Lichten via contact

1947-1967
Plaats reactie
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Lichten via contact

Bericht door Ronnes » do 16 jan, 2025 17:44

Bij een 93/96 tot '63 gaat de verlichting niet over het contact. Meermaals word ik erop geattendeerd dat de lichten van mijn auto nog branden als ik uitstap. Ik zou dit graag willen aanpassen, maar ik geraak er niet helemaal uit. De basisschakeling (linkse schema) is eenvoudig: op de lichtschakelaar komt 12V toe (+30) en die bedient in stand 1 de parkeerlichten en in stand 2 de parkeerlichten + de koplampen. Schakelen tussen dim- en grootlicht doe je met de vloerschakelaar, die wisselt telkens tussen "groot" en "dim" als je hem indrukt. Er zit nergens een relais tussen.
Ik heb geprobeerd om een schakeling te maken met 2 relais die bediend worden door het contact (+15) (rechtse schema). Relais 1 is een wisselrelais en relais 2 een gewone. Uitdaging is dat alle verlichting uitgaat bij contact uit en dat de parkeerlichten bij contact uit nog wel kunnen ingeschakeld worden. Zoals ik het nu getekend heb werkt het gedeeltelijk: koplampen gaan uit, maar omdat bij stand 2 van de lichtschakelaar beide uitgangen met elkaar verbonden zijn blijven de standlichten via relais 1 ingeschakeld.

Afbeelding

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Eenvoudigst zou zijn: een schakelaar die schakelt tussen A of B ipv A+B. Ik heb nog wel enkele schakelaars liggen, misschien kan ik die open prutsen en intern iets aanpassen...

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Lichten via contact

Bericht door 9000-95 » do 16 jan, 2025 17:56

Je maakt het te ingewikkeld.

Neem een relais met de spoel op +15 en massa. Zet het maakcontact daarvan in serie met de +30 naar de licht schakelaar. Volgens mij ben je er dan. Je verliest alleen de parkeerlicht optie als die er op zit.

Nog simpeler is de +30 aansluiting op de +15 zetten. Maar via een relais is beter, weet je zeker dat de bekabeling het aan kan

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 16 jan, 2025 18:08

Die optie had ik zelf ook eerst bedacht, maar zoals je zelf aangeeft verlies je dan de mogelijkheid om de parkeerlichten te gebruiken.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 16 jan, 2025 19:02

Zoals jij het gemaakt hebt, zou het eigenlijk exact zo moeten werken als zonder aanpassing, met contact aan dan. Bedoel je dat met contact uit de stand lichten toch aan blijven? Dat kan alleen als relais 1 niet goed werkt of is aangesloten.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 16 jan, 2025 19:28

Als de lichtschakelaar in stand 2 staat en het contact is uit, krijgen allebei de uitgangen stroom (ze worden inwendig met elkaar verbonden, A+B), uitgang A van de lichtschakelaar gaat naar 30 van relais 1 en daar is intern een verbinding naar 87a en zo naar de parkeerlichten. Ik heb voor deze schakeling met dit relais gekozen omdat ik dan de parkeerlichten kan gebruiken als het contact uit staat.

Als ik de interne verbinding in de lichtschakelaar ongedaan kan maken is het probleem opgelost. Een extra aparte schakelaar voor de parkeerlichten is ook een optie en dit dan samen met één relais die vóór de lichtschakelaar staat. Maar misschien zijn er nog andere oplossingen?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 16 jan, 2025 20:10

Ronnes schreef:
do 16 jan, 2025 19:28
Als ik de interne verbinding in de lichtschakelaar ongedaan kan maken is het probleem opgelost.
Dit klopt niet, merk ik nu: als de verbinding tussen A en B weg is, branden de parkeerlichten niet meer in stand 2 :oops:

En zoals ik het nu getekend hebt, is relais 1 eigenlijk overbodig, want ongeacht de stand van de relais is er altijd een verbinding (30 -> 87 of 30 -> 87a)

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 16 jan, 2025 20:12

Heb je misschien een schema van het hele systeem? Misschien is het mogelijk een ergens diode te plaatsen en het daarmee op te lossen.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 16 jan, 2025 21:27

Ik denk dat ik er uit ben. Ik heb de 30 en 87a van relais 1 gewisseld en van de 30 van relais 2 een draad naar 87 van relais 1 gelegd, dan krijg je dit:

