Arne's Viggen - Vooral rijden

ghulst
Geregistreerd lid

Re: Arne's Viggen - Aan de slag

Bericht door ghulst » za 05 nov, 2022 22:48

Ik heb even een bevriende boer gebeld en hij staat daar nu gelukkig binnen. Dit is geen weer om een auto met een afgeplakt gat buiten te laten staan. :(

@Daaf dat hoop ik ook. Maandag maar eens een rondje bellen. Natuurlijk gebeurt dit nadat alles dicht is.

@Orphy Is dat iets dat dit kan veroorzaken? Ik heb de achterruitverwarming wel aangehad, maar dat was in Middelburg. Dit was 20 minuten later en toen was hij wel uit. Nou ja, precies weten zullen we het in ieder geval niet op basis van deze ruit uit kunnen vinden. Die is in duizend stukjes. ;)

@Sonab ik kan me dat haast niet voorstellen, maar ik reed gewoon over de ringbaan toen we ineens een knal hoorden. Toen zat er een gat in de achterruit.

@WilNiks Ja, dat.

Maandag maar eens de verzekering bellen en met Marc overleggen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 05 nov, 2022 22:50

Ik heb het een keer gehad met een Renault 5 en volgens de garage kon dat blijkbaar…
Vond het ook wat ongeloofwaardig 😂

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » zo 06 nov, 2022 0:59

Is een redelijk vaak voorkomende kwaal. Veroudering van de ruit in combinatie met temperatuurschommelingen. Tjaaaas

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » zo 06 nov, 2022 19:43

Het blijft jammer. En dan al die rommel die er bij komt. Ik heb nu alles gewoon maar op de 'hoedenplank' laten liggen. Op het eerste gezicht is er niets op de bank terecht gekomen. Maar dat ga ik wel uitzoeken als ik hem ga verplaatsen om de ruit te laten vervangen. Dan neem ik dan wel even tijd om alles netjes langs te lopen en voorzichtig op te ruimen.

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » zo 06 nov, 2022 21:13

ik heb het gehad met een volvo 340. Een dag terwijl naar zweden zou gaan voor een half jaar studie. Heeft te maken met vocht bij de verwarming wanneer je deze aanzet. Met als gevolg het idee dat je in een achtervolging zit :D

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » ma 07 nov, 2022 12:34

Het is in ieder geval wel mooi waardeloos. De volgende spagaat heeft zich ook al aangemeld. De verzekeraar vindt dat het via een GlasGarant garage moet en anders mag ik €500 eigen risico betalen. De GlasGarant garages hier in de regio reageren allemaal hetzelfde: "Een achterruit van een Saab 9-3 cabrio? Nee meneer, daar beginnen we niet aan. Dan moet u bij een cabriodaken-bedrijf zijn, dat krijgen wij nooit netjes." Even een kappen bedrijf gebeld en die zeggen: "Ja, het kan, maar dat wordt dan wel december. Maar wij doen niets met Glasgarant."

Lekker...

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 07 nov, 2022 12:46

Laat de verzekering dan maar een glasgarant uitzoeken zou ik zeggen.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 07 nov, 2022 13:37

die constructie ken ik. gewoon het probleem bij je tussenpersoon neerleggen. Zij komen dan wel met een voorstel. Je zit nu eenmaal in een bijzondere positie die zij ook niet zo vaak meemaken.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 07 nov, 2022 17:01

Of rechtsbijstand, dan wil het nog wel eens sneller gaan.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 07 nov, 2022 19:18

Het hoeft niet zo'n drama te zijn als je verzekeringsagent maar even duidelijk maakt aan de maatschappij dat de aangesloten bedrijven de klus niet kunnen doen. Dan kun je gewoon overstappen na goedkeuring naar een bekende cabriokap montage bedrijf bv. of een garage die verstand van zaken heeft. Ik heb toentertijd meteen de kap laten vervangen. Een 1 2tje kap met ruit. Eigen kosten waren toen redelijk overzichtelijk.

