Blunders bij het klussen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Funky Dude
In memoriam †

Re: Blunders bij het klussen

Bericht door Funky Dude » vr 03 feb, 2012 20:30

Met een vriend van me in m'n achtertuintje zijn tigdehands 1e motor opgeknapt (CB400N) o.a. frame nieuw gelakt, nieuwe banden, complete uitlaten vervangen, alle chroom gepoetst... Het motorblok liet hij reviseren maar vanwege de kosten zou hij dat zelf weer in elkaar zetten, omdat hij biologie studeerde zou dat niet zo moeilijk zijn :-S+
Ik ging met m'n vriendin op vakantie toen hij het blok weer terug kreeg van het revisiebedrijf maar hij zou zich alleen wel redden.

Toen we terugkwamen van vakantie stond de motor met het blok er weer in mooi te wezen, dus ik was erg benieuwd...

Hij had 'm gestart en het ding had nogal veel lawaai gemaakt en enorm gerookt dus hij was ermee naar een motordealer gereden voor advies: "beetje rook zou te wijten zijn aan de bij de montage gebruikte olie, de oorzaak van het lawaai was waarschijnlijk een kleinigheidje". Terugrijdend naar mijn tuintje werd het lawaai steeds erger maar ineens was het stil en had hij verder moeten lopen.
Het kleinigheidje bleek het verkeerd monteren van de nokkenasketting te zijn geweest: het hele blok lag in puin!

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » za 04 feb, 2012 21:21

laatst:
ahum :oops: :oops: :oops: , ringtje verkeerd geplaatst bij montage remleiding. (aan de andere kant bleef de ring namelijk op de remleidingbevestiging plakken en ging er van uit dat dat bij de ene kant ook zo was). Ringetje lag dus los in de garage, dus niet kijken en de ring tegen om de bout gedaan (waar er dus al één zat, maar niet gezien), bout door de remleiding bevestiging en aandraaien maar.

Gevolg: bij de testrit weinig druk in het pedaal en een hoop remvloeistof aan de binnenkuip, op de band en op de vloer van de garage........

stom :oops: stom :oops: stom :oops: , en gevaarlijk ook!! Maar goed, daar zijn testritten ook voor.....

oja en vroeger nog wel eens weggereden met één veerpoot nog los aan de bovenkant (moeren niet aangedraaid onder de kap), en een keer weggereden met de wielbouten niet geheel aangedraaid, dan na een paar km je afvragen, wat is dat gebonk toch???

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » ma 06 feb, 2012 13:08

Niet eens tijdens het klussen:

Enige jaren geleden (over de reden wijd ik verder even niet uit :D ) een oude gebruikte caraven gekocht.
Stevig onderhandeld over de prijs, contant afgerekend, de Forty ervoor, verlichting gecontroleerd en weg proberen te rijden.
Tsjezus, wat is dat ding zwaar! Goed, hij had al even buiten gestaan, maar toch... Tot de vorige eigenaar heel hard "STÓÓÓÓP" riep. Was ik vergeten de achterste steunpootjes omhoog te draaien. :oops: :oops: Ik was toch al 3 meter ver gekomen en had 2 mooie, diepe sporen in het grasveldje getrokken.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 15 feb, 2012 15:45

ik vind die van gussarrow ook erg leuk:)

robertw

Bericht door robertw » wo 15 feb, 2012 16:14

remmmmmennnn....

Een paar maanden terug zat ik een paar weken lang te klooitviolen met de remmen van mijn MY85 900 (oude steek). Die remmen wel 100x keer ontlucht, nieuwe hoofdremcilinder en achterremklauwen vervangen door gereviseerde. Ook het laatste mocht niet baten, gek werd ik ervan. Zeker een paar liter remolie er door heen gejast.

Elke keer weer onluchten, testen, om bij het aanrijden van de eerste beste bocht al tot de conclusie komen dat er weer een uur werk verloren was gegaan. Totdat ik ergens een topic las van een US saabforummer die door zijn monteur een melding kreeg dat zijn achterste remklauwen verkeerd om gemonteerd waren... toen ging er een lampje branden... zeg maar een bouwlamp van 1000w.

