty rate derhalve vele malen hoger zal zijn dan bij Ebola. Tenzij we tot warmer weer in een soort lock-down gaan. Handen wassen helpt niet als je met het openbaar vervoer reist. Wuhan ging ook niet voor niets in Lockdown. We moeten doordachter en sneller met verstandige en drastische maatregelen komen, willen we het dodental laag houden.
Een hoge "fatality" is een goede remmer voor de verspreiding van een virus. Een lage juist niet. Kortom: blind staren op het sterftecijfer is pure misleiding. Verder: Ebola is een contact virus, de influenza-achtigen zijn airborn (door lucht overdraagbaar - in verschillende mate). Corona zit daar tussenin, via lucht op korte afstand overdraagbaar met een drager (zoals [micro]druppels)

En het gaat niet alleen om het dodental zo laag mogelijk houden, maar de belasting van het zorgsysteem in balans houden. Corona is noet perse heel ernstig, maar heeft wel bepaalde klachten die bij meer mensen zorg vereisen dan een "doorsnee griepje".

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 12 mar, 2020 11:46

Echt een misvatting: de sterftecijfers staan niet voor niets prominent in de statistieken.
Wanneer onze ziekenhuizen overstromen dan moeten we thuis uitzieken en dan ben je blij dat
het bijv. geen ebola is.
Straks weer over naar de echte computervirussen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 12 mar, 2020 11:49

Sterftecijfers doen er toe, maar het is misleidend je er op blind te staren. Dat is wat ik wilde zeggen en ook zei.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 12 mar, 2020 12:09

jelger schreef:
do 12 mar, 2020 10:34
Het past wel bij de traditie dat we vooral ondermaats willen presteren want we zouden eens het beste jongetje van de klas "lijken".
Ik denk dat NL niet actief ondermaats wil presteren, maar dat de angst om iets fout te doen of zeggen in ons “overspannen“ landje (ik wilde zeggen multiculti landje maar ik denk niet dat louter dat de oorzaak is) het in de weg staat om echt goed te presteren. Men wil alles niet first time right maar first time perfect doen en juist daardoor lukt dat niet. Wellicht is de “Hollandse nuchterheid” ook onderdeel van het probleem.
jelger schreef:
do 12 mar, 2020 11:06
Maar even serieus, in landen zoals Georgië (waar ik niet geheel toevallig meer dan gemiddeld zicht op heb) waar toch stiekem relatief veel interactie met Europa is (diaspora, studenten etc) zijn nog oor er een eerste besmetting was de vluchten met Iran opgeschort. De eerste besmetting kwam vanuit Iran over land (via Azerbeidzjan) en toen is meteen het landvervoer aan banden gelegd. Vluchten uit Italië liggen al een poosje stil. Eerder deze week zijn per speciale charter (2x) 200 burgers uit Italië gerepatrieerd. 7 zijn naar een speciaal ziekenhuis verplaatst vanwege koorts, de rest in speciale quarantaine. Scholen zijn vervroegd met vakantie gegaan, en zullen langer vakantie houden. Alle vliegreizigers worden thermisch gecontroleerd.

Er zijn geen interne besmettingen behalve een enkele door direct contact met iemand die vanuit het buitenland is gekomen. Nu zijn door Schnengen onze landgrenzen niet te controleren, en dus komt het aan op zelf discipline bij burgers om bij reizen van/naar besmettingshaarden voor een vakantiereisje die men toch wil blijven doen zichzelf af te zonderen.

En dat gebeurt niet. Op vakantie naar Italie en dan carnaval vieren. :nono:
Eens. Al kan ik niet beoordelen in hoeverre Georgië vergelijkbaar is met Nederland qua samenleving. Dat kun jij ongetwijfeld beter beoordelen. Ik doel dan op bevolkingsdichtheid/-verdeling, reisfrequentie en “burgerlijke discipline” bij dit soort zaken (in NL is eerder sprake van burgerlijke ongehoorzaamheid).
Verder zit Georgië volgens mij niet in Schengen, wat hen ook meer controle geeft over personenstromen. In kwesties als deze is Schengen wellicht niet ideaal, aangezien het aankomt op de eigen verantwoordelijkheid zoals je al aangeeft. Ik hoef niet te reizen en ga dat dus ook niet doen, maar ik kan me voorstellen dat bedrijven best wat druk op hun medewerkers uit kunnen oefenen om toch naar die meeting te gaan. Gezien veel bedrijven hard geraakt worden door de Coronacrisis denkt men (logisch maar niet wenselijk) toch vooral aan de eigen belangen, als ik zo om me heen kijk.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 12 mar, 2020 12:35

