Omdat ik al sinds mensenheugenis met Saab's rij, was de keuze voor mijn nieuwe ootootje snel duidelijk. Het moest en zou een Saab worden. En dan niet zomaar een, maar gelijk de mooiste! hehe
Ff gespeurd op het internet en daar was ze. 17 jaar oud en met slechts 168.000 op de teller!
Mijn 99-etje had de 300.000 reeds lang gepasseerd en was dringend toe aan wat rust. Het gaat om een donkerblauwe 99 GL 2.0 uit 84. Net als bij mijn allereeste '78 96V4-tje, die nog steeds geduldig in de schuur wacht op een dringende restauratie, kon ik het ook bij deze niet over mijn hart halen om em van de hand te doen. Resultaat: een inmiddels geschorste 99 en een niet rijdende oldtimer. Met mijn wel rijdende Red Arrow, een aardig wagenpark.
Nu ben ik van mening dat ook al rijdt een auto nog zo lekker, zonder mooi geluid ben je nergens. Nu heb ik behoorlijk wat ervaring met het inbouwen van car-systems in vele merken auto's. Ook in mijn 96 had ik een aardig sound-systempje in elkaar geflatst. Mijn ervaringen met Saabs waren in vergelijking met andere merken niet erg positief. En dan doel ik met name op de ruimte voor de speakers. Vooral in de versies 900 classic en ouder moet je behoorlijk inventief zijn om een beetje box een plekje te geven. Zonder daarvoor gaten in originele deurpanelen te moeten boren. Ik vind het best als mensen het doen en het kan ook best wel aardig en netjes zijn, maar...... Ik doe het niet! In mijn 96-etje had ik van MDF nieuwe deurpanelen gemaakt en bekleed, terwijl de originele nog steeds netjes op zolder liggen. Datzelfde geld voor de originele hoedenplank.
Omdat ik ook in mijn 99 behoorlijk wat gezaagd hout heb verwerkt om mijn 200W 12' Boston speakers een mooi plekkie te geven, zag ik bij aanschaf van mijn nieuwe vehicle de bui al hangen. Ik kende het dashboard al van mijn vader, die een 900 classic cabrio heeft en wist zeker dat er weinig hoop was dat ik mijn 12' boxjes en ff in zou schroeven... Het bleek, want na het verwijderen van de roosters bleek er net genoeg ruimte voor een 8'. Omdat ik nou eenmaal van mening ben dat hoe groter de box, hoe mooier en voller het geluid is, besloot ik na enig virtueel passen en meten toch een poging wilde wagen om mijn veel te grote speakers onder die veel te kleine kapjes te plaatsen. Het dashboard moest hiervoor wel los, wat me gelijk de kans gaf om de haperende dashboardverlichting aan te pakken! Met MDF, ben geen grootaandeelhouder hoor, maakte ik 2 driehoekjes, die naadloos aansloten op de raamrand. De box zit hierdoor maar voor de helft in hout. Doordat de ruimte beperkt is door aan de ene kant het handschoenenvak en aan de andere de kilometertellerbak zit de speaker met slechts een schroef muur en muur vast. Wel heb ik aan de passagierskant een tennisballetje onder de box gestopt om em stabiel te maken. Het werkt!
Voor de aansturing van dit alles ligt er naast het thuiskomertje in de koffebak een flinke versterker die wordt aangestuurd door een Alpine Radio-Cd speler. Achter heb ik 2 ovaaltjes onder de originele roosters achter de hoofdsteunen geplaatst. Niet recht overgens, want daar was natuurlijk ook weer geen ruimte voor, maar schuin. Het geluid lijkt hiervan weinig hinder te ondervinden op weg naar mijn oor. Via een actief fliter wordt het geluid naar de 6 afzonderlijke boxen gestuurd. De bedoeling is om op termijn de accu naar de kofferbak te verplaatsen. Dit heeft 2 redenen:
1- Doordat de huidige accu vrij dicht tegen het spruitstuk aankomt, loop je de kans dat het ding gaat koken, waardoor de levensduur drastisch wordt gekort. Mijn vader heeft vrij regelmatig startproblemen en moet ieder jaar de accu van zijn 900 vervangen. Omdat ik de auto iedere dag nodig heb voor mijn werk, zit ik niet te wachten op dit soort geintjes.
2- Een beetje sound-system vraag nogal wat stroom. Je kunt nog zoveel versterkers en luidsprekers plaatsen, als je stroomtoevoer hapert of onvoldoende is kun je het schudden. Een originele accu is eigenlijk niet berekend op versterkers ed. Ze zijn om te starten en om de motor draaiende te houden. Bij veel auto sjops wordt alleen gepraat over zoveel mogelijk en zo zwaar mogelijk, maar het meest essensiele, de accu, wordt vergeten. Door het verplaatsen van de accu naar achter ligt de bron dichter bij de verbruiker.
Let wel op dat je hiervoor een vrij dikke kabel pakt. Bij het starten is namelijk nogal wat stroom nodig en je wil natuurlijk niet dat je vloermatjes vlam vatten. Ik raad aan om toch zeker 10 mm kabel te nemen. Ook is het mogelijk je originele accu te laten waar ie is en hem parallel te plaatsten met de 2e in de kofferbak. Dit heeft als voordeel dat beide accu's langer meegaan. Warmte of niet.
Zelf ga ik voor een vaste cel accu. Deze heeft geen vloeistoffen waardoor je hem ook plat kunt leggen. Dit scheelt ruimte. Ze zijn wel wat duurder, maar gaan ook langer mee.
Natuurlijk kun je gewoon naar de auto-sjop gaan en pasklare luidprekers kopen. Je zult dan wel altijd met minder genoegen moeten nemen, omdat met de grootte ook de belastbaarheid samenhangt. 8' speakers van 200 W zal je dan ook niet snel tegen komen. Dit is niet alleen van belang als je de stereo knoeper hard zet, maar ook als je lekker rustig klassiek speelt. Het mag dan even wat moeite kosten, loshalen en bevestigen dashboard ed, maar het resultaat mag er echt wezen. Komt dat horen!
Gr. Daan