Wat doe je voordat je SAAB in de winterstalling gaat?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Wat doe je voordat je SAAB in de winterstalling gaat?
Veel (steeds meer) Saabs leiden een vredig bestaan in de wintermaanden. Ze worden niet of nauwelijks gebruikt. Sommigen gaan tot maart, april niet meer naar buiten
Ik ben wel benieuwd naar de stappen die je neemt om je SAAB volgend jaar zonder problemen weer wakker te krijgen. In mijn geval:
- tank vullen met EcoMaxx. Dat trekt geen vocht aan, veroudert niet; ervaring leert dat het dan na de winter 'starten-lopen-rijden' is.
- Bandenspanning verhogen tot ongeveer 2.5 bar
- Accu eruit en aan de druppellader
- Vochtvreter in de auto en regelmatig checken
- Hoes over de auto
Wat doen anderen hier?
Ik ben wel benieuwd naar de stappen die je neemt om je SAAB volgend jaar zonder problemen weer wakker te krijgen. In mijn geval:
- tank vullen met EcoMaxx. Dat trekt geen vocht aan, veroudert niet; ervaring leert dat het dan na de winter 'starten-lopen-rijden' is.
- Bandenspanning verhogen tot ongeveer 2.5 bar
- Accu eruit en aan de druppellader
- Vochtvreter in de auto en regelmatig checken
- Hoes over de auto
Wat doen anderen hier?
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Re: Wat doe je voordat je SAAB in de winterstalling gaat?
Vochtvreter vind ik altijd zo twijfelachtig. Je wil geen vocht in de auto en dus plaats je iets in de auto wat vocht aantrekt.......
-
MvR
- Geregistreerd lid
Goed punt, ben benieuwd wat anderen daar over gaan melden. Ik heb echt de wijsheid niet in pacht wat dit betreft. Dus ik laat me graag voorlichten.Gårdarket schreef: ↑di 31 okt, 2023 17:48Vochtvreter vind ik altijd zo twijfelachtig. Je wil geen vocht in de auto en dus plaats je iets in de auto wat vocht aantrekt.......
-
gj900
- Donateur (9x)

Ik laat de accu in de auto bij het aansluiten van de druppellader... Wat is beter?
Tank zo goed als vol en een hoes erover. De bandenspanning laat ik zoals ie is voor de vijf maanden dat ie in ruste is.
Tank zo goed als vol en een hoes erover. De bandenspanning laat ik zoals ie is voor de vijf maanden dat ie in ruste is.
-
Luud
- Donateur (8x)

Eigenlijk doe ik niet zoveel, aftanken met 98, banden op 2,5 bar en 1 x per maand aan de acculader. Accu blijft in de auto. Auto staat in een droge, open stalling voor de periode van 1-12 tot 1-3. Vwb de brandstof nog geen startproblemen gehad na drie maanden stilstand. Het betreft hier de 90. De 95 en 96 staan startklaar en gebruik ik ook bij droog weer en uiteraard als er niet gestrooid is. Ik probeer 1x per maand een stevige rit te maken. Mocht dit niet lukken, gaat er iedere maand even de acculader op.
-
phanot
- Donateur (2x)

EcoMaxx is nogal heel erg duur voor een half jaar stilstand vind ik persoonlijk, maar wel prima produkt.
Mijn 900 turbo staat nu ook alweer bijna 2 jaar in de stalling. Deze is gevuld met 98 octaanbenzine, verrijkt met Tetraboost (bevat ook ethanolkiller).
Soms wissel ik af met de 900 sedan, die dan ook weer zeer lang stilstaat
De batterij laad ik 1x per 6 maanden op, dan duw ik de wagen ook ca 30cm voor- of achterwaarts tegen het afplatten van de banden.
Ik heb meerdere klassiekers die soms zeer lang stilstaan, ze worden steeds naar de stalling gebracht met verse motorolie.
Als ik ze uit de stalling haal, is het batterij aankoppelen, banden terug op spanning brengen, stof van de voorruit vegen en wegrijden (starten gaat altijd prima zonder problemen)
Mijn 900 turbo staat nu ook alweer bijna 2 jaar in de stalling. Deze is gevuld met 98 octaanbenzine, verrijkt met Tetraboost (bevat ook ethanolkiller).
Soms wissel ik af met de 900 sedan, die dan ook weer zeer lang stilstaat
De batterij laad ik 1x per 6 maanden op, dan duw ik de wagen ook ca 30cm voor- of achterwaarts tegen het afplatten van de banden.
Ik heb meerdere klassiekers die soms zeer lang stilstaan, ze worden steeds naar de stalling gebracht met verse motorolie.
Als ik ze uit de stalling haal, is het batterij aankoppelen, banden terug op spanning brengen, stof van de voorruit vegen en wegrijden (starten gaat altijd prima zonder problemen)
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik doe: Auto droog en warm rijden. Bij lange stilstand (>6 maand) 5 liter aspen 4T in een zo leeg mogelijke tank (bij een stalen tank verschillen de meningen wat beter is, maar ik heb alleen auto's met kunststof tank in de vaart). Bij kortere perioden stilstand doe ik gewoon 98 er in. Banden op 3 bar. Minpool van de accu los. Ramen een halve centimeter open (niet te ver, dan kruipen er muizen etc in als je pech hebt), hoezen doe ik deze winter voor het eerst. Na de winter accu aankoppelen en starten-lopen.
-
RonnieW
- Donateur (3x)

