Het oor wil ook watt....

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
dasdaas
Geregistreerd lid

Het oor wil ook watt....

Bericht door dasdaas » za 31 jul, 2004 10:32

Zojuist aangeschaft: Een saab 900 t8 Red Arrow nr 62

Omdat ik al sinds mensenheugenis met Saab's rij, was de keuze voor mijn nieuwe ootootje snel duidelijk. Het moest en zou een Saab worden. En dan niet zomaar een, maar gelijk de mooiste! hehe 8)
Ff gespeurd op het internet en daar was ze. 17 jaar oud en met slechts 168.000 op de teller!
Mijn 99-etje had de 300.000 reeds lang gepasseerd en was dringend toe aan wat rust. Het gaat om een donkerblauwe 99 GL 2.0 uit 84. Net als bij mijn allereeste '78 96V4-tje, die nog steeds geduldig in de schuur wacht op een dringende restauratie, kon ik het ook bij deze niet over mijn hart halen om em van de hand te doen. Resultaat: een inmiddels geschorste 99 en een niet rijdende oldtimer. Met mijn wel rijdende Red Arrow, een aardig wagenpark.

Nu ben ik van mening dat ook al rijdt een auto nog zo lekker, zonder mooi geluid ben je nergens. Nu heb ik behoorlijk wat ervaring met het inbouwen van car-systems in vele merken auto's. Ook in mijn 96 had ik een aardig sound-systempje in elkaar geflatst. Mijn ervaringen met Saabs waren in vergelijking met andere merken niet erg positief. En dan doel ik met name op de ruimte voor de speakers. Vooral in de versies 900 classic en ouder moet je behoorlijk inventief zijn om een beetje box een plekje te geven. Zonder daarvoor gaten in originele deurpanelen te moeten boren. Ik vind het best als mensen het doen en het kan ook best wel aardig en netjes zijn, maar...... Ik doe het niet! In mijn 96-etje had ik van MDF nieuwe deurpanelen gemaakt en bekleed, terwijl de originele nog steeds netjes op zolder liggen. Datzelfde geld voor de originele hoedenplank.

Omdat ik ook in mijn 99 behoorlijk wat gezaagd hout heb verwerkt om mijn 200W 12' Boston speakers een mooi plekkie te geven, zag ik bij aanschaf van mijn nieuwe vehicle de bui al hangen. Ik kende het dashboard al van mijn vader, die een 900 classic cabrio heeft en wist zeker dat er weinig hoop was dat ik mijn 12' boxjes en ff in zou schroeven... Het bleek, want na het verwijderen van de roosters bleek er net genoeg ruimte voor een 8'. Omdat ik nou eenmaal van mening ben dat hoe groter de box, hoe mooier en voller het geluid is, besloot ik na enig virtueel passen en meten toch een poging wilde wagen om mijn veel te grote speakers onder die veel te kleine kapjes te plaatsen. Het dashboard moest hiervoor wel los, wat me gelijk de kans gaf om de haperende dashboardverlichting aan te pakken! Met MDF, ben geen grootaandeelhouder hoor, maakte ik 2 driehoekjes, die naadloos aansloten op de raamrand. De box zit hierdoor maar voor de helft in hout. Doordat de ruimte beperkt is door aan de ene kant het handschoenenvak en aan de andere de kilometertellerbak zit de speaker met slechts een schroef muur en muur vast. Wel heb ik aan de passagierskant een tennisballetje onder de box gestopt om em stabiel te maken. Het werkt! :twisted: Voor het maken van de beschreven driehoekjes is het makkelijkst, om eerst met karton of papier een malletje te maken, aangezien knippen en scheuren eenvoudiger is dan zagen. Voor de tweeters heb ik met een gatenzaag simpel een extra gaatje gemaakt in het kunststof afdekplaatje. Hierdoor liggen de 2 bolletjes netjes op het dashboard, wat tevens handig is om rondvliegende zonnebrillen tegen te houden.... hehe :P Ook heb ik in het in het grote vak onder op het middenconsole een 200W centerspeaker geplaatst. Hiervoor heb ik met karton een plaatje gemaakt die precies in de richel van het console past. De grootste ruimte is nu de klankkast voor de box, terwijl het kleine vakje nog steeds te gebruiken is.

