Meest betrouwbare en betaalbare Saab
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Re: Meest betrouwbare en betaalbare Saab
Heb je wel eens gelezen wat daar allemaal op af te dingen viel?
-
olav99
- Donateur (3x)

Allen alvast bedankt voor de reacties!
Dat de 'verstandige' keus een C1/107/Aygo (citybug) zou zijn realiseer ik me terdege. Onlangs voor mijn nichtje na wat puzzelen ook bij zo'n autootje uitgekomen, en ik moet zeggen, het is niet alleen op alle vlakken betaalbaar en ook behoorlijk veilig, maar wanneer je er in rijdt heb je helemaal niet het gevoel met iets kleins op pad te zijn. Je ziet er dan ook niet voor niets op elke straathoek minstens één staan.
Een meer op emotie gebaseerde optie die ik als Saabrijder zeker interessant vind is de 9-3 i-tje uit eind '90. Eigenlijk uit '98, maar dat ligt ook een beetje aan mezelf: hoe leuk zou ik het vinden om een auto te rijden die net zo oud is als ik. En mijn dochter zou dat dan kunnen, zonder meteen in een oud barrel te zitten dat amper meer meekan met het huidige verkeer. Iets wat met mijn geboortejaar dan al snel wel het geval is
Ik ga me eens verdiepen in de eenvoudigste 9-3 uitvoering, specifieke problemen, aandachtspunten etc. en dan eens kijken of ze daar wat voor voelt. En ik zie al dat het in wegenbelasting niet uitmaakt of je een coupe of cabrio rijdt...
Dat de 'verstandige' keus een C1/107/Aygo (citybug) zou zijn realiseer ik me terdege. Onlangs voor mijn nichtje na wat puzzelen ook bij zo'n autootje uitgekomen, en ik moet zeggen, het is niet alleen op alle vlakken betaalbaar en ook behoorlijk veilig, maar wanneer je er in rijdt heb je helemaal niet het gevoel met iets kleins op pad te zijn. Je ziet er dan ook niet voor niets op elke straathoek minstens één staan.
Een meer op emotie gebaseerde optie die ik als Saabrijder zeker interessant vind is de 9-3 i-tje uit eind '90. Eigenlijk uit '98, maar dat ligt ook een beetje aan mezelf: hoe leuk zou ik het vinden om een auto te rijden die net zo oud is als ik. En mijn dochter zou dat dan kunnen, zonder meteen in een oud barrel te zitten dat amper meer meekan met het huidige verkeer. Iets wat met mijn geboortejaar dan al snel wel het geval is
Ik ga me eens verdiepen in de eenvoudigste 9-3 uitvoering, specifieke problemen, aandachtspunten etc. en dan eens kijken of ze daar wat voor voelt. En ik zie al dat het in wegenbelasting niet uitmaakt of je een coupe of cabrio rijdt...
-
theun
- Donateur (3x)

Ja, heb ik gezien. Alle commentaren en bedenkingen met betrekking tot dat filmpje gelezen? (Prachtige pr van Renault)sterkstromer schreef: ↑di 01 dec, 2020 20:29Heb je dat filmpje weleens gezien van die oude Volvo tank contra een moderne Renault?theun schreef: ↑di 01 dec, 2020 17:45Ik zie allemaal alternatieven waarvan ik hoop dat mijn dochter die niet kiest. Naast kosten en betrouwbaarheid is er ook nog zo iets als veiligheid!
Dus ik zou altijd gaan voor een 9000/900/9-3 zonder turbo of een s60/s70 of iets dergelijks..
Desnoods een Avensis of subaru legacy. Galant of iets van dat formaat.
Maar een relatief onervaren bestuurder in een c1 of ander koekblik de snelweg op sturen... niet in ons gezin.
Daarbij is een modus van heel andere orde dan een c1. Kijk maar eens naar alleen het voertuiggewicht.
Natuurlijk zijn auto’s veiliger geworden. Maar hoe meer kreukelzone hoe meer kans.
Back in topic; leuk voornemen!!
-
sterkstromer
- Donateur

theun schreef: ↑di 01 dec, 2020 21:00
Alle commentaren en bedenkingen met betrekking tot dat filmpje gelezen? (Prachtige pr van Renault)
sterkstromer schreef: ↑di 01 dec, 2020 20:35Nee, wat was dat allemaal?
Niet onbegrensd, lijkt me.Natuurlijk zijn auto’s veiliger geworden. Maar hoe meer kreukelzone hoe meer kans.
-
sterkstromer
- Donateur

Er staan behoorlijk goede aankooptips op het forum, maar je moet bij je aankoop ook een beetje geluk hebben. Ga niet voor de eerste die je tegenkomt en zet opties in dit topic. Altijd wel een kritische lezer te vinden.olav99 schreef: ↑di 01 dec, 2020 20:49Ik ga me eens verdiepen in de eenvoudigste 9-3 uitvoering, specifieke problemen, aandachtspunten etc. en dan eens kijken of ze daar wat voor voelt. En ik zie al dat het in wegenbelasting niet uitmaakt of je een coupe of cabrio rijdt...
-
Braakhuis 9-5
- Geregistreerd lid
Rij als 20 jarige al bijna 3 jaar in een 9-3 2.0i uit 1998. In die 3 jaar, op wb en benzine na, kosten gehad aan onderhoud, 2x schade (1x niet mijn fout wsnt scooter achterop en 1x door gladheid tegen een lantaarnpaal) en 2x kleine slijtage onderdelen, voor de rest redelijk probleem vrij. Reparaties waren het kunststofasje van de handbediende kachel en lmm. Als ik een wilde gok doe op de schade na ben ik denk ik max 600 euro kwijt geweest aan kosten in 3 jaar tijd en heb er ruim 30k km mee gereden
-
Marius0404
- Donateur (7x)

