Gele Viggen, roze bril. 'Skewcut'.

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Gele Viggen, roze bril. 'Skewcut'.

Bericht door DV 9-3 » za 23 mei, 2020 22:46

Sinds de aanschaf eind september vorig jaar, is De Gele Viggen eindelijk bijna klaar. Oftewel gewoon in orde...
Op een paar details na is mijn intentie om 'm origineel te houden. Uniek als hij is, vind ik dat het leukst.

Ik heb voor de aanschaf 3 jaar om deze auto heen gelopen. Vorig jaar herfst besloot ik dat 'ie er moest komen.
De kleur is natuurlijk uniek, het is een Viggen, en het feit dat het een originele NL auto is vind ik waardevol.
Dat er in het verleden helaas niet altijd zo heel netjes voor deze auto gezorgd is, had ik in de showroom tijdens het eerste bezoek al gezien. Vandaar dat ik 'm ook drie jaar liet staan. Goed onderhandelen leverde uiteindelijk wat broodnodig perspectief. Maar al met al stonden er na aanschaf, met "3 maanden garantie op de aandrijvende delen van de motor en de versnellingsbak" toch nog best onverwacht veel punten bij lange na niet op de i:

De Michelin PS 4's waren vrijwel nieuw maar toch rondom flink gecupt. Bleken bovendien na de 'afleverbeurt' nog op 3,5 bar te staan... Laten trimmen bij Karelsen in Soest. Wist niet dat dat kan maar blijkt een perfecte oplossing.

Binnen 2.000 km na aanschaf moest ik de voor aflevering vernieuwde wiel-draagarmen laten vervangen. Er zat alweer zoveel speling op de rubbers dat de auto niet meer fatsoenlijk spoorde. Gaat niet meer gebeuren. Zitten nu KCP armen op.

De halve Abbott Steering Brace compleet gemaakt. Stuur vervangen ivm loslatende stiknaad. Richtingaanwijzer stengel vervangen ivm lamheid. Sid en Acc panelen vervangen ivm pixel uitval. Dashboard speakers vervangen ivm vervorming. Deurspeakers AS3 vervangen ivm dat de Excalibur speakers die erin zaten klonken als een krant en natuurlijk ook totaal ongeschikt zijn voor AS3. Achterspeakers vervangen ivm vervorming, links was origineel en gescheurd, rechts was aftermarket waarbij de originele luidspreker-bevestiging echt compleet verziekt bleek.

Nog op te lossen minor details:
Het geheugen van de radio in 'Band 1' werkt niet. 'Band 2' werkt wel. Irritant want default na starten is 'Band 1'.
Dak antenne vervangen ivm kunststof dat is vergaan.
Bestuurdersportier goed afhangen ivm niet mooi aansluiten langs het dak en wijken bij hogere snelheden.
Het leer een opknapbeurt laten geven, dat kan daarbij gelukkig wel origineel blijven.

Oh ja:
Ooit wordt hij nog een keer helemaal overgespoten. De originele lak is op diverse plekken tot op de witte onderlaag door-gepolijst.
Maar dat was natuurlijk geen verassing.


Tòch, zònder roze bril, wordt ik iedere keer blij als ik De Gele Viggen weer zie staan. Of veel mooier nog, zie rijden...
Uiteindelijk is het toch een goeie beslissing dat 'ie lekker z'n vaste stek bij mij thuis in de garage heeft.
En dat 'ie niet àl te smetteloos is, brengt ook een beetje een onverwacht voordeel:
Ik rij er wat gemakkelijker meer kilometers mee dan vooraf gedacht!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op ma 27 nov, 2023 0:25, 17 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
joep97
Donateur
Donateur
Berichten: 2861
Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door joep97 » za 23 mei, 2020 23:11

Genieten maar! :O:
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio

Gebruikersavatar
a3426rage
Geregistreerd lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zo 08 nov, 2015 16:54
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door a3426rage » za 23 mei, 2020 23:12

Altijd een goedel een reality check. Het wordt uiteindelijk een parade plaatje, dat weet ik zeker. Jammer dat de vorige eigenaren en garage van aanschaf niet op deze manier voor de auto hebben gezorgd.

De rit van de foto was ook erg leuk richting het oosten.
Miljonair , Ondernemer, Playboy en Grappenmaker

Huidig: Saab 9-3 Cabrio Turbo Stage X DionHPT

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door DV 9-3 » za 23 mei, 2020 23:38

a3426rage schreef:
za 23 mei, 2020 23:12
De rit van de foto was ook erg leuk richting het oosten.
Ja dat was het! Moeten we nog eens doen, maar dan jij met de kap dicht en alleen in de auto als we volgas gaan!

Trouwens, is 'ie mooi geworden?
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
OuweNiek
Donateur
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: di 24 okt, 2017 23:13
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door OuweNiek » zo 24 mei, 2020 0:15

Mooi verhaal en leuk om te lezen. Het was geweldig om je gele viggen te zien tijdens on viggen evenement vorig jaar. Je had hem net een week geloof ik.

