Smering/verbruik Saab Sport vs standaard

1947-1967
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Smering/verbruik Saab Sport vs standaard

Bericht door Ronnes » zo 19 dec, 2021 15:08

Mijn 96 heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 8l op 100km. Ik voeg bij een tankbeurt van 30 à 33l één liter tweetaktolie bij. Een tankbeurt komt dus uit op 400 à 430km. Nu las ik net in de nieuwe Octane (12/21) het interview met Gunnar Palm. Bij één van de foto's staat geschreven dat een Saab Sport een oliereservoir heeft van 3 liter, wat goed zou zijn voor 2500km. Ikzelf kom met 3 liter uit op ongeveer 1250km, de helft dus. Is de mengsmering bij een Sport schraler dan een standaard 96? Omdat de menging constanter/juister is door de oliepomp ten opzichte van olie toevoegen in de benzinetank? Of is het een combinatie van een lager verbruik en een schralere smering? Weet iemand hoe dit zit? Ik heb zelf altijd het idee dat een hoger verbruik automatisch leidt tot een hogere smering.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Smering/verbruik Saab Sport vs standaard

Bericht door MvR » zo 19 dec, 2021 15:38

Ik zou eerst meten of het oliereservoir inderdaad 3 liter is! En of dat helemaal gevuld is. Afgaan op iets dat een blad als Octane schrijft, lijkt me tricky. Het zet je hoogstens op het spoor van iets. Je hebt meer aan de officiële fabrieksgegevens om e.e.a. na te gaan. En of de mengverhouding die je aanhoudt klopt. (Bij jou 1:33).

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » zo 19 dec, 2021 15:41

Mooi onderwerp. Een Sport/MC850 heeft inderdaad een oliereservoir van drie liter. Een aan het motorblok gemonteerde oliepomp perst de olie via zeven kleine kanaaltjes in het blok naar de krukaslagers (op vier plaatsen) en naar de drie cylinderwanden. Daardoor komt de olie precies op de plekken waar smering vereist is. Dat is een veel verfijndere methode dan olie toevoegen aan de benzine zoals bij standaardblokken gebeurt. Volgens fabrieksopgave kan met drie liter olie 1500 tot 2000 kilometer worden gereden, afhankelijk van rijstijl.

Ik heb een Saab MC850-blok waarmee in de jaren '70 door Wartburg proeven zijn gedaan om uit te zoeken wat de meest scherpe mengverhouding olie-benzine zou kunnen zijn. Men kwam tot een verhouding van 1 op 109 (ter vergelijking: 1 op 33 voor een standaardblok; ik houd het op 1 op 40 met Castrol olie). Het door Saab nieuw geleverde blok belandde vervolgens op een plank en zit na een grondige check nu nagenoeg NOS (met originele boring) in mijn tweetakt lange neus. Categorie 'mooi blok met een mooi verhaal'.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 20 dec, 2021 23:04

Bedankt voor je duidelijke uitleg, Willem! We zullen het maar houden op een tikfout in Octane.
MvR schreef:
zo 19 dec, 2021 15:38
of de mengverhouding die je aanhoudt klopt. (Bij jou 1:33).
Die 1:33 is voorgeschreven door de fabrikant. Er hangt een label aan de tankdop waar dit op staat:

Afbeelding

SAE 30 of SAE 40 is motorolie, toch? Ik heb ergens in mijn documentatie (maar dat moet ik terug opzoeken) een artikel waarin Saab rond 1965/66 laat weten dat door de verbeterde tweetaktolieën een smering van 2,5 % is toegestaan. Nu zijn we 60 jaar verder en nog steeds wordt door "iedereen" gehamerd op een mengverhouding van 3%, omdat dat zo op het labeltje staat. Ik denk dat de smeerkwaliteit van de huidige tweetaktolie toch veel beter moet zijn dan de kwaliteit van die oude motorolie? Eerlijk gezegd, ik durf een schralere smering ook niet aan, bang voor een vastloper, maar is die angst gegrond?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 20 dec, 2021 23:25

Ik ben geen tweetakt-expert, maar 1:40 zou ik wel durven als het goede olie is. Op http://saabisti.fi/triboron-nano-boron- ... cD0NC-iFZI wordt uitgebreid stilgestaan bij moderne olie die meteen in een andere mengverhouding kan worden gebruikt.