Tsja, er zijn ook dagen dat je meer kwijt bent.max 600 euro in 3 jaar
-
DV 9-3
- Donateur

Ik vraag me oprecht af of de antwoorden op je vraag énige invloed zullen hebben op de uiteindelijke keuze die je dochter (en jij?) gaat maken...olav99 schreef: ↑di 01 dec, 2020 13:31Mijn studerende dochter heeft steeds vaker een auto nodig voor stages (5.000-7.500km/jaar, stad en snelweg). Tot nu toe gebruikt ze daarvoor onze auto, maar een eigen auto heeft natuurlijk ook wel wat. Met een schuin oogt kijkt ze naar verstandige kleine stadsauto's (Twingo, C1, etc), maar een Saabje zou ook leuk zijn. Maar dan wel een betrouwbare waaraan je niet hoeft te sleutelen, en het mag als student natuurlijk weer zo min mogelijk kosten (zowel aanschaf, bezit als gebruik)
Wat denken jullie: Saab maar gewoon laten voor wat het is en gaan voor klein, zuinig en betrouwbaar, of is er in de Saab hoek ook wel wat te vinden dat daaraan voldoet? Een basic 90 bijvoorbeeld?
Niemand weet vooraf of een oudere auto in de lagere prijsklasse betrouwbaar is. Daarnaast, als een Aygo achtige niet leuk genoeg gevonden wordt en een Saab wel, is daar ook nog eens een dilemma tussen ratio en gevoel. Ga samen rondkijken, ga samen rondrijden, ga samen denken, ga samen voelen, ga samen vergelijken, en op een gegeven moment kom je dè auto tegen waarvan je samen het gevoel hebt dat dìe ècht de juiste keuze is... Wat wie er hier of elders ook over zegt. My two cents: Saab rijden kost hoe dan ook meer geld dan Aygo rijden. Allebei kan leuk zijn, maar op een andere manier en om verschillende redenen. Net als alle mogelijkheden daar tussen in trouwens... Maar dat weet je zelf natuurlijk allemaal ook allang. Ohja, vergeet vooral niet te genieten van het samen (auto mobiel geluk) zoeken!
-
coppe218
- Donateur (3x)

Mijn zoon wilde graag een afgetrapte Japanner met brulpijp. Ik heb hem nu in een 900NG 2.0 ik gezet en hij is bijna helemaal om. Kosten liggen wel iets hoger, maar voelt qua veiligheid toch iets beter
-
9323
- Donateur (2x)

Even een lans breken voor een 9-3 turbo met B204-motor. Die zijn, evenals i'tjes, nauwelijks kapot te krijgen. En ze rijden lekkerder en zijn nog zuiniger ook. 9000 kan ook, maar dan zit je wel vaak met meer achterstallig onderhoud.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Veel moderne kleinere auto's doen niet onder voor een 20 jaar oude 9-3 hoor. Of je het nou leuk vindt of niet. En daarbij: als het budget minimaal is dan is het automatisch onmogelijk om een grote zware auto (te) rijden(d te (onder)houden).theun schreef: ↑di 01 dec, 2020 17:45Ik zie allemaal alternatieven waarvan ik hoop dat mijn dochter die niet kiest. Naast kosten en betrouwbaarheid is er ook nog zo iets als veiligheid!
-
9323
- Donateur (2x)

Aan de andere kant: voor 500 euro kun je best een acceptabel i'tje vinden. Hou je aardig wat geld over voor onderhoud, wegenbelasting, etcetera.
-
gudmundje
- Donateur

Voor wat meer tik je een 9-3 lpt op de kop. In Woluwe staat er eentje al lang, 1e eigenaar, ik vermoed dat die niet meer mag / kan rijden. Ziet er erg netjes uit
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/sa ... c=listPage

Ik ben momenteel niet in de markt voor een 9-3 maar moest dat zo zijn ging ik deze zeker eens bekijken.
Bon état, bien entretenu, intérieur exceptionnel.
Intérieur tissu/cuir
AIRCO
Cruise contrôle
4 Pneus changés en 2019
Entretenu par SAAB (BEHERMAN)
Un propriétaire
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/sa ... c=listPage

Ik ben momenteel niet in de markt voor een 9-3 maar moest dat zo zijn ging ik deze zeker eens bekijken.
Bon état, bien entretenu, intérieur exceptionnel.
Intérieur tissu/cuir
AIRCO
Cruise contrôle
4 Pneus changés en 2019
Entretenu par SAAB (BEHERMAN)
Un propriétaire
-
Marius0404
- Donateur (7x)

hier wil je je dochter toch wel in zien rijden!