Net onze cabrio geschorst zoals ieder jaar voor 4/5 maanden.
- bandenspanning op 2.6 bar gebracht.
- accu zit nog in de auto en aan de druppellader.
- staat in de schuur onderdak met windbreekgaas aan de ingangszijde, waait het nog een beetje door, geen afdekzeil oid.
- 1 keer in de maand starten en een stukje rijden, dat kan op eigen terrein.
- tank is half vol met E5. auto op slot en ramen dicht.
- bandenspanning op 2.6 bar gebracht.
- accu zit nog in de auto en aan de druppellader.
- staat in de schuur onderdak met windbreekgaas aan de ingangszijde, waait het nog een beetje door, geen afdekzeil oid.
- 1 keer in de maand starten en een stukje rijden, dat kan op eigen terrein.
- tank is half vol met E5. auto op slot en ramen dicht.
-
op
- Donateur (4x)

Altijd banden op 2.5, een flinke rit maken om te zorgen dat de accu vol zit, tank een klein beetje erin, gastank bijna leeg in verband met duurbelasting van de achterveren. Wegzetten in garagebox met twee ramen op een miniem kiertje, en over drie tot vier maanden: starten lopen.
Dit kan alleen met hele analoge auto's zoals de 96/95 en ook voor 99/900 zonder afstand bediende cv en alarm. Ook radio's zijn berucht voor kleine lekstroompjes, dus frontje eraf dan doet ie niks!
Mijn 92-er cabrio moest echt elke paar weken rijden, anders lag de accu plat.
Ook 9-5 en 9-3 kan je niet echt lang laten staan zonder dat de accu slap wordt, daar kan je het beste de accu afkoppelen. Als de accu goed is hoeft ie er niet uit en ook niet aan druppellader.
Afdekken met een hoes is leuk, maar alleen als de auto echt schoon is, anders krijg je krassen. Paar oude schone lakens vind ik prettiger, die kan je ook weer in de was doen als ze vies worden (en je vrouw niet kijkt
)
Vochtvreters gooi je makkelijk om of hou je scheef. Het vocht wat er dan uitlekt is beslist niet schoon en wil je niet op je bekleding. Als je een droge stalling hebt is het ook nog eens echt overbodig.
Dit kan alleen met hele analoge auto's zoals de 96/95 en ook voor 99/900 zonder afstand bediende cv en alarm. Ook radio's zijn berucht voor kleine lekstroompjes, dus frontje eraf dan doet ie niks!
Mijn 92-er cabrio moest echt elke paar weken rijden, anders lag de accu plat.
Ook 9-5 en 9-3 kan je niet echt lang laten staan zonder dat de accu slap wordt, daar kan je het beste de accu afkoppelen. Als de accu goed is hoeft ie er niet uit en ook niet aan druppellader.
Afdekken met een hoes is leuk, maar alleen als de auto echt schoon is, anders krijg je krassen. Paar oude schone lakens vind ik prettiger, die kan je ook weer in de was doen als ze vies worden (en je vrouw niet kijkt
Vochtvreters gooi je makkelijk om of hou je scheef. Het vocht wat er dan uitlekt is beslist niet schoon en wil je niet op je bekleding. Als je een droge stalling hebt is het ook nog eens echt overbodig.
-
Oosthoek
- Donateur

Als je een vochtvreter wilt toevoegen neem dan een exemplaar met silica speciaal voor in de auto. Bij bouwmarkt te krijgen of zelfs de action.