Voor de aansturing van dit alles ligt er naast het thuiskomertje in de koffebak een flinke versterker die wordt aangestuurd door een Alpine Radio-Cd speler. Achter heb ik 2 ovaaltjes onder de originele roosters achter de hoofdsteunen geplaatst. Niet recht overgens, want daar was natuurlijk ook weer geen ruimte voor, maar schuin. Het geluid lijkt hiervan weinig hinder te ondervinden op weg naar mijn oor. Via een actief fliter wordt het geluid naar de 6 afzonderlijke boxen gestuurd. De bedoeling is om op termijn de accu naar de kofferbak te verplaatsen. Dit heeft 2 redenen:

1- Doordat de huidige accu vrij dicht tegen het spruitstuk aankomt, loop je de kans dat het ding gaat koken, waardoor de levensduur drastisch wordt gekort. Mijn vader heeft vrij regelmatig startproblemen en moet ieder jaar de accu van zijn 900 vervangen. Omdat ik de auto iedere dag nodig heb voor mijn werk, zit ik niet te wachten op dit soort geintjes.

2- Een beetje sound-system vraag nogal wat stroom. Je kunt nog zoveel versterkers en luidsprekers plaatsen, als je stroomtoevoer hapert of onvoldoende is kun je het schudden. Een originele accu is eigenlijk niet berekend op versterkers ed. Ze zijn om te starten en om de motor draaiende te houden. Bij veel auto sjops wordt alleen gepraat over zoveel mogelijk en zo zwaar mogelijk, maar het meest essensiele, de accu, wordt vergeten. Door het verplaatsen van de accu naar achter ligt de bron dichter bij de verbruiker.

Let wel op dat je hiervoor een vrij dikke kabel pakt. Bij het starten is namelijk nogal wat stroom nodig en je wil natuurlijk niet dat je vloermatjes vlam vatten. Ik raad aan om toch zeker 10 mm kabel te nemen. Ook is het mogelijk je originele accu te laten waar ie is en hem parallel te plaatsten met de 2e in de kofferbak. Dit heeft als voordeel dat beide accu's langer meegaan. Warmte of niet.
Zelf ga ik voor een vaste cel accu. Deze heeft geen vloeistoffen waardoor je hem ook plat kunt leggen. Dit scheelt ruimte. Ze zijn wel wat duurder, maar gaan ook langer mee.

Natuurlijk kun je gewoon naar de auto-sjop gaan en pasklare luidprekers kopen. Je zult dan wel altijd met minder genoegen moeten nemen, omdat met de grootte ook de belastbaarheid samenhangt. 8' speakers van 200 W zal je dan ook niet snel tegen komen. Dit is niet alleen van belang als je de stereo knoeper hard zet, maar ook als je lekker rustig klassiek speelt. Het mag dan even wat moeite kosten, loshalen en bevestigen dashboard ed, maar het resultaat mag er echt wezen. Komt dat horen!

Gr. Daan :D

doktorevil
Geregistreerd lid

Re: Het oor wil ook watt....

Bericht door doktorevil » za 31 jul, 2004 10:36

Wow Daan!

Dat is nog eens een entree, met zo'n verhaal! :D :D
Welkom op het Forum!

Tijn

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » za 31 jul, 2004 17:49

Hey Daan,

Welkom op het forum, en wel met een RA, iig een auto waar iedereen wel een mening over heeft :)
dasdaas schreef:2- Een beetje sound-system vraag nogal wat stroom. Je kunt nog zoveel versterkers en luidsprekers plaatsen, als je stroomtoevoer hapert of onvoldoende is kun je het schudden. Een originele accu is eigenlijk niet berekend op versterkers ed. Ze zijn om te starten en om de motor draaiende te houden. Bij veel auto sjops wordt alleen gepraat over zoveel mogelijk en zo zwaar mogelijk, maar het meest essensiele, de accu, wordt vergeten. Door het verplaatsen van de accu naar achter ligt de bron dichter bij de verbruiker.
Is het niet slim om een capacitator (soort grote condensator) neer te leggen om die stroomverschillen op te vangen? Een vriend van me heeft dit gedaan en het schijnt te werken (hoewel ik daar zelf ccl hanteer, oftewel couldn't care less :lol:)

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 01 aug, 2004 11:42

Dat van die condensator klopt wel ja. Je plaatst hem tussen je versterker en je accu op zowel de plus als de min pool. Vooral als je flink Bazzt wil het nogal eens voorkomen dat het geluid totaal inzakt als het juist ff iets meer zou moeten zijn. Zelf heb ik ook zo'n ding. In mijn vorige auto's had ik hem direct ingebouwd, maar omdat ik nog bezig ben met het verstoppen van mijn accu in de koffer wilde ik het definitieve plaatsen nog even uitstellen. Natuurlijk komt ie er weer in.

