Allereerst, gefeliciteerd! En heel veel plezier gewenst met dit bijzondere type Saab. En ook bij mij ben je welkom om upgrades te voelen / beoordelen. (Ook al is 't niet naast de deur..)
Even over die steering rack brace;
Standaard heeft (zo ver ik weet) de Viggen wel een steviger beugel om het stuurhuis, waarmee dit aan het schutbord bevestigd is, echter zonder een verbindings stangetje van die beugel naar het binnenscherm. Met die versteviging erbij zijn er ook losse sets te koop, dus beugel en stangetje, onder de noemer 'steering rack brace'. (Eigenlijk heeft een Viggen die dus af fabriek volgens mij maar 'half'.)
Standaard 9-3tjes kampen met vrij veel mogelijke beweging tussen het stuurhuis en het schutbord. De (complete!) steering rack brace vermindert die speling en heeft tot gevolg dat je wielen wat directer reageren op je stuur input. Maar... Dat werkt eigenlijk alleen optimaal wanneer ook alle draagarmen, fusees en stuurkogels mooi strak en speling-vrij zijn, hetgeen bij hogere km standen vrijwel nooit meer echt het geval is.
Dus ja, die steering rack brace 'compleet maken' heeft zeker een positief effect, maar niet op zichzelf alleen. Sterker, als er draagarmbussen of stuurkogels wat versleten zijn, dan kan je dat juist veel duidelijker gaan merken wanneer er een complete steering rack brace gemonteerd wordt.
Mijn ervaring met het echt goed laten rijden van een Viggen met z'n hoge motorvermogen sluit aan bij wat Sapphire hierboven ook al aangaf:
Op nummer 1 met stip staat een set echt goede banden.
Veren en schokbrekers moeten goed zijn. (Bilstein is altijd hard op korte richels, Koni blijft comfortabeler maar zijn evengoed strak.)
Draagarmen checken/in orde maken, al dan niet met de Abbott Rescue kit (Bestaande uit stalen bussen in de achterste bevestigingspunten die toquesteer enorm verminderen en het stuurgevoel navenant verbetert.)
Steering Rack brace compleet maken. (Dus stangetje erbij bevestigen)
Verstevigde veerpootbrug vóór. (Enorme aanrader, veel effect voor schappelijk geld)
Eventueel een Abbot Subframe brace. (Maar daar wordt de grondspeling wel nog minder door..)
En de auto ècht goed uitlijnen.
In veel gevallen zal je een wereld van verschil merken ten opzichte van een 'normaal onderhouden' Viggen als je dit allemaal perfect in orde hebt. Wil je tot 't uiterste gaan, dan is een LSD een ultieme (en dure!) stap. Die zou ik echter pas aanraden als de eerder genoemde zaken helemaal naar je zin zijn.
Over de Viggen velgen gaat 't verhaal dat ze eerder krom zouden gaan dan andere lichtmetalen velgen. Ik heb dat in ruim 30.000 Km zelf echter nog niet meegemaakt. Óók niet met gerefusrbishde Viggen velgen die ècht geteisterd werden op slechte Italiaanse wegen onder een behoorlijk stijf geveerde cabrio...
Het specifieke 'Black Chrome' effect weer op de Viggen velgen aanbrengen kan niet overal als je ze wilt refurbishen, maar 't kan wel heel goed en was bijvoorbeeld niet duurder bij het adres waar ik 't liet doen in Amsterdam. (Naar mijn smaak ziet een Viggen er eigenlijk alleen uit als een Viggen als er Black Chrome Viggen velgen onder zitten.
.
)
Gegroefde schijven wel of niet is volgens mij ook persoonlijk. Een Viggen onderscheidt zich maar op weinig punten echt van een Aero en de gegroefde schijven is daar één van. (Net als de velgen eigenlijk..) Dat maakt 't in mijn ogen wel de moeite waard.
En last but not least: Mijn Viggen, waaraan alle bovenstaande zaken (na de nodige schade en schande) helemaal in orde zijn gemaakt, reed pas ècht heel erg fijn nadat de software was aangepast (Dion deed dat). Door het vermogen veel meer gedoseerd op te laten bouwen ontstaan er veel minder snel tractie problemen en dat maakt echt een wereld van verschil. De auto wordt er beduidend soepeler en, wanneer je wilt, ook sneller van. Mocht je geïnteresseerd zijn in een betere drivability èn zelfs wat meer vermogen dan is goeie tuning dus 'n aanrader, waarbij eigenlijk alleen het vervangen van de intercooler eventueel nog 'n erg fijne motorische 'hardware' upgrade is die de tuning nog effectiever kan maken..
(
Al 't bovenstaande onder voorbehoud van dat 't mijn beleving is en dat ik iedere Viggen oprecht waardeer zoals de eigenaar er blij mee is.
.
)
Misschien is veel hiervan al wel gedaan bij je nieuwe aanwinst? Of is 'ie nog helemaal standaard? Ook dan is een Viggen imho een uniek leuke Saab! De jouwe ziet er in ieder geval heel mooi en verzorgd uit. Op de foto onder de kap indrukwekkend schoon zelfs! Leuk om hier te lezen over je belevenissen. Lekker van genieten!