We rijden weer.......de oldtimerrregeling.
-
brinky
- Donateur

Re: We rijden weer.......de oldtimerrregeling.
Hmmm... kan dat wel? Of moet je dan alsnog de volledige MRB over 2015 gaan betalen (dus ook van de maanden dat de vorige eigenaar de saab nog had)?
-
Raggare
- Geregistreerd lid
Geen idee, dit is voor mij ook voor het eerst sinds een jaar of 15 dan ik weer wat met de Nederlandse MRB te maken heb 
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Volgens mij is dit inderdaad zo. Diegene die eigenaar is op 31 december bepaald of de auto meedoet aan de regeling of dat er gewoon mrb geheven wordt. Bij verkoop wordt de nieuwe eigenaar min of meer verplicht om dit over te nemen. Het zou dus verstandig zijn (lees véél goedkoper), om de auto in december stil te laten staan en vanaf 1 januari gewoon betalen voor het gehele jaar. Wil je in december wel rijden, dan dien je de overige 11 maanden ook nog te betalen. Misschien wél met aftrek van de €120 die reeds door de vorige eigenaar betaald is.brinky schreef:Hmmm... kan dat wel? Of moet je dan alsnog de volledige MRB over 2015 gaan betalen (dus ook van de maanden dat de vorige eigenaar de saab nog had)?
-
Raggare
- Geregistreerd lid
Hmm als dat zo is dan ben ik een beetje ontstemd 
-
blue city
- Donateur (3x)

Is volgens mij ook niet zo. Ooit eens geinformeerd, en toen als antwoord. Wilt U het lopende jaar als nieuwe eigenaar gewoon MRB betalen kan dat. U betaald dan vanaf datum overschrijving. U dient dan wel zelf aangifte te doen.Raggare schreef:Hmm als dat zo is dan ben ik een beetje ontstemd
Voor een bestaande eigenaar telt dit niet, die moet dus wachten tot 1 januari, of de volle mep betalen over het afgelopen jaar.
Een en ander onder voorbehoud. Ik heb geinformeerd toen alles nog wat wazig was.
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Van de bd:
10. Geen gebruik maken van de overgangsregeling
Indien u besluit om geen gebruik te maken van de overgangsregeling maar van het reguliere MRB tarief willen wij u graag attenderen op het volgende:
''Wordt er in de loop van het kalenderjaar alsnog overgestapt naar de reguliere MRB dan wordt het reguliere tarief aan belasting nageheven over het gehele kalenderjaar''. Bron: Belastingplan 2014.
Geheel afhankelijk van het tijdvak dient u met terugwerkende kracht het reguliere MRB tarief te betalen (in 2015).
10. Geen gebruik maken van de overgangsregeling
Indien u besluit om geen gebruik te maken van de overgangsregeling maar van het reguliere MRB tarief willen wij u graag attenderen op het volgende:
''Wordt er in de loop van het kalenderjaar alsnog overgestapt naar de reguliere MRB dan wordt het reguliere tarief aan belasting nageheven over het gehele kalenderjaar''. Bron: Belastingplan 2014.
Geheel afhankelijk van het tijdvak dient u met terugwerkende kracht het reguliere MRB tarief te betalen (in 2015).
-
blue city
- Donateur (3x)

Klopt als een bus. Maar dit geldt voor de bestaande eigenaar. Raggare is een nieuwe eigenaar in dit jaar en kan zonder meer zijn auto aangeven als zijnde normaal tariefplichtig. Zou toch van de gekke zijn als dit niet zo is. Oldtimermarkt ligt al op zijn kont, maar dit zou een genadeklap zijn.
-
brinky
- Donateur

Andersom, kan dat dan ook? Dus ik koop op 1 maart een auto die wordt gereden onder het normale tarief... mag ik dan als nieuwe eigenaar alsnog aan de 120 euro regeling mee doen per 1 maart?
-
blue city
- Donateur (3x)

Dacht ik wel, maar daar heb ik niet naar gevraagd bij de vriendelijke belastingjuffrouw. Dat zou wel mooie openingen bieden.
Stel, en ik zeg stel, dat het allemaal zo is. Dan kun je op 30 november "ruilen"met een betrouwbaar vriendje. Je doet netjes aangifte en betaald 3 maanden MRB. Op 1 maart "ruil je weer terug, en vraagt direct Kwarttarief aan. Betaald 122 Euro en je kunt weer 9maand vooruit. Daarna herhaal je het hele verhaal.
Hmm, ik blijf dit volgen.
-
FHR
- Donateur (2x)