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » ma 07 nov, 2022 19:31

Hier is inmiddels de knoop doorgehakt. Inmiddels is er een mogelijkheid gevonden om het geheel toch gewoon bij de verzekering aan te bieden en inderdaad moet de hele kap uit elkaar. Dus, daarom krijgt de Viggen volgende week, naast een nieuw raam ook een nieuwe hoed. Ik ben benieuwd.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » di 08 nov, 2022 1:03

Daar ga je vast heel blij mee zijn!

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » di 08 nov, 2022 9:00

Dat denk ik ook wel hoor. Nieuwe kap, nieuwe ruit. Dat wordt weer als nieuw. :)

ghulst
Geregistreerd lid

Arne's Viggen - Aan de slag

Bericht door ghulst » vr 11 nov, 2022 19:03

Nou, hij staat nu in ieder geval in de garage. Morgen gaan ze al het glas er eerst maar eerst uit stofzuigen.

Afbeelding

Weet iemand of er nog een leuke extra isolatie laag voor de OG is? Bij de NG zit er blijkbaar nog een laagje tussen. Misschien wel lekker. :)

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » wo 07 dec, 2022 11:02

Nee, dat heeft niet zo lang geduurd. Het is hier gewoon druk op allerlei terreinen. Maar tijd voor een update, want dat mag wel eens een keer. :)

Bij het loshalen van de kap, bleek dat ook het mechanisme wel wat te verduren heeft gehad. Niets ernstigs overigens, meer dat het frame door het vocht ook wel wat corrosie had laten zien. Op zich heel voorstelbaar natuurlijk. Bij andere cabrio's heb ik hetzelfde ook al eens voorbij zien komen. Ik had het idee eerder ook al gehad bij het openen en sluiten van de kap, maar het zit nou eenmaal onder het doek, dus dan doe je er niet zo makkelijk iets aan. Nu het doek er af kwam, was het een prima gelegenheid om de boel op te schuren en te spuiten.
Helaas bleek het niet mogelijk om een extra laagje isolatie aan te brengen, maar goed, zonder was het ook al niet slecht toeven, dus daar hebben we het niet meer over.

Al met al staat de Saab er na een paar dagen werk weer heel erg netjes bij, vind ik.

Afbeelding

De kap is weer echt mooi strak en het hemeltje aan de binnenkant staat ook weer een stuk strakker dan voorheen. Daar ben ik dan wel weer blij mee, want daardoor voelt alles ook echt wel weer wat prettiger aan. Mooi werk geleverd dus.

Niet dat je dan klaar bent...

Het advies was om de auto ergens in de zon neer te zetten, zodat het materiaal van de kap wat kan uitzetten en krimpen met de zon. Dat schijnt te helpen voor het zetten van het dak. Natuurlijk doe ik dat dan, want een goed advies moet je niet in de wind slaan. Dus ergens geparkeerd waar ik eigenlijk nooit sta. En jawel, als je dan terugkomt heeft het noodlot in de vorm van een fikse windstoot toegeslagen.

Afbeelding

En zo vond ik mijn Viggen terug. Het hek staat altijd netjes vast met een haak, maar ik denk dat iemand dat die ochtend niet goed genoeg vastgezet heeft en de wind kreeg er grip op. Dat is dus even flink balen. Een flinke set krassen over het portier en een lichte deuk. Het is ook niet meer te poetsen, dus de deur moet gespoten gaan worden. Daar zijn we dan weer mooi klaar mee. Hopelijk kunnen we het op stormschade gaan zetten, want er is een windstoot geregistreerd van 17m/s. En een van de ABS ringen heeft een scheurtje, dus klaar zijn we nog niet.

Afbeelding

In de tussentijd ook nog wat rondgekeken voor gesloten speelgoed naast de Viggen, maar dat is een heel ander verhaal en dat komt pas ergens volgend jaar aan bod.

Plaats reactie