Vervangen alle OEM luidsprekers in een Viggen cabrio (AS3)

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Vervangen alle OEM luidsprekers in een Viggen cabrio (AS

Bericht door Qabriolet » za 06 apr, 2013 14:15

vdLindenMM schreef:Voordat je je vriendin inruilt voor een ander stel je eerst de vraag wat je dan beter/anders wilt.
Met geluid is dat hetzelfde.
Wat ik beter/anders wil, qua geluid dan? :offtopic: Voor relationeel advies ga ik wel ergens anders te rade...

Voller en kleurrijker geluid. Denk dat ik niet alles eruit haal wat er in zit, vandaar. Zeker met open dak blijft er veel minder geluid over.

Logische dat dit allemaal erg persoonlijk is en mede bepaalt wordt door van de kwaliteit van de speakers. Ook budget en de soort muziek spelen een rol. Mijn vraag is slechts: welke speakers zijn een upgrade voor de standaard audio (AS3), zonder kabel trekkerij en filter aanpassingen.

Lijkt er op dat hier een aantal mensen aan het woord zijn die er veel verstand van hebben, dus vandaar dat mijn vraag hier op z'n plaats lijkt.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » za 06 apr, 2013 17:13

Oooeeeeps, volgende keer moet ik maar weer smileys gebruiken :) :) :wink: :wink: .
Had niet in de gaten dat een lichte vorm, het tussen de regels door lezen, van een stukje humor een persoonlijke snaar zou raken.
Ofwel de, mogelijke, valkuilen van een forum.

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » wo 10 apr, 2013 16:45

:lol: Dat valt enorm mee, en is het nadel van schrijven versus spreken. Mis je het non-verbale 'stukje'... :shock:

Ben gewoon benieuwd naar het antwoord op mijn vraag :-S+

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » wo 10 apr, 2013 22:00

Een cabrio, ongeacht het merk, is een crime om lekker te laten klinken ook als de kap dicht is. De akoestiek met een cabrio kap is duidelijk anders dan van een stalen uitvoering.
Wil je toch een behoorlijk goed geluid dan ontkom je er niet aan om gebruik te maken van een los 2-weg systeem te gebruiken, dus met filter. Maar een 3 1/2" 2-weg systeem is haast niet te vinden.
Ikzelf heb met een dremel het gat groter gemaakt voor een 4" van het huiskamer merk Peerless en daarnaast heb ik magnetostaten tweeters tegen de tegen de A stijlen gemaakt. Deze zijn lekker plat. En ja, daar is een scheidingsfilter voor nodig.
Het voordeel van het plaatsen van tweeters op de A stijlen is dat het geluid bij de zal voorruit blijven. en in een cabrio is een losse subwoofer altijd zinvol en dan vooral met geopende skiluik.

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » do 11 apr, 2013 16:25

Super, dank! Dan blijft het dus de standaard set speakers voor mij.

wysiwyg
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door wysiwyg » do 11 apr, 2013 16:28

Helemaal juist. met uitzondering van de dasboardspeakers. Die zijn EN makkelijk en goedkoop te vervangen EN dat levert wel degelijk een kwaliteitsverbetering op. Dat merk ik zelfs!

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » do 11 apr, 2013 21:42

Welke (3,5" (85mm) 8 Ohm) speakers heb je er dan ingebouwd?

wysiwyg
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door wysiwyg » do 11 apr, 2013 22:26

IK heb er JBL GTO328 speakers ingezet (4 ohm) BTW

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » vr 12 apr, 2013 13:28

Oke, dank.

En wil dit echt begrijpen, dus daarom nog 2 vragen:
Waarom 4 Ohm als er 8 Ohm gemonteerd was?
Wat gebeurt er (positief en/of negatief) als je speakers monteerd met minder weerstand?

