SAAB-rijders op twee wielen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Koen9-3
Geregistreerd lid

Re: SAAB-rijders op twee wielen

Bericht door Koen9-3 » do 09 apr, 2026 14:54

Ik kan je helaas niet verder helpen. Heb je al gekeken op het pan European forum? Leuke gasten die veel kennis hebben is mijn ervaring.
https://st1100-1300.eu

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 09 apr, 2026 15:39

ik heb daar een topic lopen mbt de 1100. maar daar heb ik het gevoel dat ik niet veel verder kom. ik heb toch het idee dat ik de boel goed teruggebouwd heb...

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 09 apr, 2026 16:20

Als je in de buurt van Tubbergen woont, kan ik Jos Engbers Motoren van harte aanbevelen! Die monteur die daar loopt is zeer kundig.

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » do 09 apr, 2026 17:39

Jungleman schreef:
do 09 apr, 2026 14:38
effe een vraag tussen al het motorgeweld door...;

de Pan European 1100 waar ik al een tijdje mee bezig ben, wil niet echt lekker blijven lopen. ik heb 'de gasfabriek' los gehad van het blok en het bronzen binnenwerk (sproeiers, naalden (die er niet als naalden uitzien...)) in de ultrasoon-jacuzzi gehad en er schoon in teruggemonteerd. vervolgens de gasfabriek weer teruggeduwd in de rubber sokken op het blok, en aangesloten aan de benzinetoevoer.

wat hij wel doet: starten op de choke, maar niet met verhoogd toerental. motor blijft een beetje onder stationair (900trm) rommelen, stijgt wel in toeren als ik gas bijgeef met de handle. maar slaat-ie af als ik de choke terugduw. zonder choke wil-ie helemaal niet aanslaan...een V4 zou toch mooi rond moeten lopen, maar ook dat doet-ie niet van harte. de uitlaat ploft en geeft op een pijp een wat blauwige walm. je moet 2x kijken om het 1x te kunnen zien...

wie het weet, mag het zeggen, ook als het een antwoord 'in zijn algemeenheid' is.
Klinkt als te weinig brandstof of te veel lucht? Of ongesynchroniseerde carbs

Tja...zou te weinig brandstof toevoer kunnen zijn, ken de Pan niet, maar zit er nog ergens een benzinefilter dat misschien een beetje dicht zit?

Wanneer is het euvel opgetreden? Na lange stilstand?

Valse lucht: zijn de rubbers tussen carburateur en kop allemaal ongescheurd en zitten de klemmen goed vast?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 11 apr, 2026 9:10

ik heb de gasfabriek er vorig jaar uit gehad, als onderdeel van een renovatie. er was een rubber slangetje van thermostaathuis naar een aansluiting in de oksel van het V4-motorblok gebroken, waardoor de gasfabriek eraf moest. toen meteen ook nieuwe rubber sokken besteld om de gasfabriek er in terug te duwen. in de tussentijd heb ik naalden/sproeiers uit de gasfabriek door de jacuzzi gejaagd en teruggemonteerd. de carburateurs zijn niet van elkaar geweest. in eerste instantie andere (grotere) sproeiers gemonteerd, maar daardoor hing de garage in de kortste keren blauw (te rijk mengesel), dus de boel weer teruggebouwd naar origineel. met resultaat dat-ie op de choke maar zo-zo blijft draaien en afslaat als ik de choke terug duw.
van de sloper heb ik de gasfabriek uit het blok gehaald, maar daarin trof ik olie aan in het lucht-gedeelte. waarschijnlijk daardoor is de sloper in de soep gedraaid, alle 4 de bougies waren nat van de olie, alsook het luchtfilterhuis. ik denk dat de carterventilatie de olie uit het carter heeft gezogen en via het LFH heeft verstookt.

mijn idee is nu om de gasfabriek uit de sloper over te zetten naar de op te bouwen motor. garantie dat dat het probleem oplost is er natuurlijk niet.

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » za 11 apr, 2026 16:17

Op een motorforum zitten mij teveel cowboy's onder de 30 .Daarom maar eens hier proberen.
Ik zoek voor een v2 een uitlaat met zo min mogelijk geluid DB productie. Maar wat er dan toch uitkomt, graag onder de 500 herz. :-) ?

Oftewel: een onweer in de verte. Vance&Hines voor Harleys zijn niet passend en vaak dubbelzijdig. Ik heb dus een 2-1 pijp, tijdelijk een 2-1-2.
De frituurpijp van Road Star Warrior is ronduit lelijk. Dus een dubbele demper van kawasaki Z1000 erop gemaakt.

Afbeelding
Kleuren chroom komen niet overeen. Stil zeker maar een doorsnee, geen bas, geluid. De Z1000 dempers zijn immers voor een naaimachine 4cilinder bedoeld.

