Nieuwe Viggen

Plaats reactie
Spikes
Geregistreerd lid

Nieuwe Viggen

Bericht door Spikes » di 17 sep, 2024 11:44

Beste Viggenliefhebbers, na jarenlang Saabs te hebben gereden hebben we er ruim twee jaar geleden afstand van gedaan. We hebben er verschillenden gehad en de laatste was een 9-3 cabrio uit 2009. Tijdens een bezoek aan het Saab Museum in Trollhättan afgelopen zomer begon het Saab virus toch weer wat op te spelen. Voor dagelijks gebruik zijn onze duitse bolides reuze comfortabel en betrouwbaar, maar om zelf een beetje aan te klussen en op te knappen is een Saab zoveel leuker. We zij op zoek gegaan naar iets leuks en troffen een Viggen bij Saabworld in Voorst. Een 5-deurs hatchback met schuif/kanteldak in mooie staat en we hebben de knoop doorgehakt. Inmiddels staat ie bij ons thuis en zijn we een beetje aan het dubben hoe we hem gaan verbeteren. Voor het grootste deel wil ik hem origineel laten, maar een Abott rescuekit, Koni dempers en nog wat kleine zaken overweeg ik wel. Mocht er in 2024 nog een "Viggen träff" komen houd ik me van harte aanbevolen en anders volgend jaar.
Afbeelding

ofr
In memoriam †

Re: Nieuwe Viggen

Bericht door ofr » di 17 sep, 2024 11:46

Gefeliciteerd !!!
Fijn dat t virus weer teruggekomen is en zeker bij een Viggen
Vele veilige kilometers

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 17 sep, 2024 12:07

Gefeliciteerd met de aankoop! Ik heb de auto al eens bij Saabworld gezien.
Spikes schreef:
di 17 sep, 2024 11:44
Inmiddels staat ie bij ons thuis en zijn we een beetje aan het dubben hoe we hem gaan verbeteren. Voor het grootste deel wil ik hem origineel laten, maar een Abott rescuekit, Koni dempers en nog wat kleine zaken overweeg ik wel.
Afbeelding
Is de auto een RHD uitvoering? Rescue kit is door Abott ontwikkeld omdat de schutborden nog wel eens willen scheuren. Dit is een probleem van RHD exemplaren.

PU draagarm bussen is wel een aanrader.

Spikes
Geregistreerd lid

Bericht door Spikes » di 17 sep, 2024 12:09

Ha Daniël! Het is een LHD uitvoering. De rescue kit en de PU draagarm bussen heb ik inmiddels besteld.

OuweNiek
Donateur
Donateur

Bericht door OuweNiek » di 17 sep, 2024 12:34

Van harte gefeliciteerd! Ik hoop je snel tegen te komen bij een Viggen treffen.

De eerste stappen die je nu neemt maken direct een enorm verschil. De Steering Rack Brace en de PU rubbers in de ophanging. Maakt de Viggen een strakker sturende auto. Een set nieuwe schokdempers maakt ook een groot verschil. De Koni's schijnen beter met riggels om te gaan dan Bilsteins. Een set goede banden is ook aan te raden.

Bedenk dan ook of je de Viggen wilt verlagen of niet. Die van mij is niet verlaagd en dat vind ik prima. Ik heb Bilstein dempers en die sturen lekker maar verminderen wel het comfort op riggels en klinkers. Ik rij met Michelin Pilot Sport 5 en die bevallen bijzonder goed.

Daarna kun je het zo gek maken als je wil.

Groet, Niek

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » di 17 sep, 2024 12:37

Mooie auto. :bow: En er zijn genoeg upgrades te verzinnen om je niet te gaan vervelen.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » di 17 sep, 2024 12:53

Luthart schreef:
di 17 sep, 2024 12:07
Is de auto een RHD uitvoering? Rescue kit is door Abott ontwikkeld omdat de schutborden nog wel eens willen scheuren. Dit is een probleem van RHD exemplaren.
Wederom de spijker mis.
De Rescue Kit is voor alle 9-3’s. Enkel de stuurhuisbrace heeft iets te maken met het schutbord, de Kit heeft daarbij nog PU bussen voor de draagarmen en een 2 punts subframe brace.

Voor alle 9-3’s is de stuurhuisbrace een goeie upgrade! Daar zou ik altijd mee beginnen. De bussen die in die kit zitten ben ik ook fan van. De subframebrace minder. Die beperkt je mogelijkheden voor een grotere downpipe en de bodemvrijheid.

TS:
Heel erg veel plezier met de Viggen! Een icoon van een auto. Geniet ervan en doe je upgrades in stappen. Ik heb heb veel gereden met een in alle opzichten geupgrade Viggen en ook in een in alle opzichten verse Viggen. Het een is niet perse beter dan het ander, en jouw waarheid kan overal tussen origineel en racewagen in liggen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 17 sep, 2024 12:56

Gefeliciteerd!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 17 sep, 2024 13:02

MVE schreef:
di 17 sep, 2024 12:53
Wederom de spijker mis.
De Rescue Kit is voor alle 9-3’s. Enkel de stuurhuisbrace heeft iets te maken met het schutbord.
Ik doelde ook vooral op die stuurhuisbrace :wink:

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » di 17 sep, 2024 13:31

Ja. Maar de beschrijving die je geeft klopt niet. Het heeft veel nut voor LHD Saabs.

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » di 17 sep, 2024 17:01

Van harte gefeliciteerd! Een mooi exemplaar, met dakraam :D !

Plaats reactie