96 KM TELLER WERK NIET MEER, WEL SNELHEID AANDUIDING
-
raalegov
- Donateur

96 KM TELLER WERK NIET MEER, WEL SNELHEID AANDUIDING
De afstandteller van mijn 96 uit 1963 werkt niet meer. De snelheid wordt middels de rode balk gewoon aangegeven.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: 96 KM TELLER WERK NIET MEER, WEL SNELHEID AANDUIDING
Als de snelheidsmeter wel werkt, ligt het niet aan de kabel of versnellingsbak. Het probleem zit dus in de meter zelf. Waarschijnlijk een tand- of wormwiel dat stuk is.
-
raalegov
- Donateur

Ronnes, bedankt. Wat ik uit je antwoord begrijp moet ik op zoek naar vervangende km klok.
is er iemand van het forum die mij kan helpen?
-
Ronnes
- Donateur (2x)

De omwenteling van de kabel wordt overgebracht door een wormwiel en een zwart plastic tandwiel naar een horizontale as (rechts op de eerste foto), dan heb je weer een overbrenging met een wit plastic tandwieltje (tweede foto). Ik gok dat één van deze twee plastic tandwieltjes gescheurd is of los zit.

-
raalegov
- Donateur

Mooie foto's en duidelijke uitleg. Heb je ook nog een tip hoe de klok uit het dashboard te halen?
-
Ronnes
- Donateur (2x)

- Stuurwiel verwijderen (hoeft niet, maar werkt makkelijker)
- KM-kabel losmaken (rechterkant)
- Beugel links en rechts losschroeven
- edit: regelschroef van het klokje demonteren, splitpen verwijderen (opgepast voor het spiraalveertje!)
- Klok kan er nu langs voren uitgetild worden
- Bedrading losmaken (maak een foto)
- KM-kabel losmaken (rechterkant)
- Beugel links en rechts losschroeven
- edit: regelschroef van het klokje demonteren, splitpen verwijderen (opgepast voor het spiraalveertje!)
- Klok kan er nu langs voren uitgetild worden
- Bedrading losmaken (maak een foto)
-
raalegov
- Donateur

De handleiding heb ik nu, begin oktober heb ik er tijd voor. Ik ga er eerst nog half september een rally door de Médoc mee rijden.
Fijn dat er een forum is met liefhebbers met ervaring. Ik woon in de Médoc en Saab is hier niet erg bekend, maar wordt wel
bewonderd. Als de mensen me hier horen aankomen, de Simonsuitlaat nodigt ze daartoe uit, dan draaien ze zich om en
gaat de duim omhoog.
Fijn dat er een forum is met liefhebbers met ervaring. Ik woon in de Médoc en Saab is hier niet erg bekend, maar wordt wel
bewonderd. Als de mensen me hier horen aankomen, de Simonsuitlaat nodigt ze daartoe uit, dan draaien ze zich om en
gaat de duim omhoog.
-
WIS
- Geregistreerd lid
Hi, ik kan denk ik wel wat voor je doen. Heb nog wel een paar KM tellers liggen met onderdelen.raalegov schreef: ↑di 20 aug, 2019 21:00Ronnes, bedankt. Wat ik uit je antwoord begrijp moet ik op zoek naar vervangende km klok.
Je kan m opsturen of zelf uitvinden wat er kapot is en een foto sturen dan kan ik kijken of ik dat onderdeel nog heb.
Zie ook topic: viewtopic.php?f=114&t=142466&p=1567774& ... k#p1567774
Helaas zijn de foto's niet meer in dit topic beschikbaar, toch nog ff eentje met de ontdekking en de uiteindelijk gereviseerde km teller.

Laat maar weten wat je wilt en/of stuur een PB
Groet
W!S
-
WIS
- Geregistreerd lid