Jason Castriota vertelt over de Saab Phoenix.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Re: Jason Castriota vertelt over de Saab Phoenix.
Dat schreef ik dus al Luchtkastelen 
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

luchtkastelen? Waar doel je op?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
De hele Victor Muller periode en specifiek het besproken Phoenix concept!
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Of jij weet meer dan ik of we zijn het niet eens en gaan dat op dit vlak ook nooit worden
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Ik weet van een aantal leuke dingen wat er bij GM Saab op stapel stonden onder andere een ttid Aero met MHI turbo's en een vermogen waar menig benzine Aero het schaamrood van op de kaken kreeg.
Wat Victor Müller betreft gaan we het niet eens worden ik blijf van mening dat hij de boedel uitgekleed heeft om er zelf beter van te worden!
Wat Victor Müller betreft gaan we het niet eens worden ik blijf van mening dat hij de boedel uitgekleed heeft om er zelf beter van te worden!
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Getwijfeld om de 9000 apart te noemen eerlijk gezegd. Beetje vreemde eend in de bijt wat mij betreft. Ik wil geen 9000 mensen voor de schenen schoppen, voor mij is de 9000 net zo saab als een 900 classic of 9-5ng estate.jelger schreef: De 9000.![]()
Maar ja, daar gelden dan weer andere (niet erg sterke) argumenten voor om het geen echte Saab te vinden.
.
De 9000:
Wel echte saab motor (alleen niet de laatste, dat was de B2x5 imo) , maar met een gedeelde body met fiat groep geen origineel saab ontwerp a la 900 classic of 93/9-5og etc., maar waaraan wel dusdanig wijzigingen zijn aangebracht t.o.v. Fiat groep versies door saab engineers dat het weer een eigen leven ging lijden, wat wat mij betreft blijkt uit het feit dat je regelmatig wel een 9000 tegen komt, maar geen van de fiat-groep versies.... Juist bij de 9000 ligt het er maar net aan waar je de grens trekt om het wel of geen saab te noemen.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Ik denk dat je wat de 9000 betreft Saab een beetje tekort doet, maar dat is je goed recht
. In 1979 is de samenwerking in dit project met Lancia begonnen en in 1981 alweer afgekapt door zwaar divergerende ontwikkel filosofieën. Met andere woorden, de 'neuzen stonden niet dezelfde kant uit". Om het nog anders te zeggen: ruzie in de tent. Saab heeft besloten om de samenwerking te stoppen en de ontwikkeling zelfstandig af te maken, juist ook om dichtbij z'n eigen ontwikkel filosofie te blijven. Dat maakt het wat mij betreft dus wel een Saab, ongeacht een aantal uiterlijke gelijkenissen in het middenschip die vooral stammen uit de beginfase toen het basisontwerp gemaakt werd. De technische basis en de basis van de maten (bepaald door hoe Saab de binnenzijde wilde hebben qua maatvoering) waren al door Saab bepaald voordat Lancia aan bord kwam. Deze bleven overeind. Saab heeft de basis gelegd voor dit model.
Pas na dit afscheid besloot Fiat om er zelf nog een versie aan toe te voegen, de uiteindelijke Croma (en vervolgens nog een Alfa). Dat was in het begin ook helemaal niet een gegeven.
Pas na dit afscheid besloot Fiat om er zelf nog een versie aan toe te voegen, de uiteindelijke Croma (en vervolgens nog een Alfa). Dat was in het begin ook helemaal niet een gegeven.
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Kijk, weer wat geleerd! Dank voor bovenstaande informatie 
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Thieuke schreef:Kijk, weer wat geleerd!
same here! Nice to know (need to know)
-
wulf
- Geregistreerd lid
Dus eigenlijk hetzelfde wat NEVS heeft gedaan?tanisha schreef:Wat Victor Müller betreft gaan we het niet eens worden ik blijf van mening dat hij de boedel uitgekleed heeft om er zelf beter van te worden!
-
Garrett
- Lid van verdienste
Het was Muller of ontmantelen. Dankzij Muller zijn er nog een aantal NG9-5's van de band gerold. Er was geen plan B met Saab. Er was alleen een ontmantelplan.tanisha schreef:Wat Victor Müller betreft gaan we het niet eens worden ik blijf van mening dat hij de boedel uitgekleed heeft om er zelf beter van te worden!
Met of zonder Muller was Saab niet beter af geweest, het enige verschil is dat we die verrukkelijke 9-5 nog weleens in het straatbeeld tegenkomen.