Wat bleek, bij de demontage van de oude, niet gereviseerde remmen had ik niet opgelet wat links of rechts was met als gevolg dat de ontluchtingsnippel naar beneden stond. Dat werkt dus niet. Na het herstellen van de fout (dus juiste montage van de remklauwen) was ik binnen 1 uur klaar en rijden maar. eindelijk.. .wat was ik blij want toen kon ik eindelijk de auto laten keuren/importeren.

/rw

ps1, Overigens heb ik mij lang afgevraagd hoe die US kerel zo lang heeft kunnen rondrijden met de remklauwen verkeerd om.. maar dat terzijde.
ps2, Met de nieuwe steek remmen kun je fout niet maken omdat je anders met je remleidingen niet uitkomt.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » ma 05 mar, 2012 22:46

Ik ben met een trekhaak bezig voor onder mijn 99.
De oorspronlijke plaatsing van de contactdoos bevalt mij niet, deze zat scheef op de trekhaak aan een van de beugels.
Dat heb ik verwijderd en bij een constructiebedrijf heb een stukje plaat gehaald die ik helemaal heb bewerkt zoals ik het wil hebben.
Vandaag heb ik dat plaatje aan de trekhaak laten lassen. ipv voorover zit ie er achterover op gelast. Had even niet goed opgelet.
Hij kijkt dus als het ware naar boven toe ipv recht naar voren toe. Dat was mijn blunder...
Heb hem eraf geslepen en ga weer opnieuw beginnen. En als het nieuwe plaatje dan zit zoals ik wil gaat ie naar de poedercoater

Afbeelding
Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 06 mar, 2012 19:39

ach,
kijk onder de motorkap. zie ik een beetje gesmeer bij de ontsteking in de buurt.
shit o ring van de ontsteking lekt zeker.
ontsteking eraf, alles mooi schoongemaakt.
nieuwe o ring erop.
tijdens de montage, hé de oliedop zit ook niet helemaal goed op de klepdeksel :-S+
(H motor oud type deksel)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 06 mar, 2012 19:44

@ raggare voor nederland, las en ook nog even een extra oog aan t.b.v. de losbreekinrichtingskabel van een geremde aanhanger.

btw, zou trouwens nooit aan die stang gaan lassen, maar aan het andere gedeelte schuine gedeelte

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » di 06 mar, 2012 19:56

Dat oogje. een schakel van een ketting, voor de losbreekkabel zit aan de andere kant gelast. Ik had er aan gedacht :wink:
Dat lassen aan de stang had ik ook aan zitten denken, vroeg me af of het de boel zou verzwakken.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » wo 07 mar, 2012 21:09

Thule heeft daar voor nog geen 15 euro een oplossing voor mooi zwart gepoedercoat en al, heb ik na lang zoeken nu ook op mijn 99 zitten.

http://www.traen.eu/thule-trekhaken-accessoires.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » wo 07 mar, 2012 21:16

hm komt ie nu mee :-P+
Het is inmiddels opgelost oude plaat eraf en weer een nieuwe erop laten lassen. Nu zit ie zoals ik het wil.

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » do 08 mar, 2012 0:11

nacra 93 schreef:Thule heeft daar voor nog geen 15 euro een oplossing voor mooi zwart gepoedercoat en al, heb ik na lang zoeken nu ook op mijn 99 zitten.

http://www.traen.eu/thule-trekhaken-accessoires.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Goeie.
:rotfl:

:besserwisser:
mij hebben ze altijd geleerd: voor dat je je handen gebruikt, eerst nadenken. Daar moet een moderne aanvulling op komen: voordat je gaat denken eerst googlen :lol:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 08 mar, 2012 14:16

ben ik het mee eens,
maar de bovenstaande beugel is niet geschikt voor de losbreekinrichtingskabel van een geremde aanhanger.
die haak moet vast (gelast) aan de trekhaak zitten :wink:

bekeuring tussen de 60 en 160 euries

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » do 08 mar, 2012 14:32

Je zou tussen de plaat en de bout aan de overkant van de dooshouder (??) een plaatje met een oog kunnen zetten waar je de losbreek inrichting inhaakt.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » do 08 mar, 2012 14:37

Ik kan het nog steeds geen blunder noemen als je een trekhaak in elkaar knutselt...

Plaats reactie