Zal proberen foto's te maken van de klus, die ik denk ik over 3 weken ga beginnen. Zal eerst een nieuwe accubak moeten lassen, die ik vervolgens naast de benzinetank onder de bodemplaat ga bevestigen. Op deze manier hoop ik een centimeter of 8 lager te worden, zodat er 2 vaste cel accu's plat onder kunnen. Een om te starten en een om te boemen. Op deze manier wordt je bodem niet lager dan je benzinetank en hoef je dus niet bang te zijn dat ie raakt. Alhoewel, als je een Red Arrow rijdt leef je in Nederland drempelland toch al vaak tussen hoop en vrees. :shock:
Het moet niet gekker worden....... :evil:

Het grapje gaat me ongeveer denk ik zo'n kleine 300 euro kosten. Inclusief zwaardere dynamo. In plaats van de accu komt een nieuw hitteschild, omdat de temperaturen in dat stukkie toch behoorlijk op kunnen lopen. 8)

Natuurlijk doe ik zoiets niet alleen. Verstand van stroomdraadjes is toch echt iets anders dan lassen en zo. Samen met een goede bekende die in zijn vrije tijd oldtimers van allerlei pluimage restaureert, heb ik een plan van aanpak opgesteld. Zoals ik het heb uitgelegd, heeft hij het me verteld en naar mijn mening is het een aardig verhaal. Ervaring met dergelijk ingrepen, toch vrij drastisch, heb ik niet. Misschien dat er onder jullie ervaringen zijn om delen van je bodemplaat te verlagen en of dit zomaar kan. Zonder dat ze ineens gaat zwieberen in de bocht! :twisted:

Nu eerst maar ff met oude accu naar de hete Costa Brava om mijn eigen theorie te bevestigen en de klok langzaam richting de 170.000 te krijgen...... :roll:

Daan

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 09 aug, 2004 16:49

Eh... 10mm2 kabel van je accu achterin naar de startmotor??? Weet je wel hoeveel stroom zo'n ding trekt als je bij min 20 lekker aan het reutelen bent om het draaiende gedeelte door de stroperige olie heen te trekken? Een hint, het is wat meer dan de 70 of 80A van je dynamo, en ook wat meer dan de ca. 115A (1.400W:12) continue 'rating' van je dynamo. Her is geen wonder dat de startmotor nog steeds het enige ongezekerde apparaat is in de hele auto - simpelweg omdat de piekstromen zo hoog kunnen oplopen dat iedere zekering er uit klapt.

Tel daarbij op dat de weg van accu naar startmotor door de auto zo'n vijf meter lang is, haal de tabellen erbij die gebruikt worden voor de stroombekabeling van audioversterkers en je ziet al gauw dat we het met tien kwadraat absoluut niet gaan redden. 35mm2 mag het toch we minimaal zijn - toen ik mijn accu (Optima) naar de kofferruimte verplaatste had mijn dichstbijzijnde leverancier niets dan 25mm en 50mm in het programma. Die laastste is het dus geworden.

Oh ja, en je weet toch wel dat een 'normale' accu (d.i. geen gel-, AGM-, spiraalcel of aanverwante accu) in een van de passagierscel afgesloten 'box' moet plaatsen, met ontluchting naar de buitenzijde?

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 09 aug, 2004 16:50

Oh ja - een Optima red top past op zijn kant precies onder het laadvloertje in de kofferruimte... :)

Bouwplaats
Geregistreerd lid

Bericht door Bouwplaats » wo 18 aug, 2004 12:42

:offtopic:
Daan, als je nou toch op weg bent naar de auto HiFi shop voor een 35 mm2 bekabeling, gooi dan gelijk even mijn vrijwaringsbewijs op de bus... :wink:

Leuk verhaal trouwens, ik ben wel benieuwd naar het resultaat en leuke anekdotes over mijn ex-RA....

