Vorig jaar heb ik de hand kunnen leggen op een '66-motor (3 carburateurs) met daarop de cilinderkop van een kortneus. Bij de motor was een verhaal dat de motor was gereviseerd en moest dienen als reserve-motor bij een deelname aan de Mille Miglia. Ik ging ervan uit dat het "plug"and play" ging zijn. "Plug" was geen probleem, alles paste, zelfs de flens van de waterslang aan de uitlaatzijde was gemodificeerd voor een aansluiting van de waterpomp aan de andere kant. 'Play" was een ander verhaal. Motortje draaide mooi, maar rijden ging niet. Zo gauw de versnelling werd ingeschakeld en het koppelingspedaal gelost, viel de motor gewoon dood. Ik heb de ontsteking veranderd (3 verschillende stroomverdelers), nieuwe bobijn, nieuwe bougies, rotor, verdelerkap, kabels, nieuwe benzinepomp, een tweede set carburateurs, een derde set,...niks mocht baten. Uiteindelijk heb ik de motor terug uitgebouwd en gedemonteerd. Er zat een krukas in van een 750GT en één cilinder had een grotere diameter dan de andere twee én een andere type zuiger (2 schraapveren ipv 3). Ik heb de motor laten uitboren op maat van een nieuwe set zuigers en een hybride krukas laten bouwen, in de hoop dat alles dan opgelost is. Motor is terug ingebouwd, maar het resultaat is niet veel beter. Ik kan nu wel rijden, maar onderin is er nog steeds geen vermogen. Eens de auto op snelheid is, gaat hij als een speer, maar na overschakelen naar een hogere versnelling is het weer gedaan, er is geen vermogen onderin.
Toen ik de motor kocht, was dit de sproeierbezetting van de carburateurs:
Hoofdsproeiers: 165-170-165 (standaard: 120-135-135)
Mengsproeiers: 150-150-150 (standaard: 220-220-220)
Er zaten geen venturi's in de carburateurs
Poorten zijn aangepast naar "stage 2", inlaatspruitstuk is verruimd.
Ik heb de originele sproeierbezetting geprobeerd, carburateurs met venturi's, terug een origineel inlaatspruitstuk,... allemaal zonder resultaat
In een ander topic las ik dit:
Jan Fassaert schreef: ↑ma 30 apr, 2018 13:40
Motor reageert vrij goed op gasgeven, als auto stil staat. Klein rondje gereden, maar bij gasgeven vanuit
laag toerental houdt hij nog in. Motor wil nog niet direct in de toeren gaan. Waarschijnlijk ontsteking nog aanpassen nu.
Dit is precies wat ik ook ervaar: eerst doodvallen om dan uiteindelijk toch op toeren te komen.
Uit nog een ander topic:
Eelco9-3 schreef: ↑di 21 nov, 2023 20:02
Het is inderdaad een "hybride" krukas en ik moet zeggen dat het blok ook fantastisch loopt. Ik heb geen ervaring met andere 2 takt blokken, maar kan wel beamen dat dit blok in het lage toerengebied prima uit de voeten kan. Daar zit de winst van dit type krukas.
Dit was wat ik eigenlijk verwachtte, maar het is niet zo.
Iemand een idee waar ik moet kijken of wat ik moet aanpassen?