turbodruk
-
Maarten
- Lid van verdienste
Re: turbodruk
De turbodruk kan je meten door een T-stukje te plaatsen in de vacuumleiding die vanaf het inlaatspruitstuk naar de bypassvalve loopt. Hieraan kan je dan een turbodrukmeter bevestigen en de druk meten. Bij sommige modellen zit er een speciale nippel op het inlaatspruitstuk die je hiervoor kan gebruiken.
De turbodruk heeft een onder- en bovengrens. De ondergrens is de basislaaddruk. Deze ligt voor jouw 2.3 turbo tussen de 0.37 en 0.43 bar. Deze basislaaddruk is het uitgangspunt voor de turbodrukregeling van je T5 motormanagementsysteem. De maximale turbodruk wordt voortdurend aangepast in verhouding tot de geldende basislaaddruk. Het is echter niet zo dat je de maximale turbodruk kan verhogen door de basisdruk veel hoger af te stellen dan de genoemde 0.43 bar. Er is namelijk een maximale druk geprogrammeerd. Als deze overschreden wordt, treedt de overdrukbeveiliging in werking, de zogenaamde fuelcut. Bij een te hoge turbodruk wordt de benzinetoevoer tijdelijk afgesloten, waardoor de turbodruk daalt. Tijdens het rijden voelt dit aan als een heftige schok omdat je motor even 'uit' staat.
Kortom, een te lage basislaadruk heeft een lage maximale turbodruk tot gevolg omdat deze gerelateerd is aan de basisdruk.
Een te hoge basislaadruk heeft geen effect op de maximale turbodruk. Het veroorzaakt wel een groter risico op motorschade, omdat de APC in het geval van ernstig pingelen van de motor de turbodruk niet ver genoeg kan reduceren.
Over het algemeen hoeft de turbodruk niet vaak bijgesteld te worden. Mocht de basisdruk veranderd zijn, bijvoorbeeld door het monteren van een dikkere downpipe, kan je die op het juiste nivo brengen door de verstelling van de wastegate actuator te verdraaien. Elke omwenteling geeft een verandering in de basisdruk van ongeveer 0.02 tot 0.03 bar.
De turbodruk heeft een onder- en bovengrens. De ondergrens is de basislaaddruk. Deze ligt voor jouw 2.3 turbo tussen de 0.37 en 0.43 bar. Deze basislaaddruk is het uitgangspunt voor de turbodrukregeling van je T5 motormanagementsysteem. De maximale turbodruk wordt voortdurend aangepast in verhouding tot de geldende basislaaddruk. Het is echter niet zo dat je de maximale turbodruk kan verhogen door de basisdruk veel hoger af te stellen dan de genoemde 0.43 bar. Er is namelijk een maximale druk geprogrammeerd. Als deze overschreden wordt, treedt de overdrukbeveiliging in werking, de zogenaamde fuelcut. Bij een te hoge turbodruk wordt de benzinetoevoer tijdelijk afgesloten, waardoor de turbodruk daalt. Tijdens het rijden voelt dit aan als een heftige schok omdat je motor even 'uit' staat.
Kortom, een te lage basislaadruk heeft een lage maximale turbodruk tot gevolg omdat deze gerelateerd is aan de basisdruk.
Een te hoge basislaadruk heeft geen effect op de maximale turbodruk. Het veroorzaakt wel een groter risico op motorschade, omdat de APC in het geval van ernstig pingelen van de motor de turbodruk niet ver genoeg kan reduceren.
Over het algemeen hoeft de turbodruk niet vaak bijgesteld te worden. Mocht de basisdruk veranderd zijn, bijvoorbeeld door het monteren van een dikkere downpipe, kan je die op het juiste nivo brengen door de verstelling van de wastegate actuator te verdraaien. Elke omwenteling geeft een verandering in de basisdruk van ongeveer 0.02 tot 0.03 bar.
-
easy
- Geregistreerd lid
Ha die Maarten
Bedankt voor je uitvoerige uitleg.