Bos? Miller? Hier mensen met ervaring?
In bijgaande link vind https://www.youtube.com/watch?v=K4v80z2pupA ik alleen de Muzzy demper nr.7 wat voor mij. Waarschuwing: In het filmpje overdosis testosteron.
Natuurlijk, onvindbaar in Europa, wordt niet meer gemaakt en 2de hands ebay bloedstollend duur. Alle ingrediënten waarom ik juist die wil. :roll:

Ik ben niet te beledigen. Roep maar wat u weet. :D

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 11 apr, 2026 16:38

Roep maar wat u weet?

Harleys zijn stom.

Dat weet ik.

Boel herrie om niks.

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » za 11 apr, 2026 17:55

evo schreef:
za 11 apr, 2026 16:38
Harleys zijn stom.
Dat weet ik.
Boel herrie om niks.
:shh: :silent: Wie weet heeft een Harley man wel mijn gouden tip.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 11 apr, 2026 22:58

evo schreef:
za 11 apr, 2026 16:38
Roep maar wat u weet?

Harleys zijn stom.

Dat weet ik.

Boel herrie om niks.
Harley bashen, hoe origineel! :)
Vandaag mijn erfstuk weer opgehaald na jaarlijks onderhoud. Inmiddels 3 keer de wereld rond geweest, 32 jaar oud en hij rijdt zalig. Fijner dan de splinternieuwe Triumph Tiger 900 die ik vorig jaar gekocht heb.

Afbeelding

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » zo 12 apr, 2026 11:06

Ze worden niet voor niks door iedere ander merk 'nagemaakt'. Inclusief de beltdrive zoals op mijn brommer.
En ja, toen mijn yamaha MT-01 te hoog werd, ook na hyperpro verlaging, ben ik in eerste instantie ook een Harley winkel binnengelopen.
Dat een v-rod dan weer geen echte Harley is en de Livewire te futuristisch voor Harley publiek, heb ik poep 'an.
Had ik die éne V-rod (a,b,c,d ???) gevonden waarbij mijn knie het frame niet raakte, reed ik nu met een normale naam op mijn tank.
Tankstickers in juiste maat zijn slecht verkrijgbaar om dat te veranderen btw. :roll:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 12 apr, 2026 11:31

Ik hapte natuurlijk op je "...Ik ben niet te beledigen. Roep maar wat u weet. :D "

Nee, ik ben niet van het bashen. Zinloze activiteit.

Maar dat veel Harries nodeloos veel lawaai maken is wel een feit. En daarmee ergernis veroorzaken ook. En dat dit slecht afstraalt op wat socialere motorrijders ook....

Ik heb oa nog een getunde 996s staan. Prachtige fiets! Absolute jongens/studenten droom. Maar met zijn open Termigoni's schaam ik me vaak wel (... een beetje... ). Hoe mooi ook, qua uiterlijk en geluid (en prestatie...). Past niet echt in het Nederland van nu... ingehaald door de tijd....

Ultieme km vreter is voor mij mijn R1200ST. Bijna 2 ton. Eerste koppeling. Geen ketting of riem. De fantastische para - telelever combi. Alleen gewoon onderhoud. Een keer een lekkende (brandstofleiding) snelkoppeling gehad. Dat is alles... eigenlijk best ongelofelijk.

Drive save! En houd de glimmemde kant boven :wink:

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » zo 12 apr, 2026 20:24

'Drive save! En houd de glimmende kant boven'.

Kwestie van helm afdoen hoor. :D

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 13 apr, 2026 22:00

WilNiks schreef:
zo 12 apr, 2026 11:06
Ze worden niet voor niks door iedere ander merk 'nagemaakt'. Inclusief de beltdrive zoals op mijn brommer.
En ja, toen mijn yamaha MT-01 te hoog werd, ook na hyperpro verlaging, ben ik in eerste instantie ook een Harley winkel binnengelopen.
Dat een v-rod dan weer geen echte Harley is en de Livewire te futuristisch voor Harley publiek, heb ik poep 'an.
Had ik die éne V-rod (a,b,c,d ???) gevonden waarbij mijn knie het frame niet raakte, reed ik nu met een normale naam op mijn tank.
Tankstickers in juiste maat zijn slecht verkrijgbaar om dat te veranderen btw. :roll:
Is het niet zo dat juist het V-rod blok het beste blok is waarbij de achterste cilinder niet warm loopt… met dank aan Porsche!

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » ma 13 apr, 2026 22:08

Dat is helemaal juist. Maar Porsche veranderde de hoek van cilinders en dat is voor harley fanatics een doodzonde. Dus veroordeelt tot neppe-harley. :-)

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » ma 20 apr, 2026 23:30

De CBR is gereed na een 3 weken durende cosmetische en technische update....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Done:

Bougies/olie/filter/luchtfilter/3 x schijven plus blokken vervangen/2 nieuwe Michelin pilot banden/rubbers achtertandwiel vernieuwd/ nwe accu/velgen nieuw gespoten /17 liter oude benzine afgetapt/ carburateurs gedemonteerd en sproeiers gereinigd

Wel weer mooi fietsje!

Plaats reactie