Houdt er aub wel rekening mee dat de 1e persoon die je bij de belastingdienst aan de tel krijgt, echt lang niet alles weet over hoe eea in elkaar steekt: Deze week een brief gekregen van een 99 die geschorst is, dat die per 16 januari 2016 ??????? (iets met peildatum: ja mevr. dat is bij een voertuig die nog geen 40 is), volledig belastingvrij zou worden. Voordat ze het snapten dat een auto vanaf de dag dat die 40 wordt( datum 1e ingebruikname, bij deze augustus 2015 !!) bel.vrij zou moeten zijn, was ik een half uur en 2 doorverbindingen ( en ook die moest eerst nog weer navragen ) verder.
Ps. ze waren/bleven wel vriendelijk
-
blue city
- Donateur (3x)

Na een slapeloze nacht en telefonische informatie blijkt dat mijn opmerkingen correct en tevens juist te zijn. Nieuwe eigenaar betaald alleen de rest van het jaar, dient wel zelf aangifte te doen, anders gaan ze uit van de overgangsregeling. Oude eigenaar krijgt geen restitutie.
Vwb Brinkys vraag. Ook hier was mijn opmerking juist, mits de auto aan de voorwaarden voldoet. Kun je zelf aanvragen bij de belastingdienst.
Dit alles aldus een vriendelijke belastingmevrouw W......, die wel een en ander zelf eerst moest uitpluizen.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
dat moet je me dan toch even uitleggen. datum van 1e ingebruikname is volgens mij niet de datum dat-ie in NL op kenteken wordt gezet, maar de 1e datum dat-ie überhaupt op kenteken wordt/werd gezet, waar ook ter wereld. dus als je een auto importeert die 39,5 jaar oud is en je hebt een DET, dan geldt voor de NL klassiekerregeling dat de DET bepalend is voor de 40-jaar-datum. en niet de Datum NL-toelating.FHR schreef:Houdt er aub wel rekening mee dat de 1e persoon die je bij de belastingdienst aan de tel krijgt, echt lang niet alles weet over hoe eea in elkaar steekt: Deze week een brief gekregen van een 99 die geschorst is, dat die per 16 januari 2016 ??????? (iets met peildatum: ja mevr. dat is bij een voertuig die nog geen 40 is), volledig belastingvrij zou worden. Voordat ze het snapten dat een auto vanaf de dag dat die 40 wordt( datum 1e ingebruikname, bij deze augustus 2015 !!) bel.vrij zou moeten zijn, was ik een half uur en 2 doorverbindingen ( en ook die moest eerst nog weer navragen ) verder.
in de 'oude regeling' was het zo dat de auto belastingvrij werd per 1/1 van het jaar dat-ie 25 werd. in het jaar dat mijn 9000 25 werd, kreeg ik ergens in (ik meen) april een brief waarin gemeld werd dat de auto belastingvrij werd verklaard. ik heb in dat jaar (1986+25) geen (gedeelte van) wegenbelasting hoeven betalen.
-
esalet
- Donateur (8x)

Helaas dit ligt anders, tenminste als de tekst van de Oldtimerparagraaf van het Belastingplan nog actueel is. En dat is íe volgens mij, ik heb hiertoe het Belastingplan 2015 en 2016 met de zoekfunctie doorgespit en kwam geen wijzigingen hierop tegen.blue city schreef:![]()
Vwb Brinkys vraag. Ook hier was mijn opmerking juist, mits de auto aan de voorwaarden voldoet. Kun je zelf aanvragen bij de belastingdienst.
Dit alles aldus een vriendelijke belastingmevrouw W......, die wel een en ander zelf eerst moest uitpluizen.
Er staat letterlijk: "Indien de overgangsregeling niet in het kalenderjaar is toegepast en de nieuwe houder van het motorrijtuig wel voor toepassing van de overgangsregeling kiest, vangt op de voet van het zevende lid het tijdvak voor de toepassing van de overgangsregeling aan met ingang van de het eerstvolgende kalenderjaar." Het mag dus wel, maar pas per 1 januari van het volgende kalenderjaar.
Maar ik laat me gerust corrigeren als het anders blijkt te liggen (maar ik vermoed dat dit wel zo zal blijven, anders kan je inderdaad eerst 's winters gewoon rijden en daarna door een nieuwe tenaamstelling snel nog instromen in de overgangsregeling. En dat was nou net niet de bedoeling).
-
esalet
- Donateur (8x)

OJa @ je antwoord richting Raggare: dat klopt zeker wel inderdaad, als je ergens lopende het jaar een auto overneemt die toen al in de overgangsregeling zat, dan mag je kiezen of je die overneemt of niet. Als je het niet wilt dan moet je aanvullende aangifte doen en betaal je het reguliere tarief vanaf de dag dat ie op jouw naam staat (zoals jij ook al aangaf dus).
Mijn bron is overigens deze (kan handig zijn voor anderen, ik ga er zoals gezegd van uit dat het nog actueel is, anders hoor ik ook graag!)
https://www.vrijstellingoldtimer.nl/blo ... ijstelling
Mijn bron is overigens deze (kan handig zijn voor anderen, ik ga er zoals gezegd van uit dat het nog actueel is, anders hoor ik ook graag!)
https://www.vrijstellingoldtimer.nl/blo ... ijstelling