Gas of geen gas, dat is de vraag? Althans wat bereft SAAB.
-
hbende
- Geregistreerd lid
Gas of geen gas, dat is de vraag? Althans wat bereft SAAB.
Ik heb net in een ander onderwerp een uithaal gemaakt omtrent LPG.
Mijn mening steek ik dan ook niet onder stoelen of banken. LPG is niet geschikt voor een SAAB. Ik heb teveel slechte ervaringen en gevolgen gezien van het rijden op LPG. Uitzonderingen daar gelaten.
Om nog wat kolen op het vuur te gooien, "Op gas moet je koken!".
Voor de kilometer vreters onder ons, is het vele malen beter om te gaan dieselen. LPG is daar helemaal niet geschikt voor.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Mijn mening steek ik dan ook niet onder stoelen of banken. LPG is niet geschikt voor een SAAB. Ik heb teveel slechte ervaringen en gevolgen gezien van het rijden op LPG. Uitzonderingen daar gelaten.
Om nog wat kolen op het vuur te gooien, "Op gas moet je koken!".
Voor de kilometer vreters onder ons, is het vele malen beter om te gaan dieselen. LPG is daar helemaal niet geschikt voor.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Re: Gas of geen gas, dat is de vraag? Althans wat bereft SAA
Deze hele discussie is a meerdere malen gevoerd in een ander topic dus daarmee in mijn ogen overbodig!!
dit is de link:link
dit is de link:link
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Okay, gelijk heb je. Laten we een nieuwe over diesel beginnen. Minister Peijs wil diesel duurder maken omdat ze tot duizenden doden (!) meer per jaar leiden als gevolg van de luchtvervuiling m.n. roet. Als ik al die ouwe dieseltjes, stadbussen en vooral vrachtwagens zie, kan ik haar geen ongelijk geven.
Maarrrrr, dat gaat voorbij aan het feit dat dieseltechniek inmiddels is voortgeschreden. Schonere verbranding door hogere efficiency en roetfilters. Daarbij loopt een diesel gemiddeld zuiniger en is het een minder complex raffinageproduct (goedkoper te produceren). Diesel zou eigenlijk meer toekomst moeten hebben dan benzine.
Alleen dat geluid....
Maarrrrr, dat gaat voorbij aan het feit dat dieseltechniek inmiddels is voortgeschreden. Schonere verbranding door hogere efficiency en roetfilters. Daarbij loopt een diesel gemiddeld zuiniger en is het een minder complex raffinageproduct (goedkoper te produceren). Diesel zou eigenlijk meer toekomst moeten hebben dan benzine.
Alleen dat geluid....
-
B235R
- Lid van verdienste
Er valt wat voor te zeggen, dat LPG onbetrouwbaar kan zijn. Maar het ligt er aan in welk schuitje je zit, nietwaar??
Je wilt een 9-3 Sport Sedan Vector leasen (leaseauto v/d zaak), evt een diesel evt. een 1.8t op LPG. stel voor 3 jaar en een kilometertrage van 50.000.
9-3 1.8t 150 pk € 35.590,-
9-3 1.9 TiD 120 pk € 38.690,-
Verschil in de prijzen is al behoorlijk to € 3100 incl btw. Maar aangezien Saab NL ook meedoet aan het GasFX verhaal zal een LPG installatie een all-in prijs hebben van: € 1.895,- (exclusief BTW) per auto).
Nou je weet wel dat de km/kostprijs gunstiger uitvalt binnen deze 3 jaar in het voordeel van LPG. Kwa onderhoud zal een gasfx installatie zich goed houden t.o.v. vroegere installatie's die nogal eens storingsgevoelig werden als ze 200dkm had gedraait.
2 jaar volledige garantie zonder km beperking, mocht bijv. je cilinderkop kapot gaan dan zit er in het 3e jaar toch nog 75% coulance op. En dan bieden ze nog de volgende aan bij aanschaf van gasfx.
Je wilt een 9-3 Sport Sedan Vector leasen (leaseauto v/d zaak), evt een diesel evt. een 1.8t op LPG. stel voor 3 jaar en een kilometertrage van 50.000.