Aan de andere kant... hoeveel km/jaar rijd je nou met je tweetakt en om hoeveel olie gaat het? Uit economische motieven zou ik het niet doen. Lekker zo laten.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 20 dec, 2021 23:54

Ik zou het eerder uit ecologische motieven doen. Hoe schraler de smering, hoe minder de rook. :) Het valt me tegenwoordig op dat ik meer en meer afkeurende blikken krijg als ik passeer met m'n tweetakt, ook nog wel 'ns een duim, maar de mentaliteit is wel degelijk aan het verschuiven.
Die triboron heb ik vroeger al eens bekeken. Ik weet nog maar van één iemand die het heeft gebruikt en die heeft een vastloper gekregen. Of het werkelijk aan de triboron heeft gelegen zullen we nooit weten, omdat de toestand van hoe het motortje was, voor dat hij triboron ging gebruiken, niet gekend is.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 21 dec, 2021 0:31

Ecologisch gezien is een 2takt natuurlijk niet best. Aan de andere kant: de 'footprint; van een auto die zo oud is en zo lang meegaat is natuurlijk een stuk kleiner dan die van een moderne auto die na een paar jaar weer wordt ingeruild. Maar leg dat maar eens uit aan de eerste de beste voorbijganger. Ik moet er niet aan denken wat de ecologische gevolgen zijn van mijn dagelijks-gebruik hybride en daar hoor je niemand over. Maar dat terzijde.

Ik denk dat er veel gedaan kan worden om rookuitstoot te verminderen met moderne olie. Wat gebruik je nu? Nog steeds SAE 30 of 40? Of speciale 2T-olie? Misschien is het goed om je daar op te richten. Dan weet je dat je net zo veel blijft mengen/smeren en kun je de gevolgen (rook) beter nagaan als je speciale 2T-olie gebruikt. Er zijn nog best veel machines die 2takt-motoren hebben. Letterlijk de helft van mijn bosmachine-park. Vaak draaien ze schraler en in andere verhouding, maar wel allemaal rookvrij wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn. Vooral de machines die de hele dag draaien of gebruikt worden vlak bij je gezicht. Een kettingzaag bijvoorbeeld...

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » di 21 dec, 2021 15:42

Ik heb aardig wat ervaring met tweetakt. Met moderne Castrol RS 2T (ik heb geen aandelen) kun je zonder problemen een mengverhouding van 1:40 aanhouden bij een goed ingelopen motor. 3% olie toevoegen (1:33) is vetter dan nodig en om milieuredenen gewenst.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 21 dec, 2021 17:50

Interessante test:

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » di 21 dec, 2021 19:42

Inderdaad een interessante test, maar voor mij geen reden afscheid te nemen van de tweetaktolie die ik gebruik (euro 6,50 per liter).

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 21 dec, 2021 19:48

Never change a winning team. Het laat alleen zien dat er verschillen zijn. In dit geval geclaimde verschillen van die Amerikaanse merken. Vraag me af of ze hier te koop zijn.
Gebruik je minerale or synthetische olie, trouwens?

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » di 21 dec, 2021 20:04

Altijd goed om er kennis van te nemen, maar de getoonde merken zeggen mij niets. De tweetaktolie die ik gebruik is volsynthetisch. Minerale olie is gedateerd.

Jan Fassaert
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Fassaert » di 21 dec, 2021 22:44

Ik gebruik al jaren 2-takt olie voor scooters. Bij de moderne scooters wordt opgegeven 1:50, maar ik meng altijd 1:40. Dit voor de zekerheid.
De scooterolie vermeldt : no smoke. Inderdaad, enkel rook bij koude motor, daarna niets meer. Er wordt met veel toeren rally mee gereden, al jaren zonder enig probleem !
De moderne olie van tegenwoordig smeert heel wat beter dan die van vroeger. Ik heb geen olietankje er inzitten, maar meng zelf , eerst in een jerrycan. De later ingevoerde
oliepomp zou ik ook nooit vertrouwen. Hier zijn ( door een slechte werking ) in het verleden al heel wat motortjes op stukgedraaid.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 21 dec, 2021 22:55

Welk merk?

Dit topic startte vanwege ecologische redenen. De rook.

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » wo 22 dec, 2021 10:15

Ik ben ook wel benieuwd naar dat merk.

Wat de werking van de oliepomp betreft: De oorzaak van de problemen lag veelal in een niet goed functionerend oliedrukrelais, het welbekende 'zwarte kastje', dat vaak pas reageerde als het al te laat was. De antieke inhoud van die kastjes kun je tegenwoordig vervangen door een hypermodern printplaatje dat niet alleen veel beter werkt en sneller reageert maar ook veel betrouwbaarder is.

Plaats reactie