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » vr 12 apr, 2013 15:49

Voor de leek zal er begrijpelijkerwijs geen verschil zijn tussen een 4 Ohm of een 8 Ohm driver. die zijn er natuurlijk wel want de parameters (voor het gemak: de technische gegevens van een motor) zijn toch anders.
Als voorbeeld neem ik een regulier 4 Ohm 2-weg systeem voor in de auto. Als het volume opgeschroefd wordt dan zal in veel gevallen de tweeter beginnen te "tetteren". De 1 krijgt daar een kick van en een ander begint te gruwelen. Het liefst dan ook nog een metaal tweeter in het eerste geval.
Ondanks het filter en ondanks dat beiden nominaal 4 Ohm zijn, is daar wel een reden voor te geven: het beweegbare deel van een tweeter is vele malen lichter dan het deel van een 16,5 cm. Als een versterker om en nabij 100 Watt RMS per kanaal levert dan zal een groot deel van het vermogen naar de 16,5 cm gaan om deze in beweging te zetten en te houden. Een veel kleinere hoeveelheid gaat naar de tweeters, die trouwens ook niet zoveel nodig hebben, maar bij een hoger vermogen begint dan wel het klankbeeld van de tweeter te knijpen. Tel uit je winst.
Om dat verschijnsel te voorkomen hebben het merendeel van de fabrikanten al jaren geleden besloten om de impedantie van bijgeleverde tweeters te verhogen naar nominaal 6 Ohm om te zorgen voor een betere balans in het totale klankbeeld ook bij hogere volumes.
Daarom heb ik een erg sterk vermoeden dat Saab in het verleden gezocht heeft naar een mogelijkheid om met simpele middelen toch die balans te behouden. Door een 8 Ohm driver in het dashboard te plaatsen en een 4 Ohm in de deur, zal de laatste bij hoger volume harder gaan klinken. Een 3 1/2" driver heeft toch al een hoog rendement, net als een tweeter, en heeft dus weinig vermogen nodig om al lekker te klinken. Door ook nog gebruik te maken van een kleine breedbander blijft het geluid redelijk over het hele dashboard "zweven" zonder het gedoe met het uitrichten van een tweeter. Bijkomende voordeel kan ook nog dan zijn dat zowel bestuurder als bijrijder het geluid bijna uit het midden hoort komen wat bij een los 2-weg systeem een ramp is om goed te krijgen, tenzij je time alignment gaat gebruiken.
Zo kan je dus een betere harmonie tussen deur en dash krijgen. Door voor rear een 2 Ohm speaker te gebruiken voldoe je dan eigenlijk aan hetzelfde principe.
Heel verhaal, hoop dat het wat duidelijker is geworden.

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » vr 12 apr, 2013 16:11

Ja, super. Dank!

En, los van personlijke voorkeur, is het dus logischer om een 8 Ohm 'tweeter' in het dashboard te monteren dan een 4 Ohm exemplaar?

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 12 apr, 2013 16:12

Na een flinke zoektocht, met name naar welke types ik nou op welke plek moest kiezen uit het ruime assortiment van JBL (welk merk hier veel wordt aangeraden), maar waar ik door de klantenservice van JBL zelf al niet wijzer werd, ben ik eindelijk goed geinformeerd door iemand van een bedrijf in Badhoevedorp, die me JL Audio aanraadde. JL Audio is een van de merken die voor elke maat speaker een speaker uit dezelfde range heeft en die binnen het budget van pakweg 400 euro voor alles volgens hem de beste value for money biedt. Een punt van aandacht, zeker als je de vorige post leest, is de impedantie van de dash speakers: JBL heeft er eentje van 2 ohm en eentje van 3 ohm in het gamma, terwijl je liever 4 hebt (eigenlijk liever 8, maar dat is niet te vinden in dedicated car audio met deze afmeting).

De setup die me is aangeraden: TR350-CXi voor het dash, TR650-CSi voor in de deur (enkel de woofer gebruiken, de rest in de doos laten zitten) en TR650-CXi achterin (of voor een dichte 9-3 de TR690-CXi). @vdLindenMM; wat vind je van dit verhaal?

Een laatste vraag: ik kom hier op t forum met name voor de deurspeakers tegen dat de deur van binnen wordt bekleed met dempingmateriaal. Ik kan me voorstellen dat dit positief effect geeft. Geldt dit bij de cabrio ook voor de achterspeakers of heeft het daar niet veel zin? En wat kan ik het beste gebruiken? Speciaal materiaal als van Dynamat of kan ik net zo goed radiatorisolatie of ander isolatiemateriaal met gesloten celstructuur bij de Gamma halen?

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » vr 12 apr, 2013 16:44

@WimZ mooi setje van JL Audio dat zo'n E. 310,00 op het eerste gezicht.

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » vr 12 apr, 2013 16:48

Vergeet DLS ook niet in deze. Die bieden prachtige Caraudio aan. http://www.dlsnederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 12 apr, 2013 17:02

@ Erwin: ik zie daar geen 3,5" speakers
@ Quabriolet: 307 euro inderdaad. Ik doe daar nog wat bitumen dempingsplaten bij. Duurdere oplossingen voor de demping werden me eigenlijk afgeraden omdat ik daarmee dan weer het doel voorbij schiet (heb ze nog even gebeld).

Plaats reactie