Sapphire schreef: ↑do 12 mar, 2020 12:09
Ik denk dat NL niet actief ondermaats wil presteren, maar dat de angst om iets fout te doen of zeggen in ons “overspannen“ landje
Het was een wat plagende opmerking natuurlijk.

Maar er kan wel ander aspect van de volksaard meespelen: de anti-autoritaire reflex. Burgerlijke ongehoorzaamheid die je verderop in je tekst terecht aanhaalt. De ongetwijfeld slechte ontvangst onder burgers van dwingender maatregelen. En dat dus zo lang mogelijk uit proberen te stellen tot het moment van onvermijdelijkheid is aangebroken. We hechten teveel aan onze individuele vrijheid en willen niet dat de overheid daar teveel aan tornt of zich mee bemoeit. We vinden op vakantie blijven gaan in weerwil van te belangrijk. "Bedilzucht" "betutteling" "panekzaaierij" "hype". Allemaal woorden die in eerdere weken geregeld vielen als je pleit voor gerichte strenge maatregelen (dus niet voor iedereen voor alles, maar op gerichte risico factoren). De reflex "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg". De misplaatste "Hollandse nuchterheid" zo je wil.
Sapphire schreef: ↑do 12 mar, 2020 12:09
Eens. Al kan ik niet beoordelen in hoeverre Georgië vergelijkbaar is met Nederland qua samenleving. Dat kun jij ongetwijfeld beter beoordelen. Ik doel dan op bevolkingsdichtheid/-verdeling, reisfrequentie en “burgerlijke discipline” bij dit soort zaken (in NL is eerder sprake van burgerlijke ongehoorzaamheid).
Verder zit Georgië volgens mij niet in Schengen, wat hen ook meer controle geeft over personenstromen. In kwesties als deze is Schengen wellicht niet ideaal, aangezien het aankomt op de eigen verantwoordelijkheid zoals je al aangeeft.
Klopt, Schengen is een systeemzwakte in situaties als deze. (Baudet,Wilders, kom er maar in!

) Wat dat aangaat is de vergelijking met Taiwan, Singapore, Israel of Georgië etc. natuurlijk niet helemaal eerlijk. Het komt bij ons meer aan op eigen sturing en de dwangneurose van burgerlijke ongehoorzaamheid even een paar weken parkeren. Maar je kunt sowieso al op de vliegvelden strikter (medisch) controleren en op die influx greep hebben. Dat is een gerichte maatregelen die best te doen is zonder dat je tegen Schengen in gaat of teveel overlast veroorzaakt zoals lange files. Overigens biedt Schengen gewoon de mogelijkheid voor noodsituaties om grenzen tijdelijk structureel te controleren (en het gaat niet om "op slot" maar medisch controleren en / of herkomst en dan eventueel gericht quarantaine dicteren). Dus als het er echt op aankomt is dat geen argument. Het is vooral het gebrek aan urgentie voelen.
Ik wil niet zeggen dat ze in Georgië nou zoveel braver zijn. Maar enige discipline en respect t.a.v. dergelijke risico's is er wel. 1/3 van het land woont in de hoofdstad waar ook de meeste internationale interactie plaatsvindt. Daar komt bij dat het gros dicht op elkaar woont in veelal oude Sovjet hoogbouw met veel sociale interactie. Dus dat is best een concentratie en in potentie risicovol voor dergelijke infecties.
Maar het was verrekte lastig uitleggen aan schoonfamilie etc waarom Vindicat op reis mocht (er zit een dochter van familievrienden van mijn vrouw in Grunn op de universiteit)
Overigens is dat laatste een typisch geval van belangen afwegen geweest en hebben de GGD en RIVM de voorwaarden gedicteerd (dagelijks contact etc). Vindicat zal ongetwijfeld niet verzekerd zijn geweest voor het afgelasten op basis van het toen nog geldende reisadvies - waarvan je op basis van de ontwikkelingen aan kon zien komen dat die op een glijdende schaal stond. De doorgang zal dus om financiële redenen zijn geweest en onder curatele van de GGD (ook al is het zo niet publiekelijk gezegd) - begrijpelijk want een reis van pak em beet een miljoen aan budget gelast je niet zomaar af als je die uit eigen zak moet betalen.