Nee, dat heeft niet zo lang geduurd. Het is hier gewoon druk op allerlei terreinen. Maar tijd voor een update, want dat mag wel eens een keer.
Bij het loshalen van de kap, bleek dat ook het mechanisme wel wat te verduren heeft gehad. Niets ernstigs overigens, meer dat het frame door het vocht ook wel wat corrosie had laten zien. Op zich heel voorstelbaar natuurlijk. Bij andere cabrio's heb ik hetzelfde ook al eens voorbij zien komen. Ik had het idee eerder ook al gehad bij het openen en sluiten van de kap, maar het zit nou eenmaal onder het doek, dus dan doe je er niet zo makkelijk iets aan. Nu het doek er af kwam, was het een prima gelegenheid om de boel op te schuren en te spuiten.
Helaas bleek het niet mogelijk om een extra laagje isolatie aan te brengen, maar goed, zonder was het ook al niet slecht toeven, dus daar hebben we het niet meer over.
Al met al staat de Saab er na een paar dagen werk weer heel erg netjes bij, vind ik.
De kap is weer echt mooi strak en het hemeltje aan de binnenkant staat ook weer een stuk strakker dan voorheen. Daar ben ik dan wel weer blij mee, want daardoor voelt alles ook echt wel weer wat prettiger aan. Mooi werk geleverd dus.
Niet dat je dan klaar bent...
Het advies was om de auto ergens in de zon neer te zetten, zodat het materiaal van de kap wat kan uitzetten en krimpen met de zon. Dat schijnt te helpen voor het zetten van het dak. Natuurlijk doe ik dat dan, want een goed advies moet je niet in de wind slaan. Dus ergens geparkeerd waar ik eigenlijk nooit sta. En jawel, als je dan terugkomt heeft het noodlot in de vorm van een fikse windstoot toegeslagen.
En zo vond ik mijn Viggen terug. Het hek staat altijd netjes vast met een haak, maar ik denk dat iemand dat die ochtend niet goed genoeg vastgezet heeft en de wind kreeg er grip op. Dat is dus even flink balen. Een flinke set krassen over het portier en een lichte deuk. Het is ook niet meer te poetsen, dus de deur moet gespoten gaan worden. Daar zijn we dan weer mooi klaar mee. Hopelijk kunnen we het op stormschade gaan zetten, want er is een windstoot geregistreerd van 17m/s. En een van de ABS ringen heeft een scheurtje, dus klaar zijn we nog niet.
In de tussentijd ook nog wat rondgekeken voor gesloten speelgoed naast de Viggen, maar dat is een heel ander verhaal en dat komt pas ergens volgend jaar aan bod.