Veel punten zijn herkenbaar. Mijn blauwe viggen zag er prachtig uit maar had ook flink wat aandacht nodig. De sturing was vaag, de schokdempers versleten, de speakers verschrikkelijk, het leer van de bestuurdersstoel versleten en een serie kleine dingen. Gelukkig is de lak nog wel goed. Mijn doel is ook dat de viggen er standaard uit moet zien en alleen functionele verbeteringen krijgt.
Inmiddels zijn er een maptune steering brace, maptune wieldraagarmen met pu bussen, bilstein schokdempers op de standaard veren, originele gegroefde schijven voor, rondom jbl speakers, saabaux bluetooth streaming en nieuwe originele lerenbekleding voor de voorstoelen. Een antiroest behandeling was nodig en daarbij vonden we doorgeroeste veerschotels en chassisbalk. Inmiddels is ook dat opgelost. En ook een serie aan stekkertjes en relais.

Je hebt gelijk dat het daarmee veel makkelijker is om er mee te rijden. Ik rij er nu dagelijks in en geniet van elk moment.

Heel veel plezier met je mooie gele viggen en ik hoop je weer te zien bij een volgende gelegenheid.
9-3 Viggen Coupe (1999)
Voorheen:
900 Turbo Coupe (1986)
9-3 S 2.0t (2000)
9-5 Aero Estate (2003)

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door DV 9-3 » zo 24 mei, 2020 0:21

OuweNiek schreef:
zo 24 mei, 2020 0:15

Je hebt gelijk dat het daarmee veel makkelijker is om er mee te rijden. Ik rij er nu dagelijks in en geniet van elk moment.

Heel veel plezier met je mooie gele viggen en ik hoop je weer te zien bij een volgende gelegenheid.
Dankjewel! Geheel wederzijds. En genieten is het inderdaad. Volop!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door Style&Co » zo 24 mei, 2020 9:07

is er nog medewerking of coulance geweest van De Snelheid om alle achterstallige punten op de i te krijgen (los van motor en bak)?
live your dreams

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door Ewout » zo 24 mei, 2020 9:29

DV93 schreef:
za 23 mei, 2020 22:46
Op een paar details na is mijn intentie om 'm origineel te houden. Uniek als hij is, vind ik dat het leukst.
Mooi streven!
DV93 schreef:
za 23 mei, 2020 22:46
Ooit wordt hij nog een keer helemaal overgespoten. De originele lak is op diverse plekken tot op de witte onderlaag door-gepolijst.
Tot zover je streven...? :mrgreen: Een overgespoten auto is in mijn optiek nauwelijks nog origineel te noemen. Maar als hij er een stuk mooier van wordt, zou ik het misschien ook doen, hoor. Mijn 9000 heeft ook een handjevol plekjes die mooier kunnen, maar dat hoort ook wel bij z'n verleden. Voorheen spoot ik de hele bende over voor een strak resultaat, maar ik ben aan het twijfelen geslagen: originaliteit komt nu eenmaal met gebreken. 'There is a crack in everything, that's how the light gets in'...
DV93 schreef:
za 23 mei, 2020 22:46
Maar dat was natuurlijk geen verassing.
Hoe bedoel je dit? Dit was geen goedkope Viggen... Ik heb er ook bij gekeken, en ik had trouwens ook nauwelijks het idee dat er iets van de prijs af kon, dus dat heb je wellicht goed gedaan. Je hebt een erg begeerlijke auto, waar zo te lezen nu weer eens goed voor wordt gezorgd.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door DV 9-3 » zo 24 mei, 2020 11:32

