Binnenkort vertrek ik voor minimaal een jaar naar Canada. Wegens ruimtegebrek staat mijn perfecte 9000 te koop maar voor de 96 tweetakt heb ik ruimte in de garage. Als ik over een jaar definitief naar Canada verhuis wil ik deze auto graag meenemen. Gezien de strenge milieu eisen in Canada wordt dit wel erg moeilijk of misschien zelfs onmogelijk (maar dat zoek ik de komende tijd nog uit)....
Ik zou graag willen weten hoe ik de tweetakt het best weg kan zetten. Alle tips zijn welkom!
96 tweetakt jaar stilstaan, wat te doen?
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Het wegzetten voor langere tijd van een tweetakt staat perfect beschreven in mijn Nederlandstalige Saab 93 instructieboekje (welke ik nu niet bij de hand heb
) . Vaak lees je dat "weggezette" motoren met een beetje olie op de zuiger vast zaten. De lagers van hoofdas en de rollagers van de pistonpen onder de zuiger roesten vast omdat er geen olie bij komt.
Wegzetten moet als volgt: Motor 3000 - 3500 toeren , dan 200cc olie in inlaat gieten tot hij smoort. Dan blijft alles ok...
Voor de rest zou ik de auto met de wielen vrij van de grond op bokken plaatsen met de handrem los, alles goed in de WD40 zetten, en de benzinetank goed gevuld laten om condensvorming te voorkomen... Accu aan een druppellader. Het bovenstaande zou moeten volstaan dacht ik zo wil je het echt goed doen... Maar een jaar wegzetten kan natuurlijk ook zonder deze handelingen, vooral als deze droog gestald staat.
Groet,
Roger
Wegzetten moet als volgt: Motor 3000 - 3500 toeren , dan 200cc olie in inlaat gieten tot hij smoort. Dan blijft alles ok...
Voor de rest zou ik de auto met de wielen vrij van de grond op bokken plaatsen met de handrem los, alles goed in de WD40 zetten, en de benzinetank goed gevuld laten om condensvorming te voorkomen... Accu aan een druppellader. Het bovenstaande zou moeten volstaan dacht ik zo wil je het echt goed doen... Maar een jaar wegzetten kan natuurlijk ook zonder deze handelingen, vooral als deze droog gestald staat.
Groet,
Roger
-
Ulwembu
- Geregistreerd lid
-
Fred.H
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-
autopilot
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ja, dat is een nadeeltje, de koppeling altijd 'ingetrapt' blijft en er dus druk staat op het lager en de veren in de drukgroep. Het voordeel is dat de koppelingsplaat los hangt en dus niet vast kan gaan zitten aan het vliegwiel.willeme 1 schreef:lijkt me niet goed voor de drukgroep
Het is het één of het ander... maar een vastzittende koppelingsplaat is erg vervelend...