2-takt olie
-
Maus71
- Donateur (3x)

2-takt olie
Sinds korte een Monte Carlo in de schuur, heel blij mee maar voor mij is alles wat 2-takt is nieuw.
Mijn eerste vraag hier (en het zal zeker niet de laatste zijn):
* Welk merk 2-takt olie kan ik het beste gebruiken?
En vraag 2:
* Hoeveel olie moet ie ongeveer gebruiken op 1 tank benzine ( dan kan ik dat controleren).
Mijn eerste vraag hier (en het zal zeker niet de laatste zijn):
* Welk merk 2-takt olie kan ik het beste gebruiken?
En vraag 2:
* Hoeveel olie moet ie ongeveer gebruiken op 1 tank benzine ( dan kan ik dat controleren).
-
Henk-Jan
- Donateur

Re: 2-takt olie
Heeft een Monte Carlo niet net als de Sport een tankje voor de mengsmering?
-
Maus71
- Donateur (3x)

-
Henk-Jan
- Donateur

Deze discussie heb ik eens opgeslagen: viewtopic.php?f=114&t=178375&start=15#p2019337
Overigens hebben wij verschillende oliën ge-/verbruikt en ik had eerlijk gezegd het idee dat 'ie op elke olie redelijk "schoon" liep, zonder extreme walmen: Shell, Castrol en Petronas. We hebben ook nog Triboron staan, maar dat heb ik nog niet benut.
De post van Ronnes in acht nemende, zou ik iets met een hoge specificatie uitzoeken: ISO-L-EGC of ISO-L-EGD
Overigens hebben wij verschillende oliën ge-/verbruikt en ik had eerlijk gezegd het idee dat 'ie op elke olie redelijk "schoon" liep, zonder extreme walmen: Shell, Castrol en Petronas. We hebben ook nog Triboron staan, maar dat heb ik nog niet benut.
De post van Ronnes in acht nemende, zou ik iets met een hoge specificatie uitzoeken: ISO-L-EGC of ISO-L-EGD
Ronnes schreef: ↑do 31 okt, 2024 9:36De verschillende codes uitgelegd:
Japanse motorfietsfabrikanten vonden de limieten van de API TC-specificaties te ruim. Oliën die aan de API TC-norm voldeden, produceerden nog steeds overmatige rook en konden niet voorkomen dat de uitlaat verstopt raakte. Daarom introduceerde het Japanse Engine Oil Standards Implementation Panel (JASO) de volgende specificaties:
JASO FA
Originele specificatie die smering, detergentie, aanloopkoppel, uitlaatrook en blokkering van het uitlaatsysteem regelt.
JASO FB
Hogere eisen voor smering, detergentie, uitlaatrook en blokkering van uitlaatsysteem dan FA.
JASO FC
Eisen aan smering en aanvangskoppel gelijk aan FB, maar veel hogere eisen aan detergentie, uitlaatrook en blokkering van uitlaatsysteem dan FB.
JASO FD
Hetzelfde als FC met veel hogere eisen aan de detergentie.
Halverwege de jaren 90 werd duidelijk dat de JASO-specificaties niet kunnen voldoen aan de eisen van de moderne Europese tweetaktmotoren. De onderstaande ISO-normen werden ontwikkeld om deze tekortkoming te verhelpen. Hun basis is de relevante JASO-norm + ze vereisen een extra 3 uur Honda test om de zuigerschoonheid en het reinigende effect te kwantificeren.
ISO-L-EGB
Dezelfde eisen als JASO FB + test voor reinheid van zuigers.
ISO-L-EGC
Dezelfde eisen als JASO FC + test voor reinheid van zuigers.
ISO-L-EGD
Dezelfde eisen als JASO FD + test voor zuigereinheid + reinigende werking.
Bron: https://www.oilspecifications.org/
-
turbopilot
- Donateur (7x)

2010 >2024 > 8
Ik weet nog dat je met de eerste begon
Maar heb je ook een foto van de nieuwe aanwinst
-
Maus71
- Donateur (3x)

[]
Inderdaad ja….. ik zal morgen ff wat foto’s maken. Deze is al heel netjes en technisch 100%
Klein projectje tussendoor.
Inderdaad ja….. ik zal morgen ff wat foto’s maken. Deze is al heel netjes en technisch 100%
Reden: quote verwijderd
-
Ronnes
- Donateur (2x)

-
Maus71
- Donateur (3x)

Uploaden lukt niet……
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Heb je een account bij een online fotoservice, waar je je foto's laat afdrukken of een fotoboek laat maken? Als je daar met de rechtermuisknop op een foto klikt die je hebt geüpload, kan je in het menu "fotolocatie kopiëren" kiezen, dit plak je dan tussen de IMG-haakjes in je bericht hier op het forum. Zelf gebruik ik smartphoto.be, maar wellicht kan het bij andere sites ook. Succes! Ik ben erg benieuwd.