Spanrol polybelt

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
FrankM
Geregistreerd lid

Spanrol polybelt

Bericht door FrankM » zo 28 dec, 2003 22:50

Sinds een dag of 2 ( hallo doe maar)
maakt de spanrol van de polybelt van mijn 9000 2.3-16 een rammelend geluid...heeft iemand een idee hoeveel werk het is om deze te vervangen,of hoeveel dit kost...

Bij voorbaat dank,Frank

Erik
Lid van verdienste

Re: Spanrol polybelt

Bericht door Erik » ma 29 dec, 2003 11:45

Doe jezelf een lol en vervang hem(ze, het zijn er nl 2) meteen.
Ik heb dit ook gehad met mijn 900 2.3. Na 5 dagen was de grootste spanrol (diegene die recht boven de krukas zit) compleet uit zijn lager gelopen en zat de zaak dwars op de nomale richting. Gevolg riem lag ernaast, stuurbekrachtiging deed het niet meer, accu laad niet meer bij en ergste de waterpomp draait ook niet meer. Dus meteen stilzetten om schade te voorkomen.

Het vervangen heb ik zelf gedaan omdat geen enkele garage mij kon garanderen wanneer ze tijd hadden. Op zich een vrij simpele klus, ben er geloof ik een uurtje mee bezig geweest. Uitleg hoe te doen is beetje lastig maar als je het bij je garage vraagt kunnen ze het makkelijk bij de auto even laten zien. Meen dat ik 60 euro kwijt was voor beide rollen en een nieuwe multiriem.

erik

overigens die dingen zouden bij regulier onderhoud rond de 110000km vervangen moeten worden. Mijne zijn zo'n 170000 meegegaan.

FrankM
Geregistreerd lid

Bericht door FrankM » ma 29 dec, 2003 14:29

bedankt Erik,ik ga vanmiddag even bij de dealer langs om onderdelen te halen...ik heb een set werkplaatshandboeken,dus ik geloof dat het wel lukt :oops:

Groet,Frank

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 30 dec, 2003 14:34

ben benieuwd. Geloof dat het trouwens bij de 9000 iets makkelijker gaat om erbij te komen omdat er meer ruimte aan de zijkant van het blok is. Bij de 900 was dit lastiger. Heb op advies van de garage met de krik een hele lichte zijdelingse spanning op het blok gezet en zo iets meer ruimte gecreerd.

Succes ermee in ieder geval

FrankM
Geregistreerd lid

Bericht door FrankM » di 30 dec, 2003 16:25

Hallo Erik,

Bij een 9000 lijkt het heel makkelijk te gaan.Auto op pootjes zetten,rechter voorwiel verwijderen,kunststof binnenscherm verwijderen en sleutelen maar!! Zo te zien kun je er dan voortreffelijk bij.... :P

Verslag volgt,groet,Frank

Plaats reactie