En dan nog: gisteren had Spanje 1 besmettingsgeval. Maar wie gelooft dat?
Hoeveel onontdekte besmettingen lopen er überhaupt rond?
Nederland is met zijn bevolkingsdichtheid ook ideaal voor zo n virus, dat lijkt me geen eerlijke vergelijking
met veel andere landen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 12 mar, 2020 13:05

Sapphire schreef:
do 12 mar, 2020 12:09
Ik denk dat NL niet actief ondermaats wil presteren, maar dat de angst om iets fout te doen of zeggen in ons “overspannen“ landje
Het was een wat plagende opmerking natuurlijk. :wink: Maar er kan wel ander aspect van de volksaard meespelen: de anti-autoritaire reflex. Burgerlijke ongehoorzaamheid die je verderop in je tekst terecht aanhaalt. De ongetwijfeld slechte ontvangst onder burgers van dwingender maatregelen. En dat dus zo lang mogelijk uit proberen te stellen tot het moment van onvermijdelijkheid is aangebroken. We hechten teveel aan onze individuele vrijheid en willen niet dat de overheid daar teveel aan tornt of zich mee bemoeit. We vinden op vakantie blijven gaan in weerwil van te belangrijk. "Bedilzucht" "betutteling" "panekzaaierij" "hype". Allemaal woorden die in eerdere weken geregeld vielen als je pleit voor gerichte strenge maatregelen (dus niet voor iedereen voor alles, maar op gerichte risico factoren). De reflex "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg". De misplaatste "Hollandse nuchterheid" zo je wil.
Sapphire schreef:
do 12 mar, 2020 12:09
Eens. Al kan ik niet beoordelen in hoeverre Georgië vergelijkbaar is met Nederland qua samenleving. Dat kun jij ongetwijfeld beter beoordelen. Ik doel dan op bevolkingsdichtheid/-verdeling, reisfrequentie en “burgerlijke discipline” bij dit soort zaken (in NL is eerder sprake van burgerlijke ongehoorzaamheid).
Verder zit Georgië volgens mij niet in Schengen, wat hen ook meer controle geeft over personenstromen. In kwesties als deze is Schengen wellicht niet ideaal, aangezien het aankomt op de eigen verantwoordelijkheid zoals je al aangeeft.
Klopt, Schengen is een systeemzwakte in situaties als deze. (Baudet,Wilders, kom er maar in! :-P+ ) Wat dat aangaat is de vergelijking met Taiwan, Singapore, Israel of Georgië etc. natuurlijk niet helemaal eerlijk. Het komt bij ons meer aan op eigen sturing en de dwangneurose van burgerlijke ongehoorzaamheid even een paar weken parkeren. Maar je kunt sowieso al op de vliegvelden strikter (medisch) controleren en op die influx greep hebben. Dat is een gerichte maatregelen die best te doen is zonder dat je tegen Schengen in gaat of teveel overlast veroorzaakt zoals lange files. Overigens biedt Schengen gewoon de mogelijkheid voor noodsituaties om grenzen tijdelijk structureel te controleren (en het gaat niet om "op slot" maar medisch controleren en / of herkomst en dan eventueel gericht quarantaine dicteren). Dus als het er echt op aankomt is dat geen argument. Het is vooral het gebrek aan urgentie voelen.

Ik wil niet zeggen dat ze in Georgië nou zoveel braver zijn. Maar enige discipline en respect t.a.v. dergelijke risico's is er wel. 1/3 van het land woont in de hoofdstad waar ook de meeste internationale interactie plaatsvindt. Daar komt bij dat het gros dicht op elkaar woont in veelal oude Sovjet hoogbouw met veel sociale interactie. Dus dat is best een concentratie en in potentie risicovol voor dergelijke infecties.

Maar het was verrekte lastig uitleggen aan schoonfamilie etc waarom Vindicat op reis mocht (er zit een dochter van familievrienden van mijn vrouw in Grunn op de universiteit)

Overigens is dat laatste een typisch geval van belangen afwegen geweest en hebben de GGD en RIVM de voorwaarden gedicteerd (dagelijks contact etc). Vindicat zal ongetwijfeld niet verzekerd zijn geweest voor het afgelasten op basis van het toen nog geldende reisadvies - waarvan je op basis van de ontwikkelingen aan kon zien komen dat die op een glijdende schaal stond. De doorgang zal dus om financiële redenen zijn geweest en onder curatele van de GGD (ook al is het zo niet publiekelijk gezegd) - begrijpelijk want een reis van pak em beet een miljoen aan budget gelast je niet zomaar af als je die uit eigen zak moet betalen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 12 mar, 2020 13:08

Dat laatste zou zo maar eens waar kunnen zijn maar dat mag dan wel hardop gezegd worden door Vindicat.

Gesloten