-
MvR
- Geregistreerd lid
Oh ja. Die dingen was ik vergeten!Oosthoek schreef: ↑di 31 okt, 2023 21:41Als je een vochtvreter wilt toevoegen neem dan een exemplaar met silica speciaal voor in de auto. Bij bouwmarkt te krijgen of zelfs de action.
![]()
-
Ibanez
- Geregistreerd lid
Hier in de droge en warme garage staat de cabrio zonder hoes met een volle tank, bandenspanning op 3 bar, accu niet ontkoppeld, maar wel aan de druppellader. En wagen niet op de handrem.
In het voorjaar starten en lopen. Zonder problemen.
In het voorjaar starten en lopen. Zonder problemen.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ik heb alleen maar tot bj 1993
Bandenspanning omhoog
Wegzetten indien benzine met BP ultimate 98. ( goede ervaring mee met moeilijk startende benzine apparatuur zoals kettingzaag en bosmaaier)
Ruitensproeier tankje controleren of er wel met antivries inzit
Accu pluspool eraf (laden doe ik nooit meer zo maar sinds de 9000 turbo van mijn broertje uitgebrand is tijdens een nachtelijke oplaad beurt) als een accu ruk is, koop ik een nieuwe.
Afhankelijk van de status, een sponsje onder de ruitenwisser arm (hebben de wisserbladen niks te lijden)
Vocht vreter doe ik absoluut niet, ooit een keer een boel gezeik mee gehad.
Controle op muizen, maar dat doen mijn katten over het algemeen
Liefst doe ik er een zachte doek overheen, maar nadeel het geniet moment als je eens langs de verzameling loopt is lager.
Scheelt wel veel tegen stof en dus poetsen (waar ik een hekel aan heb)
En af en toe eens even op een zondag morgen lekker in de stalling vertoeven, vrijdag avond is ook leuk met dan dikke muziek vanuit mijn stap tijd (radio 2)
Meestal eens even de bandenspanning controleren.
En afhankelijk van het weer; trek ik er 1 uit de stalling en rij toch ff een blokje om ( dat is dan een ritje van 5 km)
De belastingvrije zijn sowieso geen probleem
De niet belastingvrije kun je digitaal 1 dag uit de schorsing halen en er voor 24:00 uur er weer in doen.
(Bedrag is dan nihil , of je krijgt bericht van nihil, of je betaald , maar krijg je weer terug) en het zijn dan ook de “gratis” geschorste varianten ivm verzamel status van meer dan 5 ) dit kan overigens maar 1 x per maand, anders betaal je wel de volle mep.
Bandenspanning omhoog
Wegzetten indien benzine met BP ultimate 98. ( goede ervaring mee met moeilijk startende benzine apparatuur zoals kettingzaag en bosmaaier)
Ruitensproeier tankje controleren of er wel met antivries inzit
Accu pluspool eraf (laden doe ik nooit meer zo maar sinds de 9000 turbo van mijn broertje uitgebrand is tijdens een nachtelijke oplaad beurt) als een accu ruk is, koop ik een nieuwe.
Afhankelijk van de status, een sponsje onder de ruitenwisser arm (hebben de wisserbladen niks te lijden)
Vocht vreter doe ik absoluut niet, ooit een keer een boel gezeik mee gehad.
Controle op muizen, maar dat doen mijn katten over het algemeen
Liefst doe ik er een zachte doek overheen, maar nadeel het geniet moment als je eens langs de verzameling loopt is lager.
Scheelt wel veel tegen stof en dus poetsen (waar ik een hekel aan heb)
En af en toe eens even op een zondag morgen lekker in de stalling vertoeven, vrijdag avond is ook leuk met dan dikke muziek vanuit mijn stap tijd (radio 2)
Meestal eens even de bandenspanning controleren.
En afhankelijk van het weer; trek ik er 1 uit de stalling en rij toch ff een blokje om ( dat is dan een ritje van 5 km)
De belastingvrije zijn sowieso geen probleem
De niet belastingvrije kun je digitaal 1 dag uit de schorsing halen en er voor 24:00 uur er weer in doen.
(Bedrag is dan nihil , of je krijgt bericht van nihil, of je betaald , maar krijg je weer terug) en het zijn dan ook de “gratis” geschorste varianten ivm verzamel status van meer dan 5 ) dit kan overigens maar 1 x per maand, anders betaal je wel de volle mep.
-
scancaep
- Geregistreerd lid
Haal de Saab per 1 april uit de zomerslaap en zet dan de cabrio binnen voor de overwintering.
Op 1 november na 6 maanden haal ik hem weer op. Starten en lopen.
Tank volledig af met 98 of 102, accu er uit en hoes erover, klaar.
Voordeel is dat je dan minder vaak de acculader er aan hoeft te leggen. Geen ontlading door diverse sluimerende gebruikers.
Ramen deels open en deuren op slot. Eerste keer openen met de sleutel, dat dan weer wel!
Als ik hem weer ophaal en de accu aansluit geeft het alarmsysteem even een melding dat er iets niet in orde is.
Even een keer de deuren sluiten en ook dat is weer gefixed.
Banden op 3 - 3,5Bar. Flatspotting is na 30km wel weer over.
Op 1 november na 6 maanden haal ik hem weer op. Starten en lopen.
Tank volledig af met 98 of 102, accu er uit en hoes erover, klaar.
Voordeel is dat je dan minder vaak de acculader er aan hoeft te leggen. Geen ontlading door diverse sluimerende gebruikers.
Ramen deels open en deuren op slot. Eerste keer openen met de sleutel, dat dan weer wel!
Als ik hem weer ophaal en de accu aansluit geeft het alarmsysteem even een melding dat er iets niet in orde is.
Even een keer de deuren sluiten en ook dat is weer gefixed.
Banden op 3 - 3,5Bar. Flatspotting is na 30km wel weer over.