Afbeelding

Het "probleem" is nu dat bij contact aan de parkeerlichten niet ingeschakeld kunnen worden, maar is dat echt een probleem? Ik rij nooit met enkel de parkeerlichten.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 18 jan, 2025 16:09

Voorgaande tekening werkt alleen als de interne contacten in de lichtschakelaar gescheiden zijn. Ik heb een schakelaar opengeprutst en dan zie je dit:

AfbeeldingAfbeelding

In stand O worden er inwendig geen contacten gemaakt.
In stand 1 schuift de omgekeerde T één rij op, er wordt contact gemaakt tussen onder rechts (30) en onder midden (parkeerlichten)
In stand 2 wordt er nog één rij opgeschoven, er is nu contact tussen boven rechts (30) boven midden (parkeerlichten) en links (koplampen)

Ik heb het bovenste contact geïsoleerd met een laag verf, zodat er in stand 2 geen contact meer mogelijk is tussen (30) en de parkeerlichten:

Afbeelding

Met behulp van nog een relais kan ik de parkeerlichten nu ook inschakelen als het contact aan staat. Ik heb wel een diode moeten plaatsen tussen relais 1 en 2, anders gingen de koplampen ook weer branden. Het nieuwe schema ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Dat was de theorie, nu zien of ik het ook in de praktijk voor mekaar krijg.

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Opa Bert » wo 22 jan, 2025 0:31

Hallo Ronnes,
Mooie puzzel.
Maar volgens mij heb je het verkeerde contact in de scakelaar afgelakt, dat is de voeding in de dim/ grootlicht stand
Je had ,denk ik, het novenste van de twee contact cten boven elkaar rechts moeten hebben

Succes verder

Bert

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 22 jan, 2025 6:17

Hoi Bert, mooi dat je meedenkt, maar ik moet je tegenspreken :wink: , het rechtse dubbele contact is de binnenkomende +30, middelste rij is voor de parkeerlichten en het enkelvoudige linker is voor de aansturing van de koplampen. Zoals het nu is, zou het moeten werken :)

Foto van de schakelaar:

Afbeelding

De binnenkant is dus het spiegelbeeld, en dan krijg je volgende verbindingen:

Afbeelding

In stand O worden er inwendig geen verbindingen gemaakt (contacten zitten op de hoeken van de driehoek)
In stand 1 schuift de driehoek één rij op, er wordt verbinding gemaakt tussen rechts (30) en midden (T58 - parkeerlichten)
In stand 2 wordt er nog één rij opgeschoven, er is nu verbinding tussen rechts (30), midden (T58 - parkeerlichten) en links (56 - koplampen)
Met het aflakken van het bovenste midden contact valt dit contact in stand 2 weg en branden de parkeerlichten niet meer. Dit heb ik opgevangen door een verbinding te maken tussen de 30 van de linkse relais en de 87 van de middelste relais, zodat de parkeerlichten toch branden in stand 2 (met contact aan).

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Opa Bert » wo 22 jan, 2025 20:41

Ja, je hebt gelijk.
ik ging er van uit dat de voeding op het midden contact zat, leek mij het meest logisch.
Maar de achterkant van de schakelaar geeft aan dat het inderdaad anders moet.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » di 28 jan, 2025 10:16

Gisteren heb ik het schema uitgeprobeerd in een proefopstelling. De schakeling werkt, maar na een x-aantal keren de lichtschakelaar aan en uit te zetten bleef het parkeerlicht toch weer branden. Ik heb de schakelaar terug open gemaakt en gemerkt dat de verflaag reeds was doorgeschuurd. Ik had er als extra isolatie nochtans nog een tape over geplakt. Hier moet ik dus een andere oplossing voor zoeken. De schakelaar is ook naar de filistijnen, maar daarvan heb ik er nog een paar in voorraad.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 09 feb, 2025 10:37

Ik heb een "nieuwe" schakelaar opengemaakt en het middelste contact afgeplakt met een dun stukje verpakkingsplastic en secondenlijm. Heel de schakeling is nu gemonteerd in de 96 en werkt naar behoren. Dwz dat de parkeerlichten kunnen ingeschakeld worden ongeacht de stand van het contact en de koplampen enkel als het contact aan staat.

Plaats reactie