Ewout schreef:
zo 24 mei, 2020 9:29
DV93 schreef:
za 23 mei, 2020 22:46
Op een paar details na is mijn intentie om 'm origineel te houden. Uniek als hij is, vind ik dat het leukst.
Mooi streven!
Dankje!
DV93 schreef:
za 23 mei, 2020 22:46
Ooit wordt hij nog een keer helemaal overgespoten. De originele lak is op diverse plekken tot op de witte onderlaag door-gepolijst.
Tot zover je streven...? :mrgreen: Een overgespoten auto is in mijn optiek nauwelijks nog origineel te noemen. Maar als hij er een stuk mooier van wordt, zou ik het misschien ook doen, hoor. Mijn 9000 heeft ook een handjevol plekjes die mooier kunnen, maar dat hoort ook wel bij z'n verleden. Voorheen spoot ik de hele bende over voor een strak resultaat, maar ik ben aan het twijfelen geslagen: originaliteit komt nu eenmaal met gebreken. 'There is a crack in everything, that's how the light gets in'...
Met "Ooit" was ik niet duidelijk, ik bedoel eigenlijk: Liever niet/Zeker voorlopig niet/Misschien helemaal niet. Oftewel hetzelfde dilemma dat jij verwoordt. Voor het mooie zal het zeker een keer moeten. Op een aantal plekken zie je echt dat er nauwelijks gele lak meer opzit. Maar de originaliteit is ook wat waard. Het is gewoon frustrerend jammer dat 'ie zo stuk gepolijst is. Dat had een professional zeker beter gedaan. Mocht 'ie door gebruik over zo'n 100.000 Km echt aan een nieuwe laklaag toe zijn, dan is dat maar zo. Al met al vraag ik me ook af hoe belangrijk originaliteit is in dit geval: Ik doe 'm 100% zeker nooit meer weg, en met oudste zoonlief deel ik de Saab hobby. Die doet 'm ook nooit meer weg, nadat ik m'n laatste rit gemaakt heb. :wink:
DV93 schreef:
za 23 mei, 2020 22:46
Maar dat was natuurlijk geen verassing.
Hoe bedoel je dit? Dit was geen goedkope Viggen... Ik heb er ook bij gekeken, en ik had trouwens ook nauwelijks het idee dat er iets van de prijs af kon, dus dat heb je wellicht goed gedaan. Je hebt een erg begeerlijke auto, waar zo te lezen nu weer eens goed voor wordt gezorgd.
Ik bedoel hiermee dat ik wist wat ik kocht, qua lakwerk. Jammer, maar ik wil er niet over zeuren. En, het voordeel van laagdrempeligheid qua gebruik is er ook. Ik liet 'm drie jaar staan omdat ik 'm echt veel te hoog geprijsd vond. In de prijs zat na drie jaar echter wel wat ruimte en vanwege zakelijke aanschaf konden de aanschaf- en de reële afleveringskosten gesplitst worden, waarmee het uiteindelijke kostenplaatje voor mij acceptabel genoeg werd om 'm mezelf te gunnen. 8)
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door DV 9-3 » zo 24 mei, 2020 11:32

Style&Co schreef:
zo 24 mei, 2020 9:07
is er nog medewerking of coulance geweest van De Snelheid om alle achterstallige punten op de i te krijgen (los van motor en bak)?
Not really.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door Style&Co » zo 24 mei, 2020 11:38

DV93 schreef:
zo 24 mei, 2020 11:32

Not really.
quelle dommage
live your dreams

Gebruikersavatar
Daan Paul
Donateur
Donateur
Berichten: 536
Lid geworden op: za 15 feb, 2014 1:58
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door Daan Paul » zo 24 mei, 2020 12:22

Prachtig DV
BMW 428i coupé - Imperial Blau (2023-heden)
MG Midget Mk III 1972 - BRG RWA 1275cc - 75pk (1997-heden)

Saab 9³ Aero 2001 - vijfdeurs zwart automaat (2017-2023)
Saab 9³ SE Business Edition LPT 2001 - vijfdeurs Steel Grey (2007-2017)
Saab 9³ S LPT 2000 - vijfdeurs zwart (2003-2007)

Gebruikersavatar
OuweNiek
Donateur
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: di 24 okt, 2017 23:13
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door OuweNiek » zo 24 mei, 2020 12:47

Is ook wel gebruikelijk. Het was bij mijn Viggen gekocht bij een andere verkoper niet anders. Voor meer garantie moet je betalen en dan gaat de prijs omhoog in plaats van naar beneden.
Bij de laatste taxatie (taxatiedag van de Saab Club) was de taxatiewaarde hoger dan de aanschafwaarde (okee, excl de verbeteringen die ik later heb gedaan) en dat heb ik na twee jaar gebruik bij nog geen andere auto gehad.
Originaliteit en restauratie van goede kwaliteit en oog voor behoud en verbetering telden mee.
9-3 Viggen Coupe (1999)
Voorheen:
900 Turbo Coupe (1986)
9-3 S 2.0t (2000)
9-5 Aero Estate (2003)

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door Ewout » zo 24 mei, 2020 12:50

OuweNiek schreef:
zo 24 mei, 2020 12:47
Is ook wel gebruikelijk.
Wat is gebruikelijk?
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
OuweNiek
Donateur
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: di 24 okt, 2017 23:13
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De Gele Viggen na 7 maanden en zonder roze bril.

Bericht door OuweNiek » zo 24 mei, 2020 12:54

DV93 schreef:
zo 24 mei, 2020 11:32
Style&Co schreef:
zo 24 mei, 2020 9:07
is er nog medewerking of coulance geweest van De Snelheid om alle achterstallige punten op de i te krijgen (los van motor en bak)?
Not really.
Is ook wel gebruikelijk. Het was bij mijn Viggen gekocht bij een andere verkoper niet anders. Voor meer garantie moet je betalen en dan gaat de prijs omhoog in plaats van naar beneden.
Bij de laatste taxatie (taxatiedag van de Saab Club) was de taxatiewaarde hoger dan de aanschafwaarde (okee, excl de verbeteringen die ik later heb gedaan) en dat heb ik na twee jaar gebruik bij nog geen andere auto gehad.
Originaliteit en restauratie van goede kwaliteit en oog voor behoud en verbetering telden mee.
9-3 Viggen Coupe (1999)
Voorheen:
900 Turbo Coupe (1986)
9-3 S 2.0t (2000)
9-5 Aero Estate (2003)

Plaats reactie