9-3 1.8t 150 pk € 35.590,-
9-3 1.9 TiD 120 pk € 38.690,-
Verschil in de prijzen is al behoorlijk to € 3100 incl btw. Maar aangezien Saab NL ook meedoet aan het GasFX verhaal zal een LPG installatie een all-in prijs hebben van: € 1.895,- (exclusief BTW) per auto).
Nou je weet wel dat de km/kostprijs gunstiger uitvalt binnen deze 3 jaar in het voordeel van LPG. Kwa onderhoud zal een gasfx installatie zich goed houden t.o.v. vroegere installatie's die nogal eens storingsgevoelig werden als ze 200dkm had gedraait.
2 jaar volledige garantie zonder km beperking, mocht bijv. je cilinderkop kapot gaan dan zit er in het 3e jaar toch nog 75% coulance op. En dan bieden ze nog de volgende aan bij aanschaf van gasfx.
Totaal plaatje opgetelt is het fiscaal aantrekkelijk voor de berijder minder bijtelling, meer auto voor minder geld. Goedkoper leasen voor de werkgever en ook voor leasemaatschappij. Gasfx kan bieden wat oudere gasinstallatie's niet bieden. Nieuwe saab's kunnen gerust op LPG rijden, zonder noemenswaardige problemen die bij dieselvarianten ook voor komen.Volledige mobiliteitsgarantie
Gedurende de looptijd van de (lease)overeenkomst (maximaal 4 jaar of 150.000 kilometer) garandeert gasFX als enige aanbieder van autogasoplossingen volledige mobiliteit. Eventuele storingen aan het autogassysteem worden snel en kosteloos verholpen via het landelijk dekkende netwerk van de Vialle Centers. Kosten van vervangend vervoer ná 24 uur worden zelfs geheel door gasFX vergoed.
-
Oosthoek
- Donateur

Laat mevrouw Peijs haar verhaal maar eens staven met feiten. Lijkt me natte vinger werk.
-
B235R
- Lid van verdienste
de overheid loopt meestal 50 jaar achter.
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
En nu wil ik graag een 900 classic rijden en veel kilometers maken tegen een zo laag mogelijke kilometerkostprijs...

-
op
- Donateur (4x)

Even een nieuwe invalshoek v.w.b. gas. Ik had een 99 waarmee ik veel korte stadsritjes reed. Bijna altijd was de motor net of nog net niet op temperatuur als ik aankwam waar ik zijn moest.
Gevolg: hoog benzine verbruik 1:6,5 (ipv 1: 10 tot 1:11 wat ik op de groet weg reed) op den duur steeds slecht lopende motor en enorme rookpluimen achter de auto
. bij koud weer
Ik heb toen een 96 gekocht met een anderhalf jaar oude gasinstallatie waar al 23.00km mee gereden was. Met een geharde kop, dat is belangrijk.
Resultaat: gas verbrandt heter, dus de auto is snel warm, wat goed is voor de motor, en voor mij want de kachel doet het sneller
geen enorme rook/damppluimen meer en een een verbruik van 1:8
En : al vier jaar geen enkel probleem gehad!
Ik ben dus blij met gas
Groet,
Olaf
Gevolg: hoog benzine verbruik 1:6,5 (ipv 1: 10 tot 1:11 wat ik op de groet weg reed) op den duur steeds slecht lopende motor en enorme rookpluimen achter de auto
Ik heb toen een 96 gekocht met een anderhalf jaar oude gasinstallatie waar al 23.00km mee gereden was. Met een geharde kop, dat is belangrijk.
Resultaat: gas verbrandt heter, dus de auto is snel warm, wat goed is voor de motor, en voor mij want de kachel doet het sneller
En : al vier jaar geen enkel probleem gehad!
Ik ben dus blij met gas
Groet,
Olaf
-
jelger
- Geregistreerd lid
en je motor kookt er prima op..
nee, zonder geintjes.. ik heb prima LPG ervaringen. zelfs in het Verenigd Koninkrijk met het vinden van pompstations op zondagen. Kan tot leuke hectiek leiden - en uitstapjes over mooie landweggetjes.
nee, zonder geintjes.. ik heb prima LPG ervaringen. zelfs in het Verenigd Koninkrijk met het vinden van pompstations op zondagen. Kan tot leuke hectiek leiden - en uitstapjes over mooie landweggetjes.