Kan de basisdruk nog door meer oorzaken ontregelt raken dan alleen bij bijv. het monteren van een dowpipe.
m.a.w. kan de basisdruk veranderen door bijv. veelvuldig aanspreken turbo
of is dit in de regel niet mogelijk.
PS. weet iemand hoeveel PK`s een airco verbruikt? Ik reed van de week even zonder airco en gaf full throttle
dat merkte ik wel zeg.
Bedankt voor je uitvoerige uitleg.
Kan de basisdruk nog door meer oorzaken ontregelt raken dan alleen bij bijv. het monteren van een dowpipe.
m.a.w. kan de basisdruk veranderen door bijv. veelvuldig aanspreken turbo
PS. weet iemand hoeveel PK`s een airco verbruikt? Ik reed van de week even zonder airco en gaf full throttle
-
B235R
- Lid van verdienste
Heb al een paar gelezen dat ze toch wel uitgaan van een kleine 10 pk, waarom zou een Porsche GT3 standaard zonder airco zijn geleverd tis toch weer zo'n 17 Kg extra gewicht en het kost vermogen.
Misschien voor de gein een shortbelt monteren
Misschien voor de gein een shortbelt monteren
-
Maarten
- Lid van verdienste
Been there......done thatB235R schreef:Misschien voor de gein een shortbelt monteren
Helaas was er nauwelijks verschil merkbaar
-
Maarten
- Lid van verdienste
Behalve een defecte wastegate actuator kan ik zogauw geen andere oorzaak bedenken waardoor de basisboost verandert.easy schreef:Kan de basisdruk nog door meer oorzaken ontregelt raken dan alleen bij bijv. het monteren van een dowpipe.
m.a.w. kan de basisdruk veranderen door bijv. veelvuldig aanspreken turboof is dit in de regel niet mogelijk.
Het veelvuldig met volle turbodruk rijden heeft geen invloed op de basisboost.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

weet niet precies wat het probleem is maar toen ik met mijn T16s geen turbodruk had lag het aan een loszittend stekkertje van de solenoid valve (magneetklep met 3 luchtslangetjes etc. bij radiateur).
-
easy
- Geregistreerd lid
Ik heb een antwoord gekregen op mijn vraag, bedankt daarvoor.
Ik heb gelukkig geen probleem met de turbodruk, en begrijp dat deze ook niet tussentijds bijgesteld dient te worden voor een optimale werking.
Ik heb gelukkig geen probleem met de turbodruk, en begrijp dat deze ook niet tussentijds bijgesteld dient te worden voor een optimale werking.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Als de selenoid valve niet functioneert, rijdt de auto op basisboost.Style & Co on the move schreef:weet niet precies wat het probleem is maar toen ik met mijn T16s geen turbodruk had lag het aan een loszittend stekkertje van de solenoid valve (magneetklep met 3 luchtslangetjes etc. bij radiateur).
-
Marc
- Lid van verdienste
Misschien wel en wat late reactie, maar toch.
Je kan de basisdruk altijd wel wat verhogen totdat je het plafond hebt bereikt, er is dus altijd wel wat ruimte om aan de wastegate actuator te prutsen. Zelf heb ik dit bij de 9-5 ook gedaan. Basisboost zit nu rond de 0.55bar boost en maximale druk hangt rond de 1.0 - 1.1 bar. Het grote voordeel hiervan is, is dat de turbo iets sneller op het gas reageert en iets meer vermogen. Deze hogere cijfers zijn in combinatie met de maptun ecu.
Marc
Je kan de basisdruk altijd wel wat verhogen totdat je het plafond hebt bereikt, er is dus altijd wel wat ruimte om aan de wastegate actuator te prutsen. Zelf heb ik dit bij de 9-5 ook gedaan. Basisboost zit nu rond de 0.55bar boost en maximale druk hangt rond de 1.0 - 1.1 bar. Het grote voordeel hiervan is, is dat de turbo iets sneller op het gas reageert en iets meer vermogen. Deze hogere cijfers zijn in combinatie met de maptun ecu.
Marc