Bouwplaats
Geregistreerd lid

Bericht door Bouwplaats » wo 18 aug, 2004 19:35

:oops: Sorry Daan, ik ben bang dat Murphy ergens ronddwaalt. Ik kreeg het vandaag op de deurmat geworpen...... :oops:

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » do 19 aug, 2004 10:41

Ja het geluid in mijn 90 is ook enorm om niet naar huis over te schrijven. Doe ik dan ook hier. A.d. andere kant past ook een beetje bij het beestje. Transistorradio geluid.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 20 aug, 2004 18:41

Halloooow! Net terug uit Spanje 8)

Leuke reacties en handige tips, merci daarvoor! En Yvette, begrijp dat de Post je geduld een beetje op de proef heeft gesteld.... Maar dat nu alles goed is. Gelukkig! Mooie foto van je nieuwe ook trouwens! :D

Om te beginnen met de avonturen van Saab en co. Heb zo'n slordige 4000 kmtjes door stoffige bergen en regenachtige passen gesjeesd en de RA heeft het prima gehouden. Ben inmiddels wel achter een paar vervang dingetjes. O.a. Spruitstuk, fuseekogels, rubbers en remleidinkjes. Niet allemaal even tof, maar ja... Daar waar jongere collega's, natuurlijk wel van andere merken overgens 8) , massaal met motorpech langs de snikhete kronkelweggetjes met de kap open stonden, tuften wij toch mooi wel lekker door... Had alle vloeistoffen wel al vervangen maar je weet toch nooit helemaal zeker of een karretje van 17 dat allemaal aan kon. En met een gemiddelde van 1 op 10 mag ik ook zeker niet klagen.
Heb met mijn volle achterbank en de ook in Sapje populaire drenpel, vrees ik wel wat kunstof van mijn voor EN achterbumber op het spaanse asfalt achter gelaten, maar goed... Ze hangen nog :wink:

Om nog even on topic te komen.....

Dat van die Optima Red Top ga ik zeker even nachecken. Als het zo is gaat dat me zeker tijd en moeite schelen. :twisted:
Heb inmiddels die kabel idd maar ingewisseld voor een 50 mm2. Wel zo'n goed idee idd. Zeker als je hem langs de middenconsole naare achter laat lopen zie je amper dat ie er ligt. Ik heb gelijk maar een flinke zekering voor ertussen gekocht. 100 A. Dat zou volgens mij genoeg moeten zijn. Of misschien zelfs wel teveel?????? hellup.... :?:

Daan

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » vr 20 aug, 2004 21:37

100A gaat er zeker een keer uitknallen op een koude winterochtend. Want als de spanning omlaag gaat, gaat de stroom evenreding omhoog...

Heb het er ooit nog over gehad met een grote toeleverancier van zekeringen, zekeringdozen etc. aan de auto-industrie en die zei dat het eigenlijk onmogelijk is om een kabel van de accu naar de startmotor goed af te zekeren. Als de zekeringwaarde hoog genoeg is om er niet zomaar uit te knallen als de omstandigheden wat ongunstiger zijn, dan is hij tevens te groot om iets te helpen bij een ongeval o.i.d. Als er een oplossing voor was, dan hadden alle autofabrikanten die al overgenomen. Zo'n oplossing zal vrijwel zeker bestaan uit een stukje elektronica dat de stroompiek bij het starten van de auto herkent, en daarna afregelt naar een lagere waarde.

Het enige dat er opzit is dus de kabel zo nauwkeurig mogelijk vastleggen, vrij van de wagenvloer met die klemmetjes met een rubber er omheen (zie originele kabel bijvoorbeeld op voorste dwarsbalk in motorruimte bij radiateur) en goed beschermen met ribbelbuis o.i.d. waar ook maar de kans is dat 'ie ooit een carrosseriedeel zou kunnen raken (doorvoer langs de binnenzijde wielkast/achterbank etc.)

Ik heb hem ook langs de middentunnel liggen :) .

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 21 aug, 2004 0:48

leg em door een pvc buis :mrgreen:

Bouwplaats
Geregistreerd lid

Bericht door Bouwplaats » za 21 aug, 2004 2:18

Daar zeg je wat Erik, maar zou zo'n flexibele gewapende slang die je voor vijverpompen ed. gebruikt niet wat zijn in dit verhaal? Is rubber, stevig en een stuk flexibeler dan een pvcbuis. Ehhhh ik zeg maar wat hoor, maar misschien is het een ideetje....Ze zijn er in verschillende diktes.

Is helaas geen foto van mijn nieuwe Saabje, mijne is nog zwart en zal waarschijnlijk ook zwart blijven......Ik ben er nog niet helemaal uit om hem geel te spuiten. Blijft wel mijn droom, maar om hem helemaal geel te krijgen (motorruimte ed), dan zijn we nog wel even bezig (lees:bankrekeningen plunderen). Zwart is'ie eigenlijk ook heel mooi, ondanks dat ik niet blond ben...... :wink:

Plaats reactie