-
yellomen
- Geregistreerd lid
Mixed emotions... zeker pro LPG, maar de ervaringen leren soms het tegendeel...
Met mijn 9-3 had ik regelmatig een afslaande motor op momenten dat je het echt niet kunt gebruiken en zonder- en rembekrachtiging richting een diepe kuil snellen... dat was echt ff slikken!
Later in een '89 Saab 900i werkte het prima (voor mij), maar mijn vriendin kreeg de auto regelmatig niet gestart... fingerspitzengefühl was hier noodzakelijk.
Nu heb ik weer een 9-3, maar ben toch niet blij met de bonnetjes die ik bij de pomp krijg... dus denk ik eraan om toch maar een LPG-G3 in te laten bouwen.
Heeft iemand nog tips over een gas-boer/inbouwer ?
Met mijn 9-3 had ik regelmatig een afslaande motor op momenten dat je het echt niet kunt gebruiken en zonder- en rembekrachtiging richting een diepe kuil snellen... dat was echt ff slikken!
Later in een '89 Saab 900i werkte het prima (voor mij), maar mijn vriendin kreeg de auto regelmatig niet gestart... fingerspitzengefühl was hier noodzakelijk.
Nu heb ik weer een 9-3, maar ben toch niet blij met de bonnetjes die ik bij de pomp krijg... dus denk ik eraan om toch maar een LPG-G3 in te laten bouwen.
Heeft iemand nog tips over een gas-boer/inbouwer ?
-
Oliver
- Geregistreerd lid
Uit mijn huishouden:
'88 900c op LPG: 200.000 km.
Aantal problemen: 0
'91 900i op LPG: 270.000 km.
'92 900i op LPG: 310.000 km.
'96 900 2.3 op LPG: 240.000 km.
'01 9-3 2.0LPT op LPG: 90.000 km/
Uit mijn persoonlijke ervaring zou ik dus zeggen: SAAB + LPG =
Ik vind het persoonlijk nu niet zo erg om 3 liter gas te tanken en één euro te betalen...
M'n '91 verbruikt nu zo'n 12l/100 km. En ik geef 'm de sporen. Vaak zelfs.
12 liter LPG kost ongeveer 4,5 euro.
Voor 4,5 euro heb je wat, 5 liter diesel? Welke opel diesel van jullie verbruikt 5 liter/honderd kilometer?
Met benzine gaat de vergelijking natuurlijk helemaal niet meer op
Om het ff zwart-wit te stellen: je mag je kletterlepperratelsputter, on/of, 4000 t/pm diesel hebben. Ik rij wel met m'n zoemzoemzoemzoem benzine. Wat sommige mensen hebben met LPG, heb ik dus met diesel. Ik hààt diesels
En ZEKERRRR in een saab.
'88 900c op LPG: 200.000 km.
'91 900i op LPG: 270.000 km.
'92 900i op LPG: 310.000 km.
'96 900 2.3 op LPG: 240.000 km.
'01 9-3 2.0LPT op LPG: 90.000 km/
Uit mijn persoonlijke ervaring zou ik dus zeggen: SAAB + LPG =
Ik vind het persoonlijk nu niet zo erg om 3 liter gas te tanken en één euro te betalen...
M'n '91 verbruikt nu zo'n 12l/100 km. En ik geef 'm de sporen. Vaak zelfs.
12 liter LPG kost ongeveer 4,5 euro.
Voor 4,5 euro heb je wat, 5 liter diesel? Welke opel diesel van jullie verbruikt 5 liter/honderd kilometer?
Met benzine gaat de vergelijking natuurlijk helemaal niet meer op
Om het ff zwart-wit te stellen: je mag je kletterlepperratelsputter, on/of, 4000 t/pm diesel hebben. Ik rij wel met m'n zoemzoemzoemzoem benzine. Wat sommige mensen hebben met LPG, heb ik dus met diesel. Ik hààt diesels